Comunicación Social - Periodismo
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Publicación Acceso abierto A la sombra del turismo(Universidad Católica de Pereira, 2022-09-15) Duque, Stefany; Betancur, Angie VanessaSi bien el turismo es una práctica habitual en el eje cafetero y especialmente en los municipios del Quindío, también, es coloquialmente asociada al crecimiento económico y aspectos positivos, no obstante, no se ha observado lo suficiente para reconocer las afectaciones e impactos negativos que acechan a las comunidades locales de los municipios donde se desarrolla esta intensa actividad turística, pues estos sitios que antes eran pueblos tranquilos y hogareños, ahora son un espacio diseñado para la satisfacción y el esparcimiento de cientos de turistas, dejando de lado a las personas que residen en estos sectores.Publicación Acceso abierto A sembrar girasoles(2011-06-20) Alzate Isaza, DanielPublicación Restringido Alcaldía de Pereira: disonancias entre el deber ser y la praxis(Universidad Católica de Pereira, 2017-06-14) Sánchez Quiroz, Jhoban StivenEn este artículo se presentan el análisis de los resultados de la investigación que indaga por el rol de la comunicación en la Alcaldía de Pereira. A través de la metodología propuesta en el Modelo de Comunicación Pública Organizacional e Informativa para Entidades del Estado (MCPOI), se obtuvo información cuantitativa que es cruzada con información cualitativa obtenida con elementos metodológicos complementarios. Se encontraron amplias diferencias entre las prácticas comunicativas ejercidas en la entidad y las ideales establecidas en el MCPOI. Estas disonancias son el resultado principalmente de la fragmentación institucional, visible en las relaciones entre los funcionarios y entre las dependencias; y de los flujos comunicativos. También son evidentes el uso de los medios de comunicación para el posicionamiento del actual mandatario y una visión de la comunicación encaminada al periodismo y la divulgación de información.\ Abstract: This article presents the analysis of the results of the research that investigates the role of communication in the Alcaldía de Pereira. Through the methodology proposed in the Modelo de Comunicación Pública Organizacional e Informativa para Entidades del Estado (MCPOI), quantitative information was obtained that is cross-referenced with qualitative information obtained with complementary methodological elements. Broad differences were found between the communicative practices exercised in the entity and the ideals established in the MCPOI. These dissonances are the result mainly of the institutional fragmentation, visible in the relations between the officials and between the dependencies; And of the communicative flows. Also the son evidences the use of the media for the position of the real agent and a vision of communication aimed at journalism and the dissemination of information.Publicación Acceso abierto Amenaza de la red(2011-06-10) López Duque, NataliaPublicación Acceso abierto Amor y gloria a la rana(2011-06-20) Romero Aroca, César AugustoPublicación Acceso abierto Análisis de contenido noticioso para identificar desinformación producto del partido disputado entre Llaneros vs Unión Magdalena por el ascenso a la primera categoría del fútbol profesional colombiano en diciembre del año 2021.(Universidad Católica de Pereira, 2023-02-09) Sandoval Pineda, JacoboEs bastante complicado y se torna preocupante comprender el uso u manejo que la sociedad actual le da a la información que es producida por los medios de comunicación y posteriormente difundida en sus diferentes formatos; audiovisual, textual o sonoro, pues se ha convertido en una problemática que con el trasegar de los años ha llevado a cuestionar y proponer mucho en ideas, formas y procesos que ayuden a contrarrestar y mitigar los posibles efectos que el mal uso de la información, la desinformación y las noticias falsas generan en la sociedad. Ahora bien; son muchos los casos mediáticos que a diario se ven expuestos en donde a raíz de un hecho noticioso en concreto, logran surgir un millón de interpretaciones acerca de lo acontecido. Interpretaciones dadas en la audiencia y en el receptor, que a la luz de los hechos pueden ser buenas o malas, verídicas o falsas, pero que por múltiples factores; impacto, temporalidad, variabilidad, métodos y difusión; logran generan incertidumbre, ruido y desinformación en el receptor. Entendiéndose desinformación como el concepto más amplio que alude a todo el contenido falso, inexacto o engañoso que es intencionalmente diseñado para algún fin en particular, pues validándose de los datos masivos/mediáticos, se busca de forma premeditada alterar la percepción de grupos de personas, sociedades, o incluso individuos. El propósito de este estudio no es ajeno a la realidad, pues corresponde a un hecho noticioso que por su condición mediática resultó siendo un hecho netamente de opinión, distorsionando de esta manera la realidad y veracidad de la noticia y dejando incertidumbre en la audiencia sobre lo que verdaderamente sucedió. Y es que una situación atípica en un partido de futbol es lo que convoca a este trabajo de investigación donde el objetivo radica en evidenciar en la audiencia la manipulación de la verdad generada en el contenido noticioso emitido por los medios de comunicación, en las redes sociales virtuales, frente al resultado del partido disputado entre Llaneros vs. Unión Magdalena, por el ascenso a la primera categoría del fútbol profesional colombiano, en diciembre del año 2021. Una investigación que se responde a través de un proceso de análisis mixto en donde para la recolección y obtención de datos del diferente contenido noticioso dentro del periodo de tiempo establecido del 4 al 18 de diciembre del 2021, se trabajará bajo una metodología en donde se integren instrumentos, técnicas y herramientas tanto manuales, como digitales, que permitan así un desarrollo óptimo de los procesos para capturar la información necesaria de las diferentes plataformas digitales y así determinar todo tipo de falsedad existente en la creación y publicación de la noticia. Teniendo esto en cuenta, se recomienda que la audiencia realice procesos válidos que conlleven a una buena recepción de la información, su debida manipulación y en su defecto su posible difusión. Se podrían efectuar investigaciones adicionales para identificar otros factores a tener en cuenta a la hora de comprender estos fenómenos que tanto permean a la sociedad. Abstract: It is quite complicated and worrisome to understand the use and management that today's society gives to the information produced by the media and that is society gives to the information that is produced by the mass media and later disseminated in its different formats and subsequently disseminated in its different formats; audiovisual, textual or sound, as it has become a problem that has has become a problem that over the years has led to questioning and proposing a lot of ideas, forms and and to propose many ideas, forms and processes that help to counteract and mitigate the possible effects that the misuse of the possible effects that the misuse of information, disinformation and fake news generate in society. society. Now, there are many media cases that are exposed daily in which, as a result of a news event of a specific news event, a million interpretations arise about what happened. happened. Interpretations given by the audience and the receiver, which in the light of the facts can be good or bad, true or false. can be good or bad, true or false, but due to multiple factors; impact, variability, methods and diffusion, generate uncertainty, noise and disinformation in the receiver. disinformation in the receiver. Disinformation is understood as the broadest concept that refers to all false, inaccurate or misleading content. content that is false, inaccurate or misleading and is intentionally designed for a particular purpose. validating itself on the basis of mass/media data, it seeks in a premeditated way to alter the perception of groups of people. to alter the perception of groups of people, societies, or even individuals. The purpose of this study is not unrelated to reality, since it corresponds to a news event that, due to its media The purpose of this study is not unrelated to reality, since it corresponds to a news event that, due to its media condition, turned out to be a purely opinion fact, distorting in this way the reality and veracity of the news and leaving uncertainty in the audience about what really happened. uncertainty in the audience about what really happened. And it is an atypical situation in a soccer game that is the reason for this research work, where the objective is to show the the audience the manipulation of the truth generated in the news content of a soccer match. the manipulation of the truth generated in the news content issued by the media, in the virtual social networks, regarding the result of the soccer match. the result of the match played between Llaneros vs. Unión Magdalena, for the promotion to the first category of soccer promotion to the first category of Colombian professional soccer in December 2021. A research that is answered through a process of mixed analysis in which for data collection and collection of the different news content within the period of time established from December 4 to 18 period from December 4 to 18, 2021, we will work under a methodology that integrates instruments, techniques and where instruments, techniques and tools, both manual and digital, will be integrated to allow an optimal and digital tools will be integrated to allow for an optimal development of the processes to capture the necessary information from the different different digital platforms and thus determine any type of falsehood in the creation and publication of the news. publication of the news. Taking this into account, it is recommended that the audience performs valid processes that information, its proper manipulation and, failing that, its possible dissemination.Publicación Acceso abierto El árbol del olvido.(2014-07-17) Arbeláez Marín, Catalina; Gutiérrez Pérez, Heidy Andrea; Mejía Restrepo, ValentinaThis documentary aims to show a critical position on the causes and consequences of historical neglect to the Department of the chocó from natural, social, cultural, political and economic resources. Focused in the municipality of Riosucio, this project aims to highlight biodiversity and human wealth of the inhabitants of this, to achieve the goal make a comparison between the historic wealth - culture of the riosuceños and lumber natural wealth. Finally, this documentary presents the five phases of the forest process (extraction, transport, processing, marketing and use) which are compared and related to the life of the families in this town.Publicación Acceso abierto El arte de construir(2014-07-23) Arboleda Arias, Dania Marcela; Parra Sosa, Laura Marcela; Soler Orozco, Lina MaríaSandboxes and society built companies, in the case of sandboxes the job is learned empirically. Sandboxes in Caimalito La Virginia are people who not only extracted using traditional materials but they also are undervalued and invisible to society. Contrary to this, the companies are seen as big producers and marketers of the material known as sand, essential material for the construction of town. Built city not only involves building a series of stable structures but also to improve the quality of life of an entire society that seeks undeveloped through the "Art of building"Publicación Acceso abierto El avance tecnológico como herramienta educomunicativa para las campañas de prevención del consumo juvenil de tabaco en pereira(Universidad Católica de Pereira, 2017-07-14) Vélez Ocampo, Juan CamiloEn este documento se muestra cómo el avance tecnológico contribuye con el mejoramiento del sistema educativo, en donde se concibe a la educación como un proceso que va más allá de la simple transmisión de saberes para luego convertirse en una herramienta que puede ser utilizada en muchos campos, en este caso en la salud. A través del uso de los nuevos medios y las nuevas plataformas tecnológicas se pueden generar procesos comunicativos informativos que permitan simplificar los mecanismos de enseñanza y aprendizaje, teniendo en cuenta la inmediatez y la efectividad con que se difunde el conocimiento, además del gran interés que demuestra la juventud por el uso de los nuevos medios de comunicación masiva, los cuales se pretende utilizar para la difusión de los efectos que tiene el consumo de tabaco para la salud. El presente artículo nace como parte del proyecto de investigación Photoboy, que evaluó la efectividad de las herramientas tecnológicas para la promoción y prevención del consumo de tabaco, en este caso, la efectividad de las campañas educomunicativas realizadas por Oncólogos de Occidente, mediante la participación de estudiantes de los últimos dos grados de formación académica de 3 colegios de la ciudad de Pereira, realizando una serie de actividades que permitieron medir la efectividad que han tenido las anteriores campañas que se han hecho por parte de las diferentes instituciones educativas y medios tradicionales sobre la prevención del consumo de tabaco, afín de proponer una campaña más efectiva. La investigación arroja como resultado fundamental la relevancia que tiene el diseño de campañas educomunicativas que tengan en cuenta el uso de 3 componentes a la hora de su diseño: el primero es el componente publicitario tradicional, el segundo es el manejo y difusión en redes y tercero, el componente lúdico en donde la población objetiva participe en el diseño de la campaña.\ Abstract: This document shows how technological progress contributes to the improvement of the education system, where education is conceived as a process that goes beyond the simple process of transmission of knowledge and then becomes a tool that can be used in many Fields, in this case in health. Through the use of the new media and the new technological platforms it is possible to generate informative communicative processes that allow to simplify the mechanisms of teaching and learning, taking into account the immediacy and the effectiveness with which the knowledge diffuses, besides the great interest That the demonstration Youth by the use of new mass media, which use the seo of the diffusion of the effects that tobacco consumption has on health. The present article as part of the Photoboy research project, which evaluated the effectiveness of technological tools for the promotion and prevention of tobacco consumption, in this case, the effectiveness of educational campaigns carried out by Western Oncologists, through the participation of Students of the last two degrees of the academic formation of three schools in the city of Pereira, carrying out a series of activities that allowed to measure the effectiveness of previous campaigns that have been done by the different educational institutions and traditional means on The Prevention of tobacco consumption, in order to propose a more effective campaign. The research as a fundamental result of the relevance of the design of communication campaigns that takes into account the use of 3 components at the time of design: the first is the traditional public component, the second is the management and dissemination in networks and the third, the recreational component where the population participates in the design of the campaign.Publicación Acceso abierto Bacteria, sigue ‘suma’ndo(2011-06-20) Bejarano Vásquez, Mariel; Cristancho Ossa, FabiánPublicación Acceso abierto Balance de la producción investigativa y profesional sobre la comunicación pública y el periodismo público en Bogotá, Cali y el Eje cafetero.(2014-07-22) Trujillo Buenaventura, Adriana Patricia; Ramos Toro, Andrés FelipeThe following text attempts to describe and identify the products of theoretical, research and technical from the perspective of public communication and public journalism assumes that exist in Bogotá, Cali and in the coffee region. This part of the state of the art on the subject project is done on the balance of production and professional research on public communication and public journalism in Colombia, as part of the line of Public Communication Social Communication Program-Journalism Catholic University of Pereira.Publicación Restringido City marketing, la experiencia de la construcción de marca ciudad en el Medellín Convention & Visitors bureau.(2014-07-23) Vásquez Giraldo, Jorge EduardoEl presente trabajo aborda el proceso de construcción de marca ciudad en Medellín – Colombia, que surge en el marco de la competitividad y la internacionalización de las ciudades. Se da cuenta del proceso de conformación de su principal gestor, la organización Medellín Convention & Visitors Bureau que con apoyo de entes públicos y privados posicionan a la ciudad en el marco nacional y extranjero bajo los parámetros del City Marketing y las categorías que suponen crear una marca; imagen, identidad y reputación. Abstract: This paper addresses the process of brand building in Medellin city - Colombia, which arises in the context of competitiveness and internationalization of cities. He realizes the process of shaping their lead manager, the organization Medellín Convention & Visitors Bureau with support from public and private entities to the city positioned in the domestic and overseas under the parameters of the City Marketing and categories that involve creating a brand, image, identity and reputation.Publicación Acceso abierto Colombia es pasión(2011-06-20) Orozco Quintero, AndrésEn los últimos años se ha querido mostrar una imagen de Colombia ante el mundo donde se resalta su diversidad, su folclor y sus buenos valores; le dicen Colombia es pasión.Publicación Acceso abierto La comunicación como motivación y productividad en los procesos comunicativos de una empresa.(2014-07-14) Torres Duque, AlejandraThe productive communication is directly related with the achievement of the objectives, and therefore the strategies of the same organization. Hence, about this diagnosis in the activities, proposes solutions of problems or suggestions of ideas to the intern public of the organization. This allows for an approachment communicatively in the organizations, moreover this required to establish the ways of the how does and operates the information, so the using of this represents or not a central part of receptor system, strategies of information are planned accelerating the attitudinal changes, of the extern public perception and the intern public looks at the positioning of moral values and making of sense of the organization.Publicación Acceso abierto La comunicación estratégica como proceso fundamental para el mejoramiento y el éxito dentro de las organizaciones.(2014-07-14) Rojas Marín, DanielaIn organizations there are groups that somehow are part of a social system that is established within the same company. These groups must achieve goals, a mission and make true a vision, which are proposed within the strategic planning and developed in the process of strategic communication. Strategic communication seeks to influence and persuade these social groups (both inside and outside the organization), communicating something in common with the public, and in this way to achieve the objectives of both the company and themselves.Publicación Acceso abierto La comunicación estratégica como ventaja competitiva en las organizaciones.(2014-07-14) Montenegro Echeverri, Lina MarcelaThe purpose of this paper is to give a broad look at the concept of strategic communication which is located specifically in organizations, thereby identifying important aspects such as personality, identification and organizational culture as key to strengthen and enhance organization in the labor market.Publicación Acceso abierto Comunicación estratégica y estrategias de comunicación para el desarrollo de las organizaciones.(2014-07-14) Arcila Cano, MarllyThe following article is an approach to what is strategic communication in organizations. Approached from a theoretical perspective that frames the issues that brings significant and positive implementation of the communication when you decide toengage in the processes of an organization. Is addressed and viewed from the field of strategy as being key communication processes that take place in organizations, making a relations what could be if included organizations in their strategic communication processes. Developed from the theories of Daniel Scheinsohn, Francisco JavierGarrido, Rafael Alberto Pérez and Paul Capriotti, and others that complement the initial positions.Publicación Restringido Comunicación organizacional y felicidad en el trabajo(Universidad Católica de Pereira, 2022-01-10) Valencia Franco, Erika JohanaLa felicidad en el trabajo es un concepto determinante en la organización de hoy, entre otras cosas, por estar dirigido a los colaboradores, considerados su activo más importante. Al evidenciar la necesidad que hay de gestionar la felicidad en el trabajo desde la comunicación organizacional, se deciden abordar estas dos categorías a través de una investigación con enfoque cualitativo. El objetivo principal fue analizar el aporte de la comunicación organizacional al logro de la felicidad en el trabajo en Colombia a través del Método Delphi, que permitió la realización de dos rondas de preguntas a siete expertos de diferentes ciudades del país. En el análisis se muestra que hay un gran número de factores que pueden influir en la felicidad de los empleados, pero se logran describir los esenciales y, además, las prácticas de comunicación que aportan al logro de los mismos. /Abstract: Happiness at work is a determining concept in today's organization, among other things, because it is aimed at employees, who are considered its most important asset. By evidencing the need to manage happiness at work through organizational communication, it was decided to address these two categories through a qualitative research approach. The main objective was to analyze the contribution of organizational communication to the achievement of happiness at work in Colombia through the Delphi Method, which allowed the realization of two rounds of questions to seven experts from different cities in the country. The analysis shows that there are a large number of factors that can influence the happiness of employees, but it is possible to describe the essential ones and also the communication practices that contribute to their achievement.Publicación Acceso abierto La comunicación política como modelo comunicativo en la construcción de democracia.(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-14) Colombo Ardila, AntonioPolitical communication is a tool that allows civil society approach to decision making of public issues as well as various government agencies knowing the necessities of the community, propose types of solutions and generate social mobilization to specific topics with the accompaniment of the mass media, which play a key role as mediator between the processes of communication between governor and governed. Appearing as such more favorable the Model of Public Communication and Informative for State Entities (MCPOI).Publicación Acceso abierto Condicionantes de producción del informativo RPN al día de la emisora policía nacional de Colombia.(2014-07-14) Bedoya Aguirre, StefaniaResearch on news production conditions of Rpn al día, of Colombia's National Police Radio Station, comes from the interest to know how a military institution gets close to the community through an weekly radio informative whose purpose is to inform, build credibility and generate trust. The theory of message mediatization, given by Shomeker and Resse, was the theoretical base to answer how the production constraints affect the structure of the contents of Rpn al día of the National Police Radio Station. Through semi-structured interviews, participant observation, monitoring RPN Station’s news, it was identified how these factors change and affect the production and the release of information produced in Rpn al día.