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Publicación Acceso abierto Adolescencia: un encuentro contingente con lo real de la no proporción sexual: una perspectiva psicoanalítica(Universidad Católica de Pereira, 2016-06-11) Moreno Maldonado, LauraEl presente artículo es una reflexión no derivada de investigación sobre los conceptos del psicoanálisis Freudiano y Lacaniano, en relación a la adolescencia, respondiendo al interrogante sobre qué avatares del sujeto del inconsciente se implican en este momento lógico. Se realizó una aproximación desde la teoría psicoanalítica a la comprensión de dicha pregunta desarrollándose el concepto de adolescencia y los cambios psíquicos que experimentan los jóvenes en este momento libidinal de sus vidas, teniendo en cuenta la concepción de sujeto del inconsciente, descrita por Freud y posteriormente por Lacan. De esta manera, se determinan los fenómenos psíquicos que experimentan los jóvenes con el advenimiento de la adolescencia tales como: el desasimiento de la autoridad de los padres, la elección de objeto exogámico, y la conquista de una posición sexuada entre otros. También se concluye que en la adolescencia, la satisfacción sexual se podría canalizar a la posibilidad del coito (satisfacción sexual genital), y que el sujeto del inconsciente se encuentra con lo real de la no proporción sexual, lo cual se implica en todos los fenómenos psíquicos anteriormente descritos.\ Abstract: This article is a reflection not derived from research about the concepts of Freudian and Lacanian psychoanalysis related to the adolescence, answering over which vicissitudes from the subject are implied in the logical moment. An approximation was realized from psychoanalytic theory to the understanding of this question, developing the concept of adolescence and the psychical changes that young people experienced at that moment in their lives, considering the conception of the subject from the unconscious, described by Freud and later by Lacan. In this way, psychical phenomena experienced by young people are determined with the advent of the adolescence such as: the detachment from the parental authority, choice of exogamic object, and the conquest of a sexed position, among others. We can concluded too that that in adolescence, the sexual satisfaction could be channeled to the possibility of the coitus (genital sexual satisfaction), and that the subject of the unconscious one is with the real part of sexual disproportion, which is implied in all psychical phenomena previously described.Publicación Acceso abierto Alianza terapéutica desde el modelo CC: la relación y el impacto psicológico en NNA debido al COVID 19.(Universidad Católica de Pereira, 2022-07-01) Bernal Álvarez, Maria Camila; García Guerrero, StefannyLa población colombiana no es ajena a la problemática que se está viviendo en la actualidad por el COVID-19, virus que afecta significativamente la salud física y mental de las personas. El presente artículo reflexivo busca describir el impacto psicológico en niños, niñas y adolescentes a partir de su vivencia con el COVID-19 y su relación con la alianza terapéutica desde el modelo cognitivo conductual de acuerdo con la postura teórica de varios autores. A partir del rastreo bibliográfico en diferentes plataformas, de artículos nacionales e internacionales con criterios de inclusión de conceptos como: alianza terapéutica, COVID-19, impacto psicológico y modelo cognitivo conductual. Este trabajo, aporta información científica en la cual se concluye que el impacto en los NNA, tras vivir una pandemia, se evidenciaron en síntomas relacionados a trastornos del sueño, ansiedad, depresión y estrés postraumático (nerviosismo, tensión, preocupación excesiva, angustia, poca concentración, aislamiento, irritabilidad, tristeza, aburrimiento, dificultades para conciliar y mantener el sueño). Así mismo, permitió identificar que es un tema poco abordado en Colombia, brindando importancia a incentivar la investigación sobre el impacto psicológico en NNA a partir de su experiencia con el virus en tiempos de pandemia: resumen en español. / Abstract : resumen en inglés. The Colombian population is no stranger to the problems that are being experienced in the COVID-19, a virus that significantly affects the physical and mental health of the people. This reflective article seeks to describe the psychological impact on children and Adolescents from their experience with COVID-19 and their relationship with the therapeutic alliance from the cognitive behavioral model according to the theoretical position of several authors. A start from bibliographic tracing on different platforms, national and international articles with criteria for the inclusion of concepts such as: therapeutic alliance, COVID-19, impact psychological and cognitive behavioral model. This work provides scientific information in which it is concluded that the impact on NNAs, after experiencing a pandemic, was evident in symptom Related to sleep disorders, anxiety, depression and post-traumatic stress (nervous, tension, excessive worry, anguish, low concentration, isolation, irritability, sadness, Boredom, difficulty falling asleep and staying asleep). It also allowed us to identify which is an issue little addressed in Colombia, giving importance to encouraging research on the psychological impact on NNA from his experience with the virus at times of pandemic.Publicación Acceso abierto La alianza terapéutica en la intervención psicológica en niños y niñas con síndrome de alienación parental(Universidad Católica de Pereira, 2022-07-05) Correa Bolivar, Tania RocioSon diversas las investigaciones que se han realizado entorno al fenómeno de la alienación parental, siendo éste un fenómeno con una importante prevalencia en la población infanto-juvenil. El síndrome de alienación parental (SAP) es una forma grave de maltrato psicológico y requiere de apoyo psicoterapéutico que proporcione al menor de edad herramientas que garanticen el desarrollo óptimo frente las situaciones estresantes que pueden llegar a vivir ante la separación de los padres. El presente artículo permitió reconocer la relevancia de la alianza terapéutica en procesos de intervención psicológica vista desde un enfoque cognitivo- comportamental en niños y niñas caracterizados con síndrome de alienación parental. Se empleó el método teórico que permitió detectar las características esenciales del objeto de investigación, fundamentado de la información consultada en bases de datos académicas y repositorios institucionales. / Abstract : There are various investigations that have been carried out around the phenomenon of parental alienation, this being a phenomenon with a significant prevalence in the child and adolescent population. Parental Alienation Syndrome (PAS) is a serious form of psychological abuse and requires psychotherapeutic support that provides the minor with tools that guarantee optimal development in the face of stressful situations that they may experience when separated from their parents. This article allowed us to recognize the relevance of the therapeutic alliance in psychological intervention processes seen from a cognitive-behavioral approach in children characterized by parental alienation syndrome. The theoretical method that allowed detecting the essential characteristics of the research object, based on the information consulted in academic databases and institutional repositories, was used.Publicación Acceso abierto Alianza terapéutica y terapia cognitivo conductual: Un reto por la promoción de conductas prosociales en población adolescente(Universidad Católica de Pereira, 2022-06-30) Piñeros González, María Clara; Morales Vásquez, Zeilet JulietIdentificar la relación entre la Terapia Cognitivo Conductual y la Alianza Terapéutica en la promoción de conductas prosociales en la adolescencia. Método: Se realizó un artículo de revisión de literatura a partir de 39 artículos de investigación científica. Resultados: la contribución más relevante de este artículo es la importancia de la alianza terapéutica desde el enfoque cognitivo conductual, reconociendo la escucha activa, la empatía, la aceptación incondicional y la autenticidad como principales promotores de la conducta prosocial en el espacio terapéutico. Conclusión: Se relacionó la terapia cognitivo conductual y la alianza terapéutica para la promoción de conductas prosociales, desde la modificación de aspectos cognitivos que conlleven a un cambio de conductas desadaptativas, así como las habilidades del psicólogo clínico para la promoción de la empatía como medio para promover conductas prosociales no solo en el ámbito social, académico y familiar de los adolescentes sino también a través de la alianza con su terapeuta, donde se brinde un espacio de reflexión y aceptación incondicional del paciente. / Abstract : Purpose: Identify the relation between cognitive-behavioral therapy and therapeutic alliance in the promotion of prosocial behavior in adolescents. Method: Literature review article from 39 scientific articles. Results: One of the most relevant contributions of this article is the importance of the therapeutic alliance from a cognitive-behavioral therapy perspective, taking into account the active listening, empathy, unconditional acceptance and authenticity as main promoters of prosocial behavior in the therapeutic space Conclusion: The relationship between cognitive behavioral therapy and therapeutic alliance to promote prosocial behavior, from the modification of cognitive aspects that lead to a change of maladaptive behavior and abilities that a clinical psychologist must have for the promotion of empathy as a method to promote prosocial behavior not only in the social, academic and familiar ambit of the adolescents but also through the therapeutic alliance with their therapist, where is offered a space of reflection and unconditional acceptance of the patient.Publicación Acceso abierto Ansiedad y Depresión: Antecedentes Familiares como Factor de Riesgo de una Joven Universitaria.(Universidad Católica de Pereira, 2023-10-18) Osorio Santamaria, Cristian CamiloLa depresión o Trastorno Depresivo constituyen una limitación significativa para el funcionamiento global del individuo afectado, la pérdida de placer o interés ante el quehacer habitual altera todos los ámbitos y representa un deterioro en la calidad de vida del afectado y de su entorno, la importancia del reconocimiento de las sintomatologías y la asociación de esta con las patologías existentes en el individuo, su familia y el entorno en el que se desenvuelve, permiten estar al tanto de los cambios que se presentan, las maneras como se pueden afrontar y a su vez minimizar el riesgo de complicaciones en la salud, adoptando medidas preventivas y evitando complicaciones. En el presente caso se aprecia la relevancia que las diferentes afectaciones emocionales, tienen en el desarrollo de los trastornos de ansiedad y depresión, tomando como referencia a una joven de 19 años diagnosticada con trastorno mixto de ansiedad y depresión y quien, en sus antecedentes familiares similares. De acuerdo al enfoque descriptivo del caso, la información relevante es recopilada mediante entrevista semiestructurada efectuada en cada sesión, además de Historias clínicas aportadas y el uso de herramientas de recopilación de información que se desarrollan en casa (Diario de emociones, Inventario emocional). Abstract: Depression or Depressive Disorder constitutes a significant limitation to the overall functioning of the affected individual. The loss of pleasure or interest in everyday activities disrupts all aspects of life and represents a decrease in the quality of life for the affected person and their surroundings. Recognizing the symptoms and their association with existing pathologies in the individual, their family, and the environment they live in is essential. This allows us to be aware of the changes that occur, the ways they can be addressed, and, at the same time, minimize the risk of health complications by adopting preventive measures and avoiding complications. In this particular case, the relevance of different emotional conditions in the development of anxiety and depression disorders is observed. This is illustrated by the case of a 19-year-old diagnosed with a mixed anxiety and depression disorder, with similar family backgrounds. According to the descriptive approach of the case, relevant information is gathered through semi-structured interviews conducted during each session, as well as provided clinical histories and the use of data collection tools developed at home (Emotion Diary, Emotional Inventory).Publicación Restringido Aportes de las urgencias subjetivas a la clínica psicoanalítica con adolescentes(Universidad Católica de Pereira, 2020-10-17) Ospina Osorio, DanielaEl presente artículo reflexivo se vale de la apuesta del psicoanálisis lacaniano sobre las urgencias subjetivas, en tanto noción contemporánea, para identificar su aporte al ejercicio de la psicología clínica de orientación psicoanalítica con adolescentes, ello a través de una lectura crítica que permita traer a discusión fuentes documentales y planteamientos respecto al concepto de urgencias subjetivas y posteriormente de la adolescencia, de forma que sea posible precisar elementos que sirvan para la comprensión y reflexión en torno al quehacer psicológico y clínico a partir del reconocimiento de actos en la adolescencia que aparecen fuera de toda lógica significante y que pueden devenir como urgencias subjetivas. / Abstract: This reflective article uses the Lacanian’s psychoanalysis about subjective emergencies, as a contemporary notion to identify its contribution to the exercise of clinical psychology of psychoanalysis orientation with teenagers, through a critical reading that allows to discuss documentary sources and approaches about the concept of subjective emergencies and later about adolescence, so it is possible to specify elements that help to understand and to reflect about the psychological and clinical work form the recognition of teenagers behavior that seems to be out of any meaningful logic and can become as subjective emergencies.Publicación Acceso abierto Atención clínica con adolescentes que consumen sustancias psicoactivas: encuentro inicial y evaluación psicológica(Universidad Católica de Pereira., 2015-09-09) Bolívar Zuluaga, Luis HoracioClinical psychologists play a prominent role in approach of the many complications in mental health that may present within a population group and particular context. Recent studies in Colombia reported as the use of psychoactive substances, legal and illegal, has a significant impact on college students between the ages of 11-18 years. When in an individual case this situation is identified and it becomes problematic for teenager or someone close, the attention from consultory will require of the professional a number of therapeutic skills that promote issues such as adherence to treatment; between these skills locate knowledge and appreciation of the characteristics of the stage of development in which the consultant is highlighted. Based on basic principles of cognitive – behavioral approach, are reviewed situations that can occur in two vital moments of clinical care: initial encounter and psychological evaluation, proposing some thoughts about what kind of tools or intervention strategies can be implemented for the welfare of the adolescent and his family.Publicación Restringido La autenticidad de los terapeutas cognitivo-conductuales en la construcción de la relación terapéutica con niños, niñas y adolescentes(Universidad Católica de Pereira., 2021-07-28) Ochoa Valencia, Vianny CarolinaResumen: El presente artículo reflexiona en torno a la participación de la autenticidad de los terapeutas cognitivo-conductuales en la construcción de la relación terapéutica con niños, niñas y adolescentes. Para ello, se llevó a cabo revisión de fuentes primarias y secundarias entre el periodo histórico del 2000 hasta 2020 en diferentes bases de datos que cumplieron con los criterios de inclusión y exclusión. El artículo reflexivo concluye que la autenticidad es un modo consciente de “ser terapeuta” al integrar de manera equilibrada la esencia humana y profesional al beneficio del paciente; desplegando el terapeuta un estilo relacional único durante toda la intervención psicológica con el objetivo de favorecer el éxito terapéutico; además, permite al niño, niña, adolescente, familia y/o cuidador una posición de cercanía, seguridad, confianza, comprensión de la realidad vivenciada y en la obtención de la expectativa de ayuda-compromiso de un ser humano capacitado. / Abstract: This article reflects on the participation of the authenticity of cognitive-behavioral therapists in the construction of the therapeutic relationship with children and adolescents. For this, a review of primary and secondary sources was carried out between the historical period from 2000 to 2020 in different databases that met the inclusion and exclusion criteria. The reflective article concludes that authenticity is a conscious way of "being a therapist" by integrating in a balanced way the human and professional essence for the benefit of the patient; deploying the therapist a unique relational style throughout the psychological intervention in order to promote therapeutic success; In addition, it allows the child, adolescent, family and / or caregiver a position of closeness, security, trust, understanding of the reality experienced and in obtaining the expectation of help-commitment from a trained human being.Publicación Acceso abierto Características de las estrategias de intervención del trastorno por déficit de atención con hiperactividad -TDAH-(Universidad Católica de Pereira, 2015-09-07) Montañez Robledo, Katherine; Hurtado Naranjo, MarcelaThe aim of this paper is to show the characteristics of the intervention strategies of attention deficit disorder with hyperactive (TDAH). That's why is necessary to make an analysis of the main signs causes and effects for determinate that are the different treatments more empiric efficient to control the problematic. In this article the main treatments, such as cognitive-behavioral and pharmacological multimodal contribute to the sings reduction. It is also important to mention that the ADHD is a neurodevelopmental problem that affects in the areas of social interactions and academic developments of those who have it, therefore, it can be demonstrated that drug treatment is not sufficient and therefore do necessary cognitive-behavioral and multimodal interventions. In this way, you end up showing that the joint action of different treatments showed better results when working in isolation, and likewise, should be included in the process of improving the active assistance of the co-therapists and family members, academics and specialists involved in the disorder.Publicación Acceso abierto Características de los problemas somáticos en la infancia y la adolescencia(Universidad Católica de Pereira, 2016-04-29) Guzmán Álvarez, IsleyLos problemas somáticos implican la expresión de malestar emocional a través de síntomas físicos no explicados por ninguna enfermedad, por lo que es necesario el tratamiento médico y psicológico. Dichos problemas tienen una prevalencia de 11% en niñas y 4 % en niños. El dolor abdominal recurrente es la queja física más frecuente seguido de la cefalea; entre el 10% y el 30% de niños y adolescentes los manifiestan con una frecuencia semanal. El DSM V clasifica los problemas somáticos en: trastorno de síntomas somáticos, trastorno de conversión, trastorno de ansiedad por enfermedad, factores psicológicos que afectan a otras afecciones médicas, trastorno facticio, otro trastorno de síntomas somáticos, trastorno relacionado específico, trastorno somático relacionado no especificado. Su etiología implica factores biológicos, genéticos y psicosociales. El tratamiento incluye técnicas de modificación de conducta, terapia cognitiva y familiar. El objetivo del presente artículo es determinar las características de los problemas somáticos en la infancia y adolescencia. Método: a través de una revisión bibliográfica de 48 artículos en inglés y español de los últimos 15 años, en bases de datos como Redalyc, Dialnet, Scielo, Elsevier, Psicoly Colection y Springer open. Se concluye que los problemas somáticos surgen a partir de la relación madre-hijo y figuras significativas; estudiar en un marco multidimensional y pluridisciplinar.\ Abstract: Somatic problems involve the expression of emotional distress through physical symptoms not explained by any disease, so that medical and psychological treatment is necessary. These problems have a prevalence of 11% in girls and 4% in children. Recurrent abdominal pain is the most common physical complaint followed by headache; between 10% and 30% of children and adolescents they manifest them on a weekly basis. DSM V classifies somatic problems: disorder somatic symptoms, conversion disorder, anxiety disorder disease, psychological factors affecting other medical conditions, factitious disorder, another disorder of somatic symptoms, specifically related disorder related somatic disorder not specified. Its etiology involves biological, genetic and psychosocial factors. Treatment includes behavior modification techniques, cognitive and family therapy. The aim of this article is to determine the characteristics of somatic problems in childhood and adolescence. Method: through a literature review of 48 articles in English and Spanish for the last 15 years in databases as Redalyc, Dialnet, Scielo, Elsevier, Springer Psicoly Colection and open. It is concluded that somatic problems arise from the mother-child relationship and significant figures; study in a multidimensional and multidisciplinary framework.Publicación Acceso abierto Características del trastorno por atracón en la adolescencia(Universidad Católica de Pereira, 2017-11-19) Alzate Avellaneda, Estefania; Gómez Botero, Angela BivianaResumen: La inclusión del trastorno por Atracón como una categoría diagnóstica en el DSM-V, con criterios específicos posibilitó diferenciarlo de otros trastornos como la Anorexia y la Bulimia. El presente artículo de revisión tiene como objetivo enfatizar las principales características del trastorno por Atracón en la adolescencia; entendiendo que dicho trastorno se caracteriza por la ingesta compulsiva de alimentos y es el más frecuente en población obesa según los estudios realizados con población adolescente. Los factores de riesgo del trastorno abarcan variables de tipo psicológico, biológico y sociocultural, la prevención y mitigación de los mismos podrá disminuir la probabilidad de su aparición y reducir el impacto que tiene sobre la emergencia de conductas impulsivas, de desinhibición conductual, descontrol en la alimentación, riesgos en la salud física, disminuyendo las preocupaciones en relación al peso y la figura. Finalmente, las limitaciones encontradas tras la revisión de autores permitieron concluir que los estudios seleccionados no abarcan investigaciones actualizadas en Colombia, dando cuenta de la necesidad de ampliar el campo investigativo, considerando la influencia del contexto específico en las particularidades de la población que padece el trastorno por Atracón. \ Abstract: The inclusion of Binge Eating Disorder (BED) as a diagnostic category within the DSM-V and its specific criteria, allowed for the difference between other disorders such as Anorexia and Bulimia. The following revised article focuses on the main characteristics of Binge Eating Disorder in adolescents; understanding that such disorder is characterized by the compulsive ingestion of food and it is the most prevalent in the obese population as mentioned in studies with adolescents. The risk factors of this disorder cover different variables such as psychologic, biologic and sociocultural, the prevention and mitigation of these variables can decrease the possibility of said disorder appearing and reduce the impact it has over emergent compulsive conducts, of behavioral disinhibition, out of control eating, physical health risks, diminishing the worries in respect to weight and figure. Finally, after revising the authors, there were limitations found that can conclude that the selected studies do not cover updated investigations in Colombia, showing the necessity to broaden the investigation, considering the influence of specific context in the particularities of the population that suffer from Binge Eating Disorder.Publicación Acceso abierto ¿Cómo la alianza terapéutica fortalece la imaginería para elaborar el auto perdón en niños, niñas y adolescentes víctimas de abuso sexual?(Universidad Católica de Pereira, 2020-11-17) Ortiz Cortes, OswaldoEl abuso sexual en niños, niñas y adolescentes es una problemática de amplio estudio en nuestro país, con cifras alarmantes de casos que, al parecer van en aumento de acuerdo al incremento en la cantidad de denuncias (Fondo de las Naciones Unidas para los Niños [UNICEF], 2018b) y que, a diferencia de los casos denunciados e intervenidos, en aquellos que no son denunciados las víctimas sufren en silencio la sintomatología física, emocional y psicológica que esto conlleva sin recibir un tratamiento psicológico adecuado. Por este motivo, el presente artículo de revisión se propone analizar diferentes apartados que evidencian la afectación de quien vive un abuso sexual, resaltando uno de los sentimientos más profundos que se desarrolla tras el suceso impactante: la autoinculpación. Asimismo, se dará atención a la revisión de artículos que muestren los beneficios de lograr el auto-perdón en la victima para modificar el sentimiento y pensamiento generado en el abuso, mostrando que para lograr el éxito del tratamiento y para la aplicación de la técnica de imaginería guiada, es necesario la elaboración de una Alianza Terapéutica basada en la empatía del facultativo, lo que permite formar una relación de confianza entre ambas partes. / Abstract: Sexual abuse in children and adolescents is a problem of extensive study in our country with an alarming number of cases that apparently, are increasing according to the growth in the number of reports (UNICEF, 2018b). Of the unreported cases, victims suffer in silence, physically, emotionally and psychologically, without receiving adequate psychological treatment. For this reason, this article aims to analyze different sections that show the effect of those who experience sexual abuse, highlighting the strongest feelings developed after the tragic event, that is self-guilt. In addition, attention will be given to articles that show benefits of achieving self-forgiveness on the part of the victim and to modify feelings and thoughts after the abuse. To achieve success with the treatment and to apply a Guided Imagery technique, it is necessary to develop a Therapeutic Alliance that is based on the empathy of the doctor, which allows trust between the two parties.Publicación Acceso abierto Comprensión de los avances en la aplicación clínica del Mindfulness en el trastorno de déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños(Universidad Católica de Pereira, 2020-10-18) Sánchez Gómez, Juan Camilo; Gómez Ruiz, CamilaEl uso de las terapias cognitivo-conductuales se ha convertido en una alternativa para el tratamiento del Trastorno por Déficit de Atención / Hiperactividad (TDAH) en niños, siendo el Mindfulness una de las terapias contextuales o de tercera generación dentro de esta perspectiva clínica, la que se ha venido dando aportes al tratamiento de este trastorno, evidenciándose un aumento en su uso durante los últimos años. El TDAH se ha definido como un patrón persistente de inatención y/o hiperactividad e impulsividad que puede llegar a interferir en diferentes áreas del funcionamiento personal, su mayor índice de prevalencia está en la población infantil y juvenil. El presente artículo de reflexión tiene como objetivo comprender los avances en la aplicación clínica del Mindfulness en el TDAH en niños, a partir de la revisión y reflexión de los distintos artículos científicos y corpus académicos. El Mindfulness desde su aplicación clínica en el TDAH ha mostrado resultados positivos principalmente en el funcionamiento ejecutivo, reducción del estrés y ansiedad, así como en los procesos atencionales focalizados. Abstract : The use of cognitive-behavioral therapies has become an alternative for the treatment of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) in children, Mindfulness being one of the contextual or third generation therapies within this clinical perspective, the that contributions have been made to the treatment of this disorder, showing an increase in its use in recent years. ADHD has been defined as a persistent pattern of inattention and / or hyperactivity and impulsivity that can interfere in different areas of personal functioning, its highest prevalence rate is in children and youth. The objective of this reflection article is to understand the advances in the clinical application of Mindfulness in ADHD in children, based on the review and reflection of the different scientific articles and academic corpus. Mindfulness since its clinical application in ADHD has shown positive results mainly in executive functioning, reduction of stress and anxiety, as well as in focused attention processes.Publicación Acceso abierto La comunicación, un facilitador en la relación terapéutica(Universidad Católica de Pereíra, 2020-10-19) Ramos Bahamón, Martha Consuelo; Rodriguez Ortiz, Eliced YohanaResumen en español. Son varios los elementos que deben ser tenidos en cuenta en el momento de establecer una relación terapéutica, dentro de ellos la comunicación, elemento transversal y esencial en cualquier proceso humano. El objetivo del presente artículo de reflexión es generar una discusión y análisis que permita observar, cómo la comunicación logra ser un facilitador en la relación terapéutica, teniendo en cuenta los fundamentos epistemológicos de diversos autores del campo de la comunicación y la relación terapeuta, donde se puede evidenciar como la principal conclusión, que no hay forma en la que tanto el paciente como el terapeuta no comuniquen algo, además que los terapeutas deben tener herramientas necesarias para fortalecer el desarrollo comunicativo en sus sesiones que permita no solo comunicar de manera exitosa, sino además recibir la información de la misma manera. / Abstract: There are several elements that must be taken into account when establishing a therapeutic relationship, within them communication, a transversal and essential element in any human process, the objective of this reflection article is to generate a discussion and analysis that allows observing , as communication manages to be a facilitator in the therapeutic relationship, taking into account the epistemological foundations of various authors in the field of communication and the therapist relationship, where it can be evidenced as the main conclusion, that there is no way in which both the The patient and the therapist do not communicate something, in addition, the therapists must have the necessary tools to strengthen the communication development in their sessions that allows not only to communicate successfully, but also to receive the information in the same way.Publicación Acceso abierto Conductas adaptativas como factor de prevención del trastorno depresivo en niños y niñas de 9 a 11 años de edad, con diagnóstico de discapacidad cognitiva leve(Universidad Católica de Pereira, 2015-09-07) Guevara Hurtado, María Luisa; Martínez Arboleda, María ClaudiaThis article focuses on the design of adaptive behaviors such as skills related to preventive management of the possible occurrence of affective disorders, specifically persistent depressive disorder (dysthymia) in pediatric population diagnosed with Mild Cognitive Impairment. Similarly alluded to other display modes triadic Mild Cognitive components -Disability in child population, Adaptive Behaviors and Depression, in order to describe their relationship and impact on the functional life of the subject between 9 and 11 years old.Publicación Acceso abierto Conflicto en los subsistemas parental y conyugal como generadores de trastornos en los hijos(Universidad Católica de Pereira, 2020-10-18) Giraldo Vanegas, Juan SebastiánEl presente artículo busca comprender el impacto a nivel emocional, cognitivo y comportamental directamente relacionado con la salud mental en los hijos de padres y madres que se encuentran involucrados en un sistema relacional conflictivo, bien sea manifestados en el subsistema parental que hace referencia a su función como padres en cuanto a toma de decisiones, capacidad para establecer acuerdos y desarrollo de herramientas y recursos para los procesos de crecimiento, crianza y desarrollo de sus hijos, determinantes en la construcción de la normatividad en los menores; así mismo, pero sin ser estrictamente paralelo y simultáneo, porque se presenten conflictos en el subsistema conyugal, es decir, los padres en su capacidad para expresar afecto, el cuidado emocional individual y de la pareja como tal, que será determinante en la elaboración y fortalecimiento de la esfera emocional de los hijos. / Abstract: This article seeks to understand the emotional, cognitive and behavioral impact directly related to mental health in the children of fathers and mothers who are involved in a conflictive relational system, either manifested in the parental subsystem that refers to their role as parents in terms of decision-making, ability to establish agreements and development of tools and resources for growth processes, upbringing and development of their children, determining factors in the construction of regulations in minors; likewise, but without being strictly parallel and simultaneous, because conflicts arise in the conjugal subsystem, that is, the parents in their ability to express affection, the individual emotional care and the couple as such, which will be decisive in the elaboration and strengthening the emotional sphere of children.Publicación Acceso abierto Del patriarcado a un paradigma de derechos: transformaciones familiares en Colombia(Universidad Católica de Pereira, 2015-09-08) Acevedo García, Ángela María; Lozano Cárdenas, Blanca EnithIn recent years have witnessed changes in the family; The constant changes that the family lives are influenced by the individual characteristics of the subjects, the transformations of political speeches, cultural, historical, economic and knowledge, which influenced the design of family and how this becomes the primary scope of training of the human being. The foregoing as a whole, intervenes in the forms as the members of the family are related. The intention of this article is to reflect on the family from the different views from the patriarchal thinking until the new paradigm of rights and what this generated in relationship to the members. If these new forms of interaction between the members of the family can enable the children, and adolescents achieve assume the paradigm of the rights, and as from psychology can be given to which they participate actively in this new paradigm and the new forms of relationship that emerge, in addition to set up a new cultural perspective that prevents a return to the previous paradigm.Publicación Acceso abierto Desarrollo y evaluación de las funciones ejecutivas en la adolescencia(Universidad Católica de Pereira, 2015-09-08) Ramírez Noreña, Carlos AlbertoThe aim of this paper is to perform a theoretical review of executive functions, trying to establish as understood and defined, specifying that it will zoom focused mainly on the dimensions of inhibitory control and decision making; The document includes a review of some theoretical postulates that explain the development of the concept understood from a multidimensional perspective, whose neuroanatomical basis to the frontal lobe, clarifying that there is an interrelationship with different parts of the brain that enables develop complex processes that are arranged in cognition and human behavior; in the same way an approach is made to the strategies and methods used to measure the proposed components. It is necessary to mention that inhibitory control is seen as the ability to control impulses which has its highest expression in adolescence to 14 years of age aspect that can be evaluated with the test instruments such as the Tower of Hanoi, Trail Making Test , Stroop y el Go-No-Go; on the other hand from the perspective of the decision states that between 9 and 12 years still making decisions without displaying the consequences, stating that thereafter there is an increased level of control due to the development of cognitive control and emotional that to assess the benefit risk behavior, to assess the FE has been considered the Iowa Gambling Task.Publicación Acceso abierto La empatía del terapeuta cognitivo conductual como factor multifuncional en la psicoterapia y la relación terapéutica con niños y niñas.(Universidad Católica de Pereira., 2020-10-18) Henao Gómez, Johana LorenaEl presente artículo de revisión, tuvo como objetivo determinar los factores multifuncionales de la empatía del terapeuta cognitivo conductual en la psicoterapia y la relación terapéutica (RT) con niños y niñas. (NN) Para este fin, se realizó una selección, contraste y análisis de 38 artículos y 6 libros, a través de consultas de bases de datos especializadas en español e inglés, que permitieron evidenciar que la empatía posee un sustrato neurobiológico con componentes cognitivos - afectivos y entendida como habilidad relacional es susceptible de ser aprendida y entrenada. Así mismo, la empatía del terapeuta se caracteriza por ser unidireccional y requiere de procesos de comprensión y comunicación. En esta línea, la empatía del terapeuta cognitivo conductual contribuye de forma eficaz a la psicoterapia con NN y requiere considerar el desarrollo evolutivo, involucrar agentes y contextos cercanos a estos, realizar adaptaciones a las técnicas y tener un perfil que se incline hacia la clínica con los NN. Finalmente, el carácter multifuncional de la empatía reflejado en sus múltiples efectos positivos sobre la psicoterapia, incrementa la motivación, fortalece la RT, mantiene el cambio terapéutico, entre otros. / Abstract: The objective of this review article was to determine the multifunctional factors of the cognitive behavioral therapist's empathy in psychotherapy and the therapeutic relationship (RT) with boys and girls. (NN) For this purpose, a selection, contrast and analysis of 38 articles and 6 books was carried out, through consultations of specialized databases in Spanish and English, which allowed to show that empathy has a neurobiological substrate with cognitive components - affective and understood as a relational ability is susceptible to being learned and trained. Likewise, the therapist's empathy is characterized by being unidirectional and requires processes of understanding and communication. In this line, the empathy of the cognitive behavioral therapist contributes effectively to psychotherapy with NN and requires considering the evolutionary development, involving agents and contexts close to them, making adaptations to the techniques and having a profile that leans towards the clinic with NN. Finally, the multifunctional character of empathy reflected in its multiple positive effects on psychotherapy, increases motivation, strengthens RT, maintains therapeutic change, among others.Publicación Acceso abierto La empatía en la relación terapéutica como factor determinante de recuperación, en adolescentes con consumo de sustancias psicoactivas(Universidad Católica de Pereira, 2021-07-28) Londoño Correa, María IsabelResumen: El consumo de sustancias entre los adolescentes a nivel mundial es un problema común, siendo Colombia uno de los países en desarrollo que se han visto afectados por el aumento de los trastornos mentales asociados al consumo de sustancias psicoactivas. Sin embargo, entornos y ambientes familiares en los cuales la violencia es un factor que está presente, puede verse como un entorno disfuncional, con pobre calidad en la comunicación, así la falta de apoyo entre familiares puede potencializar las oportunidades para el consumo. Se pretende pues, identificar aspectos relevantes sobre el consumo de sustancias psicoactivas en la adolescencia, así como poner sobre mesa la importancia de la empatía como habilidad terapéutica para los profesionales de psicología desde las herramientas que nos brinda el enfoque cognitivo conductual. / Abstract: Substance use among adolescents worldwide is a common problem, with Colombia being one of the developing countries that has been affected by the increase in mental disorders associated with the use of psychoactive substances. However, family environments and environments in which violence is a factor that is present, can be seen as a dysfunctional environment, with poor quality of communication, thus the lack of support among family members can potentiate opportunities for consumption. It is intended, therefore, to identify relevant aspects of the consumption of psychoactive substances in adolescence, as well as to put on the table the importance of empathy as a therapeutic skill for psychology professionals from the tools provided by the cognitive-behavioral approach.
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