Examinando por Materia "teens"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Intervención cognitiva conductual en el abordaje terapéutico en la depresión como factor de riesgo en el suicidio de adolescentes(Universidad Católica de Pereira, 2015-10-23) Corcuera Mejia, Eduardo Ernesto; Iglesias Osorio, NatalyEl presente artículo de revisión tiene como objetivo sistematizar 25 investigaciones y artículos en donde se hablará sobre la intervención cognitivo conductual en el abordaje terapéutico de la depresión, al mismo tiempo se pretendió establecer la relación entre depresión y conducta suicida en adolescentes, para lograr este objetivo se recurrió a modelos explicativos desde el enfoque cognitivo conductual con autores de primer orden como Skinner, Freemann, Beck entre otros, los cuales hablan sobre la depresión, suicidio y las respectivas intervenciones, en donde se llegó a la conclusión que las intervenciones cognitivo conductuales para el abordaje terapéutico en la depresión, como factor de riesgo en el suicidio de adolescentes son el incremento de la autoestima, de la tolerancia a la frustración, de la autonomía, modificación cognitiva, la terapia de la conducta, programa de actividades agradables, entrenamiento en habilidades sociales, valoración de domino y placer, asignación gradual de tareas, detección del pensamiento, solución de problemas, reorganización cognitiva, distorsiones cognitivas del procesamiento de la información, la triada cognitiva.\ Abstract: This review article aimed to systematize 25 research and articles in which he talked about cognitive behavioral intervention in the therapeutic approach to depression, while it sought to establish the relationship between depression and suicidal behavior in adolescents, to achieve this goal He resorted to explanatory models from the cognitive behavioral approach to first order as authors; Skinner, Freemann, Beck and others who talk about depression, suicide and respective interventions, where it was concluded that cognitive behavioral intervention for therapeutic approach to depression as a risk factor in adolescent suicide are; increased self-esteem, frustration tolerance, autonomy, cognitive modification, behavior therapy, program enjoyable activities, social skills training, assessment of domino and pleasure, gradual assignments, detection of thought , problem solving, cognitive restructuring.Publicación Acceso abierto Relación entre noción de destrucción y sentido de vida en jóvenes infractores Relación entre noción de destrucción y sentido de vida en jóvenes infractores(2013-08-21) Moncada Galvis, Blanca Viviana; Restrepo García, Leidy Johana; Toro Pérez, Leidy XiomaraThe process of this research highlights a social crisis in which the present communities that are in relation to the phenomenon so called violence and the desire of destruction, in which has been awakened rapidly in humans, the manifestation of a dehumanizing phenomenon shelters the new societies and it’s internalized in youths with greater acceptance. That is why this research becomes so important, insofar as that is to recognize the impact that these acts of violence or destruction begin to determine this aspect in a positive or negative way the sense of the subject’s life in particular. From this social problem we will try to recognize the notion of destruction and its relation to the meaning of life today, that will be given in the speech of three young men from the city of Pereira who have broken the law once and that have gone though processes of institutionalizing an act that is reflected from the theoretical contributions of Erich Fromm who proposed from the phenomenon of destruction, the “syndrome of decay” and from Victor Frankl the meaning of life, associated with the sense of love and suffering. This research is part of a qualitative paradigm, which seeks to understand and interpret the phenomenon in its real environment, which will lead to a more extent and accurate approach to the problem, thus facilitating the construction of a scientific knowledge.