Examinando por Materia "Justicia"
Mostrando 1 - 8 de 8
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Aproximación a la noción de justicia en el juicio moral de un grupo de adolescentes(2013-08-21) Cardona Cañas, Jhon Jaime; Cuéllar Villa, Leda SorayaFrom old ages justice is seen as the central rule of the morality. This article comes from the research treatment, with a qualitative focus, that covers and analyzes the information provided by a group of teenagers. This study enables to relate the analysis categories with the social context the participants belonged, thanks to the moral judgments expressed towards the presentation of two hypothetic polilemas. Currently, Kohlberg offers a vision about the moral development where its core is justice as a rational rule of the behavior regulation. Nevertheless, for Carol Gilligan the moral development is not defined by a unique universal principle of justice, but by the care ethic. Particularly, Gilligan claims that there are differences between genders throughout the moral development, which enables to include affection in such growth, giving step to the humanization of the concept and its application.Publicación Acceso abierto Ceniza de fénix.(2014-07-22) Orozco Quintero, Andrés; Aristizábal Piedrahita, Alejandra MaríaEl trabajo de investigación periodística a profundidad con género en documental audiovisual llamado ‘Ceniza de Fénix” visibiliza y conoce las mujeres que han vivido y sufrido el conflicto armado colombiano, iniciando una etapa vivencial llamada: reparación Este documento escrito es la evidencia del proceso desarrollado por los estudiantes Alejandra María Aristizábal y Andrés Orozco Quintero de IX semestre del Programa de Comunicación Social – Periodismo, que desarrollaron en tres etapas. La primera etapa fue la identificación de la contextualización, la segunda fue la preproducción y la tercera fue la realización y postproducción. Este es entonces el documento que congrega todos los momentos y procedimientos de esta realización audiovisual desde la investigación preliminar hasta el plan de divulgación del producto final. Abstract: The research depth journalistic genre audiovisual documentary called “Ceniza de Fénix” visible and known women who has lived and suffered the Colombian armed conflict by initiating a call experiential stage: repair. This document is written evidence of the process developed by students Alejandra Maria Orozco Aristizábal and Andres Orozco Quintero of IX semester Social Communication Program - Journalism, wich is developed in three stages The first step was the identification of contextualization, the second one was in pre-production and the third one was about production and post production. This document brings together all the time and procedures in the audiovisual production from the preliminary investigation to the dissemination plan of the final product.Publicación Restringido Disonancias cognitivas como elementos que limitan la instauración de denuncias de violencia familiar de Pareja(Universidad católica de pereira, 2018-11-26) Loaiza Diaz, Angie DanielaEl presente artículo, siendo producto de una investigación de tipo fenomenológica- cualitativa, explora la violencia familiar desde la víctima, con el ánimo de identificar disonancias cognitivas que afecten en la instauración de la denuncia y por tanto, el acceso mismo de la víctima a su restablecimiento de Derechos. Para obtener la información necesaria de análisis, se llevó a cabo una entrevista a profundidad con una víctima que cumpliera con los criterios de inclusión establecidos en el proyecto de investigación, los hallazgos permitieron confirmar la idea de que existen en la víctima disonancias cognitivas que impiden la instauración de la denuncia, lo que configura a su vez un tipo de revictimización./Abstract: This article, is the product of a phenomenological qualitative investigation that explores the family insite from the prospective of the victim with the hopes to identify cognitive dissonance that affects the standard complaint, and because of the limited Access of the victim to their reestablishment of rights. To obtain the necessary information an in- depth interview with a victim that meets the criteria of inclusión established in the Project of investigation. The information obtained confirmed the ide that the cognitivw dissonance exist in the victim that prevents the establishment of the complaint, wich in turn sets up a type of re victimization.Publicación Restringido Evolución en la evaluación: resignificando el concepto, potenciando el proceso(Universidad Católica de Pereira, 2020-07-08) Hincapié Ossa, Dorlan; Gil Vélez, Cesar A.; Naranjo Hoyos, Hernán D.; Londoño Gutiérrez, AlejandroLa evaluación por antonomasia en el contexto educativo, para un proceso de enseñanza y aprendizaje es entendida como el momento y el medio que usa el docente para evaluar lo que el estudiante debe saber, evidenciando al final lo que este último ha contestado mediante una nota numérica. Este enfoque suele generar en el estudiante incertidumbre, estrés, temor o rechazo que conllevan al olvido y finalmente a resultados pobres desde un punto de vista de aprendizaje y académico: La forma de evaluar influye en el resultado. Se propone entonces un nuevo enfoque de evaluación sentido y pensado como un camino alternativo al existente, promoviendo la transformación de la educación para ayudar a generar en los aprendedores seguridad, autonomía, responsabilidad, sentido crítico, de una forma más propositiva y participativa.Publicación Acceso abierto Juego: estrategia de aprendizaje de la justicia en el contexto escolar(2013-11-12) Diaz Raigosa, Hugo Fernando; Lopera Dagua, Alvaro; Palomino Betancourt, Monica Alejandra; Piedra Valencia, Belén LilianaThis article presents the research results in the game as a learning strategy concept of justice in the school, it is a qualitative research, with an emphasis on ethnographic approach which it was analyzed; how Fifth-graders one in Zaragoza school, established in the municipality of Cartago (Valle del Cauca), they use the game as a learning strategy concept of justice, for this reason, the theoretical research was based on the concept of game by Jean Piaget and the consensual justice concept by Habermas, taking as reference the conceptions of justice presented in the theory about stages of moral development by Lawrence Kohlberg. To obtain the results was used an ethnographic research methodology, using as technique the observation, which was culminated through two instruments as: field diaries and conceptual matrix, which let to get emerging theoretical categories to make the corresponding data analysis.Publicación Acceso abierto Justicia en la escuela: mito o realidad(Universidad Católica de Pereira, 2018-10-27) Parra Giraldo, Miller Lady; Reyes Ocampo, Yudy Marcela; Vives Hurtado, Ana MaríaEl presente artículo se origina al tener en cuenta los puntos de vista de los estudiantes de grado sexto de sedes ubicadas en zona rural y urbana de la Institución Educativa Arturo Gómez Jaramillo de Alcalá, dentro del marco de la Maestría en Pedagogía y Desarrollo Humano. Las voces de los estudiantes fueron registradas por medio de mapeo colaborativo con dispositivos múltiples, se encontró que los estudiantes tienen una concepción de justicia cercana a la de Nussbaum y que en los ambientes de aprendizaje que promueve la escuela se genera la configuración de sujetos políticos y se da el moldeamiento de los sentidos y las prácticas en la esfera de la justicia. Abstract: The present article originates taking into account the points of view of sixth grade students located in rural and urban areas of Arturo Gomez Jaramillo de Alcalá Educational Institution, within the framework of the Master in Pedagogy and Human Development. The voices of the students were recorded through collaborative mapping with multiple devices, it was found that the students have a conception of justice close to that of Nussbaum and that in the learning environments promoted by the school the configuration of political subjects is generated and there is the shaping of the senses and practices in the sphere of justice.Publicación Acceso abierto Una papa caliente que nadie quiere comer(Universidad Católica de Pereira, 2015-01-22) Ospina Rios, Luz NataliaLa delincuencia juvenil, un hecho que cada día moja más páginas en los grandes medios del país, se lleva el interés de varias ramas académica para abordarlo desde las distintas ópticas. Cualquiera que sea, se encuentra en medio de la investigación, que el tema de la Responsabilidad Penal Para Adolescentes (RSPA) contiene un elemento bastante significativo a la hora de realizas las distintas hipótesis y es el hecho de que los menores infractores debido a su corta edad, no tienen la educación suficiente ni la experiencia para ser tratados igual que los adultos, lo que pone a las autoridades judiciales en jaque, para determinar los criterios por los cuales debe ser juzgado un menor. Abstract: The juvenile delinquency, a fact that everyday dapple more pages in the big journals of the country, take the interest of several academic branches to approach it from different points of view. Whatever, is in the middle of investigation, with is the subject of Criminal Responsibility for teens contains a significant element when comes the time to get different hypothesis and is the fact that young offenders because of their short age, don’t have the enough education or experience to be treated like adult. That have the judicial authorities in checkmate, to determine the criterion by which a minor has to be judged.Publicación Acceso abierto Representaciones sociales de justicia en el Barrio Tokio de la Ciudad Pereira, a partir del estudio de tres historias de vida en situación de desplazamiento forzado.(Universidad Católica de Pereira, 2014-09-03) Naranjo Flórez, Sandra Milena; Tejada Gómez, Johana SmithThe displacement forced in Colombia, is a factor of social, political and economic conflict that destroys identities and significances, it destroys family knots and it limits the population displaced to conditions of mendicity, before which you kill them they should establish new confrontation rules, in those that its resources and capacities are limited. The displaced person has to reprocess new process to idenfication, new representations in a context unaware to his; it has to face a means in which should build new knots social, new significances that facilitate its to "be" and to "be" in this context. With the result that the social representations that the population displaced by the violence configures, starting from this condition and context, not alone you allows us to see, how the societies or social groups build her reality starting from the representations that themselves elaborates, but also starting from what situations or factors carry out them.