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Publicación Restringido Adicción a internet y sintomatología depresiva en estudiantes de psicología de la Universidad Católica de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2020-07-13) Gómez León, Valentina; Cardona Brito, Kelly VanessaEl presente trabajo es producto del trabajo de grado denominado Adicción a internet y sintomatología depresiva en estudiantes de psicología de la Universidad Católica de Pereira, el cual tuvo como objetivo estimar la relación de la sintomatología depresiva con la adicción a internet en los estudiantes de psicología. Participaron 126 estudiantes entre los 18 y 25 años. Para el análisis de los datos se utilizó estadísticos descriptivos, el coeficiente de Pearson y el software SPSS en su versión XXX. Los resultados dan cuenta del objetivo de la investigación, encontrándose que la sintomatología depresiva se encuentra asociada a síntomas de adicción a internet de manera poco significativa, indicando que, en un grado bajo, cuando un estudiante de psicología de la Universidad Católica presenta sintomatología depresiva leve, a su vez presenta algunos síntomas de la adicción a internet, aumentando paralelamente ambas variables. Abstract: The present work is the product of the degree work called Internet addiction and depressive symptomatology in psychology students of the Catholic University of Pereira, which aimed to estimate the relationship of depressive symptomatology with internet addiction in psychology students. 126 students between the ages of 18 and 25 participated. Descriptive statistics, Pearson's coefficient and SPSS software in its XXX version were used to analyze the data. The results show the objective of the research, finding that depressive symptoms are associated with internet addiction symptoms in a not significant way, indicating that, to a low degree, when a psychology student at the Catholic University presents mild depressive symptoms , in turn presents some symptoms of internet addiction, increasing both variables in parallel.Publicación Restringido Ansiedad y depresión en el adulto mayor institucionalizado(Universidad Católica de Pereira, 2018-02-24) Ospina Colorado, Deisy DuneyaEl envejecimiento conlleva cambios, fisiológicos, psicológicos y psiquiátricos generando un declive cognitivo funcional. La reducción de la autonomía conlleva a realizar cuidados a largo plazo, domiciliar o institucional. La institucionalización equivale a descontextualizar la persona de su entorno, aislándola en sus interacciones sociales y desestructurando su identidad. Los trastornos de ansiedad y depresión, son consecuencia de estos cambios y afectan la calidad de vida de las personas.\ Abstract: Introduction. Aging involves, physiological, psychological and psychiatric changes, generating a functional cognitive decline. The reduction of autonomy leads to long-term care, domiciliary or institutional. Institutionalization is equivalent to decontextualizing the person in their environment, isolating them in their social interactions and deconstructing their identity. Anxiety and depression disorders are a consequence of these changes and affect the quality of life of people. Methodology. The present work has analyzed the variables: presence and absence of institutionalization; cognitive state; anxiety and depression, quality of life and early functional deterioration. The type of design has been descriptive - correlational, with two groups of 28 people. An institutionalized group and another resident in the home. Results. There is a correlation between institutionalization and the reduction of quality of life, with consequent development of anxiety and depression. Conclusions. Attend an older adult corresponds to be clear about the relationships between the genetic, psychological and social factors of aging, along with the concept of quality of life and functionality, only so it can design care plans according to social expectations.Publicación Acceso abierto Ansiedad y Depresión: Antecedentes Familiares como Factor de Riesgo de una Joven Universitaria.(Universidad Católica de Pereira, 2023-10-18) Osorio Santamaria, Cristian CamiloLa depresión o Trastorno Depresivo constituyen una limitación significativa para el funcionamiento global del individuo afectado, la pérdida de placer o interés ante el quehacer habitual altera todos los ámbitos y representa un deterioro en la calidad de vida del afectado y de su entorno, la importancia del reconocimiento de las sintomatologías y la asociación de esta con las patologías existentes en el individuo, su familia y el entorno en el que se desenvuelve, permiten estar al tanto de los cambios que se presentan, las maneras como se pueden afrontar y a su vez minimizar el riesgo de complicaciones en la salud, adoptando medidas preventivas y evitando complicaciones. En el presente caso se aprecia la relevancia que las diferentes afectaciones emocionales, tienen en el desarrollo de los trastornos de ansiedad y depresión, tomando como referencia a una joven de 19 años diagnosticada con trastorno mixto de ansiedad y depresión y quien, en sus antecedentes familiares similares. De acuerdo al enfoque descriptivo del caso, la información relevante es recopilada mediante entrevista semiestructurada efectuada en cada sesión, además de Historias clínicas aportadas y el uso de herramientas de recopilación de información que se desarrollan en casa (Diario de emociones, Inventario emocional). Abstract: Depression or Depressive Disorder constitutes a significant limitation to the overall functioning of the affected individual. The loss of pleasure or interest in everyday activities disrupts all aspects of life and represents a decrease in the quality of life for the affected person and their surroundings. Recognizing the symptoms and their association with existing pathologies in the individual, their family, and the environment they live in is essential. This allows us to be aware of the changes that occur, the ways they can be addressed, and, at the same time, minimize the risk of health complications by adopting preventive measures and avoiding complications. In this particular case, the relevance of different emotional conditions in the development of anxiety and depression disorders is observed. This is illustrated by the case of a 19-year-old diagnosed with a mixed anxiety and depression disorder, with similar family backgrounds. According to the descriptive approach of the case, relevant information is gathered through semi-structured interviews conducted during each session, as well as provided clinical histories and the use of data collection tools developed at home (Emotion Diary, Emotional Inventory).Publicación Restringido Características de la depresión en niños y adolescentes de 8 a 15 años: artículo de revisión(Universidad Católica de Pereira, 2017-06) Sierra Orozco, Jaidyth Rosa; Flórez Oviedo, Egna NiviaEl presente artículo de revisión documental, tuvo como objetivo realizar una revisión de los artículos publicados de 2010 en adelante con el fin de identificar las características de la depresión en niños de 8 a 15 años. Para tal propósito, se revisaron un total de 29 artículos, los cuales fueron extraídos de bases de datos como: Pubmed, Scielo, Google académico y Cocrhrane, Scopus, Medline, Lilacs, Redialyc, Latindex y Dialnet. Entre los resultados más relevantes se encontró que el bajo rendimiento escolar, el aislamiento social, la baja autoestima, la dificultad para concentrarse, y aspectos emocionales como la tristeza frecuente y la desesperanza, son algunas de las características que más presentan los niños con depresión. No obstante, se espera que puedan ser reconocidas a tiempo, con el fin de proporcionar un tratamiento efectivo y oportuno, que pueda favorecer el desarrollo de su calidad de vida. \ Abstract: The present article of revision documentary, had as objective to make a review of the published articles of 2010 on the characteristics of the depression in children of 8 to 15 years. For that purpose, a total of 29 articles were reviewed, which were extracted from databases such as: Pubmed, Scielo, Google Academic and Cocrhrane, Scopus, Medline, Lilacs, Redialyc, Latindex and Dialnet. Among the most relevant results, it was found that low school performance, social isolation, low self-esteem, difficulty concentrating, among other emotional ones such as frequent sadness and hopelessness, child some of the characteristics that most present children depression. However, it is hoped that they can be recognized in time, in order to provide an effective and timely treatment, which may favor the development of their quality of life.Publicación Acceso abierto Conductas adaptativas como factor de prevención del trastorno depresivo en niños y niñas de 9 a 11 años de edad, con diagnóstico de discapacidad cognitiva leve(Universidad Católica de Pereira, 2015-09-07) Guevara Hurtado, María Luisa; Martínez Arboleda, María ClaudiaThis article focuses on the design of adaptive behaviors such as skills related to preventive management of the possible occurrence of affective disorders, specifically persistent depressive disorder (dysthymia) in pediatric population diagnosed with Mild Cognitive Impairment. Similarly alluded to other display modes triadic Mild Cognitive components -Disability in child population, Adaptive Behaviors and Depression, in order to describe their relationship and impact on the functional life of the subject between 9 and 11 years old.Publicación Acceso abierto Descripción de características de comportamientos psicosociales de un grupo de niñas entre 7 y 11 años de edad, que se encuentran escolarizadas y bajo medida de protección debido a antecedentes de maltrato, en la granja infantil Jesús de la buena esperanza en la ciudad de Pereira durante el año 2008.(Universidad Católica de Pereira, 2014-08-11) Vanegas Restrepo, Ángela PaolaLa presente investigación se centró en describir las características de los comportamientos psicosociales de un grupo de niñas que presentaban antecedentes de maltrato. El estudio tuvo un carácter descriptivo y la muestra estuvo conformada por 22 niñas pertenecientes a la Granja Infantil Jesús de la Buen Esperanza en la ciudad de Pereira. Dicha descripción se pudo realizar de acuerdo a la aplicación del “cuestionario para evaluación de conductas en niños y niñas en edad escolar (3 – 11 años) COPRAG – MEDELLÍN”, a un grupo de cuatro profesores quienes conocían los comportamientos que manifestaban las niñas dentro del salón de clase. Para el análisis de los datos se realizó una categorización de acuerdo al tipo de comportamientos psicosociales que evaluaba el instrumento (agresividad directa, agresividad indirecta, prosociabilidad, hiperactividad-déficit de atención, depresión-ansiedad). De acuerdo a algunos de los resultados se pudo evidenciar que tanto las categorías como agresividad directa e indirecta y depresión-ansiedad se presentaron en un 36% de la muestra estudiada. La categoría hiperactividad-déficit de atención fue la segunda que más se presentó, con una prevalencia del 18%./Abstract : This research focused on describing the characteristics of psychosocial behaviors of a group of girls who had a history of abuse. The study had a descriptive character and the sample consisted of 22 girls from the Farm Child Jesus of Good Hope in the city of Pereira. This description could be made according to the application of the "questionnaire for assessment of behavior in children of school age (3-11 years) COPRAG - MEDELLIN," a group of four teachers who knew the behaviors manifested in girls classroom. For the data analysis a categorization according to the type of psychosocial behaviors evaluating the instrument (direct aggression, indirect aggression, prosociabilidad, hyperactivity-inattention, depression-anxiety) was performed. According to some of the results became evident that both direct and indirect categories such as aggression and depression-anxiety occurred in 36% of the study sample. The category hyperactivity-attention deficit was the second most was presented, with a prevalence of 18%.Publicación Acceso abierto Dinámicas organizacionales, acoso laboral y depresión(Universidad Católica de Pereira., 2016-03-01) Escobar Marín, Marco AlejandroEl propósito de este artículo es relacionar las dinámicas organizacionales y su repercusión en la salud mental de quienes la conforman, a través del mobbing y la depresión. La salud mental de las personas puede sufrir alteraciones en cualquier momento de sus vidas, ningún ser humano está exento de desencadenar, en este caso, un cuadro depresivo que altere su cotidianidad y su estilo de vida; ¿pero qué ocurre cuando existen dinámicas y/o conductas que atentan contra una persona en su trabajo? ¿Cuál es el papel de la organización cuándo esto ocurre?, estos son algunos de los cuestionamientos por los cuales se inicia un revisión que permita vislumbrar la existencia de patologías mentales a causa del acoso laboral. Ello con el fin de contribuir a la iniciativa de búsqueda de medidas de prevención que se interesen por la disminución de conflictos laborales. /Abstract: The purpose of this article is to highlight the relation between organizational dynamics and the consequences on the mental health of those who form part of those dynamics, through main topics like mobbing and depression. People’s mental health may suffer alterations at any moment within their lives, no human being is exempt from having a rest, in this case, a depressive symptom that alter it daily lifestyle; however, what does occur when dynamics or behavior go against the person’s work? What is the role of the organization when that occurs? These are some of the questions that base a review which confirms the existence of mental pathologies produced by mobbing. All this is orientated to contribute with the initiative of searching prevention measures from this kind of conducts within the framework of a working environment.Publicación Restringido Estados emocionales en niños oncológicos, un estudio de caso con 5 participantes(Universidad Católica de Pereira, 2018-06-15) Robayo, Laura AngélicaLas emociones juegan un papel adaptativo en la vida del individuo y que pueden ser subjetivamente agradables o desagradables. Algunos autores sugieren que un desajuste en intensidad, frecuencia y contexto puede provocar un trastorno psicopatológico. El presente estudio con diseño de caso único con más de un sujeto, alcance exploratorio y corte transversal, se llevó a cabo con 5 participantes con diagnóstico de cáncer entre los 8 y 17 años. Para recolectar información se realizó una entrevista estructurada a los padres, y las pruebas PANASN y STAIC a los participantes. Los resultados de las pruebas y entrevistas sugieren la ausencia de alteraciones emocionales en 4 de los 5 participantes y puntuaciones medias/altas para la escala AP. Lo anterior sugiere una contradicción entre los resultados y la literatura encontrada. \ Abstract: Summary Emotions play an adaptive role in the individual's life and they can be subjectively pleasant or unpleasant. Some authors suggest that a mismatch in intensity, frequency and context can cause a psychopathological disorder. The present study with a single case design with more than one subject, exploratory scope and cross section was carried out with 5 participants with a diagnosis of cancer between 8 and 17 years. In order to collect information, a structured interview was conducted with the parents, and the PANASN and STAIC tests were given to the participants. The results of the tests and interviews suggest the absence of emotional disturbances in 4 of the 5 participants and average / high scores for the AP scale. The above suggests a contradiction between the results and the literature found.Publicación Sólo datos Factores predictores de la calidad de vida en adultos mayores: Un estudio descriptivo correlacional(Universidad Católica de Pereira, 2018-12-01) Ospina Colorado, Deisy DuneyaEl envejecimiento conlleva cambios, fisiológicos, psicológicos y psiquiátricos generando un declive cognitivo funcional. La reducción de la autonomía conlleva a realizar cuidados a largo plazo, domiciliar o institucional. La institucionalización equivale a descontextualizar la persona de su entorno, aislándola en sus interacciones sociales y desestructurando su identidad. Los trastornos de ansiedad y depresión, son consecuencia de estos cambios y afectan la calidad de vida de las personas. Teniendo en cuenta los factores predictores se puede mejorar esta./Abstract: Aging involves, physiological, psychological and psychiatric changes, generating a functional cognitive decline. The reduction of autonomy leads to long-term care, domiciliary or institutional. Institutionalization is equivalent to decontextualizing the person in their environment, isolating them in their social interactions and deconstructing their identity. Anxiety and depression disorders are a consequence of these changes and affect the quality of life of people. Taking into account the predictive factors, this can be improved.Publicación Acceso abierto Funcionamiento ejecutivo en pacientes con diagnóstico de depresión moderada o grave de la Ciudad de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2016-05-14) Correa Ríos, Catalina; Rodríguez Ruiz, StephannyEl diseño de este estudio es de tipo cuantitativo, con un diseño transversal descriptivo y comparativo entre un grupo de pacientes del Instituto de Audiología Integral de la ciudad de Pereira diagnosticados por el psiquiatra con depresión moderada o grave y otro compuesto por personas sanas entre las edades de15 a 35 años con el mismo estrato social y nivel de escolaridad para ambos grupos. El objetivo fue de establecer las diferencias o semejanzas en tareas de funciones ejecutivas entre los dos grupos, comparando el rendimiento de las tareas cognitivas, se procedió a aplicar tres pruebas que miden flexibilidad cognitiva (test de los cinco dígitos), control inhibitorio (test de los cinco dígitos y Stroop) y toma de decisiones (juego de cartas). Se observó que los pacientes con depresión suelen tener menores puntuaciones a diferencia del grupo control, quienes obtuvieron un mejor rendimiento en algunas tareas.\Abstract: The study desing is descriptive, transversal, approach quantitative and comparative between a group patients diagnosed by psychiatrist with moderate or severe depression from Instituto de Audiología Integral and other group with healthy people from the age of 15 to 35 years, the same social class and level of schooling in two groups. the objective was to establish the similarities and differences between both groups comparing the performance of cognitive task; tests used to evaluate cognitive flexibility, inhibitory control and decision making were the Stroop, the five digit test and the card game observing an under performance on people with depression compared to healthy people.Publicación Acceso abierto Habilidades para promover la relación terapéutica en la intervención de niños, niñas y adolescentes con depresión(Universidad Católica de Pereira., 2020-10-17) Capera Niño, Kevin LeonardoResumen: El presente artículo de revisión, tuvo como objetivo indagar sobre la influencia de la relación terapéutica en el alcance de los objetivos propuestos desde las intervenciones cognitivo conductual en el tratamiento de niños, niñas y adolescentes con depresión y cómo algunas habilidades terapéuticas específicas contribuyen en el fortalecimiento de esta relación. Para esto se realizó una revisión de artículos, estudios de caso, trabajos de grado e investigaciones de diferentes fuentes. Como resultado de la revisión se identifican las habilidades terapéuticas que promueven la relación entre terapeuta y paciente, generando una alianza que facilita el trabajo en psicoterapia, orientado a que el paciente sea el agente de cambio. Además, esta revisión permitió resaltar habilidades terapéuticas como: la empatía, la aceptación, la escucha activa y la autenticidad, para determinar cómo influyen en la construcción y el desarrollo de la relación terapéutica. / Abstract This review article aimed to investigate how the therapeutic relationship established in cognitive behavioral interventions influences the treatment of children and adolescents with depression and how some specific therapeutic skills to strengthen this relationship. For this, a review of articles, case studies, graduate work and research from different sources was carri out. As a result of the review, the therapeutic skills that promote the relationship between therapist and patient are identified, generating an alliance that facilitates work in psychotherapy, aimed at the patient being the agent of change. In addition, this review allows to highlight therapeutic skills such as: empathy, acceptance and authenticity, to determine how they influence the construction and development of the therapeutic relationship.Publicación Acceso abierto La musicoterapia como una nueva forma para el tratamiento de la depresión : una revisión sistemática(Universidad Católica de Pereira, 2022-01-25) Naranjo Rodriguez, ValentinaEste trabajo tiene por objetivo identificar la evidencia empírica del uso de la musicoterapia para el tratamiento de la depresión y su utilidad en la disminución de su sintomatología. Esta revisión sistemática permite ser un referente para el surgimiento de nuevas preguntas alrededor de la efectividad de este tipo de tratamientos para la depresión, los cuales podrían incentivar el uso de estas estrategias de manera que pueda extenderse su aplicación y sus beneficios a toda la población, Teniendo en cuenta que la musicoterapia es una intervención qué abarca un gran rango poblacional qué incluye niños, adolescentes y adultos mayores. /Abstract: The objective of this work is to identify the empirical evidence of the use of music therapy for the treatment of depression and its usefulness in reducing its symptoms. This systematic review allows us to be a reference for the emergence of new questions about the effectiveness of this type of treatments for depression, which could encourage the use of these strategies so that their application and benefits can be extended to the entire population. Taking into account that music therapy is an intervention that covers a large population range, which includes children, adolescents and the elderly.Publicación Acceso abierto Niveles de Dependencia Emocional y Estrategias de Afrontamiento en Estudiantes Universitarios.(Universidad Católica de Pereira, 2023) Serrano García, Melany AndreaEn la actualidad, la dependencia emocional ha tenido un impacto significativo en la salud emocional y mental de las personas. En este sentido, es importante considerar cómo las estrategias de afrontamiento, tanto a nivel individual como social, pueden contribuir al bienestar emocional de las personas. Por lo tanto, el objetivo de este estudio es establecer la relación entre los niveles de dependencia emocional y estrategias de afrontamiento. Para lograrlo, se llevó a cabo una metodología cuantitativa sobre ambas variables, así como un estudio no experimental, transversal y correlacional en el que una muestra de 115 estudiantes de pregrado de la Universidad Católica de Pereira, mayores de 17 años participaron en el estudio, se utilizó el Cuestionario de Dependencia Emocional (CDE) y la Escala de Estrategias Coping-Modificada (EEC-M). Además, se añadió el Inventario de depresión de Beck (BDI-II) y el Inventario de Ansiedad de Beck (BAI) para poder dar cuenta de posibles comorbilidades en relación a las variables. El análisis de datos, se realizó mediante el software JASP. Los resultados obtenidos demostraron que no existe relación entre ambas variables, pero si dentro de los subfactores de los instrumentos, además se evidencia que 20 personas tienen rasgos característicos o presentan dependencia emocional y la estrategia más frecuente en los estudiantes es la reacción agresiva, logrando resultados similares a investigaciones previas. Abstract: Currently, emotional dependence has had a significant impact on people's emotional and mental health. In this sense, it is important to consider how coping strategies, both at the individual and social level, can contribute to people's emotional well-being; therefore, the aim of this study is to establish the relationship between levels of emotional dependence and coping strategies. To achieve this, a quantitative methodology was carried out on both variables, as well as a non-experimental, cross-sectional and correlational study in which a sample of 115 undergraduate students of the Catholic University of Pereira, over 17 years of age participated in the study, the Emotional Dependence Questionnaire (CDE) and the Coping Strategies Scale-Modified (EEC-M) were used. In addition, the Beck Depression Inventory (BDI-II) and the Beck Anxiety Inventory (BAI) were added to account for possible comorbidities in relation to the variables. Data analysis was performed using JASP software. The results obtained showed that there is no relationship between both variables, but there is within the sub-factors of the instruments, and it is also evident that 20 people have characteristic traits or present emotional dependence and the most frequent strategy in the students is the aggressive reaction, achieving results similar to those of previous research.Publicación Acceso abierto Niveles de depresión en estudiantes de Psicología de la Universidad Católica de Pereira y su relación con el Uso problemático de las Redes Sociales(2021-07-02) Tangarife Arias, Heidy VivianaLas redes sociales se han convertido en una herramienta de interacción social frecuente entre los adolescentes, trayendo múltiples beneficios a sus usuarios pero también una serie de riesgos que comprometen la salud mental, como la presencia de la depresión y sus implicaciones para quienes tienen un contacto frecuente al punto de la presencia de una posible adicción. El objetivo de esta investigación es identificar la relación existente entre la depresión y la adicción a las redes sociales en 80 estudiantes de psicología de la Universidad Católica de Pereira, mediante metodología cuantitativa descriptiva. Se utilizaron tres instrumentos de recolección de información: un cuestionario ad-hoc, el Cuestionario de Adicción a las Redes Sociales (ARS) y el Inventario de Depresión De Beck (BDI-2). Los resultados muestran que el 56% de los participantes consideró que su tiempo empleado en redes sociales sólo es excesivo en algunas ocasiones, del mismo modo, el 60, 2% de los participantes de esta investigación no tenían adicción a las redes sociales y el 17% un nivel severo. El 59% presentó un nivel de depresión mínima, el 18% una depresión leve, el 14% depresión moderada y el 9% una depresión grave. Del mismo modo, se identificó que existió una correlación positiva entre el uso excesivo de las redes sociales y los niveles de depresión, que indica que ante la presencia de síntomas depresivos, mayor riesgo de adicción. Abstract: Social networks have become a frequent social interaction tool among adolescents, bringing multiple benefits to its users but also a series of risks that compromise mental health, such as the presence of depression and its implications for those who have frequent contact to the point of the presence of a possible addiction. The objective of this research is to identify the relationship between depression and addiction to social networks in 80 psychology students from the Catholic University of Pereira, using a descriptive quantitative methodology. Three information collection instruments were used: an ad-hoc questionnaire, the Social Media Addiction Questionnaire (ARS) and the Beck Depression Inventory (BDI-2). The results show that 56% of the participants considered that their time spent on social networks is only excessive on some occasions, in the same way, 60.2% of the participants in this research did not have addiction to social networks and 17 % a severe level. 59% had minimal depression, 18% mild depression, 14% moderate depression, and 9% severe depression. Similarly, it was identified that there was a positive correlation between excessive use of social networks and levels of depression, which indicates that in the presence of depressive symptoms, a higher risk of addiction.Publicación Restringido Pautas de Crianza Relacionadas con Trastornos en la Infancia y la Adolescencia: una Revisión Sistemática(Universidad Católica de Pereira, 2018-07-19) Pérez Lerma, Inés del Carmen; Jaramillo Vélez, Darlyn AndreaEl presente trabajo consistió en analizar la relación entre los estilos parentales y el surgimiento de trastornos en niños (as), y adolescentes a través de una revisión sistemática de la literatura. Método se encontraron 549 publicaciones, solo 19 estudios cumplieron los criterios de selección (artículos publicados en español, artículos de investigación y con 10 años de vigencia). Las bases de datos utilizadas fueron Redalyc y Scielo. Los términos de búsqueda fueron pautas de crianza AND Depresión, pautas de crianza AND Ansiedad, pautas de crianza AND Trastornos de conducta, Pautas de crianza AND Negativista, Pautas de crianza AND Desafiante en el título, palabras claves y resumen. Resultados. Las investigaciones seleccionadas describen que hay prácticas de crianza que están relacionadas a trastornos en la infancia como la hiperactividad, conducta agresiva, negativista desafiante, ansiedad, depresión, problemas de atención, problemas de sueño y déficit en habilidades sociales. Conclusiones. Es fundamental orientar a padres y madres en las pautas de crianza para prevenir la aparición de los trastornos que se pueden desarrollar a partir de la inadecuada implementación de normas, sanciones, incluso los elogios en la crianza.\ Abstract: The present work consisted of analyzing 1 the relationship between parental styles and the emergence of disorders in children, and adolescents through a systematic review of the literature. Method We found 549 publications, only 19 studies met the selection criteria (articles published in Spanish, research articles and with 10 years of validity). The databases used were Redalyc and Scielo. The search terms were parenting patterns AND Depression, parenting patterns AND Anxiety, parenting patterns AND Behavior Disorders, AND Negativist Parenting Guidelines, Challenging AND Parenting Guidelines in the title, key words and summary. Results The selected researches describe that there are parenting practices that are related to childhood disorders such as hyperactivity, aggressive behavior, defiant negativism, anxiety, depression, attention problems, sleep problems and deficits in social skills. Conclusions It is essential to guide parents in the parenting guidelines to prevent the onset of disorders that can develop from the inadequate implementation of standards, sanctions, including praise in parenting.Publicación Restringido Presencia de depresión y conductas autolesivas con fines no suicidas en población adolescente de 11 a 16 años(Universidad Católica de Pereira, 2019-12-03) Ferro Valencia, Luisa Fernanda; Franco Maya, Juliana; Izquierdo Cubillos, VictoriaLa depresión es un problema de salud pública, con una prevalencia del 15,8% en niños, niñas y adolescentes entre 10 a 14 años, está directamente relacionada con conductas autolesivas no suicidas. Diversas investigaciones han demostrado que los síntomas depresivos y las autolesiones aumentan, se estabilizan y disminuyen de manera conjunta en individuos que presentan ambos trastornos. El objetivo de la presente investigación fue establecer la relación existente entre las conductas autolesivas con fines no suicidas y la depresión en adolescentes escolarizados de la ciudad de Pereira-Colombia. Se realizó un muestreo no probabilístico por conveniencia. Se evaluaron 44 adolescentes de grados sexto, séptimo y octavo de la I. E Santa Rosa de Lima mediante los cuestionarios CDI, SHQ-E y una encuesta sociodemográfica. Los datos se analizaron con el programa SPSS v.22, tanto para el nivel descriptivo, como correlacional. Los resultados muestran correlaciones altas y positivas entre depresión infantil y conductas autolesivas. Se concluye una relación significativa entre sintomatología depresiva y conductas autolesivas. Abstract: Depression is a public health problem, with a prevalence of 15.8% in children and adolescents between 10 and 14 years old, it is directly related to non-suicidal self-injurious behaviors. . Several investigations have shown that depressive symptoms and self-harm increase, stabilize and decrease jointly in individuals with both disorders. The objective of this research was to establish the relationship between self-injurious behaviors for non-suicidal purposes and depression in adolescents in the city of Pereira-Colombia. Forty-four adolescents of sixth, seventh and eighth grades of the school Santa Rosa de Lima were evaluated using the CDI, SHQ-E questionnaires and a socio demographic survey. The data was analyzed with the SPSS v.22 program and correlations through the Pearson Coefficient. The results show high, positive and significant correlations between childhood depression and self-injurious behaviors. It is concluded a significant relationship between depressive symptomatology and self-injurious behaviors.Publicación Restringido Prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión en estudiantes de psicología de la UCP(Universidad Católica de Pereira, 2017-06-12) Tapasco Martin, Michel DanielaLa salud mental y el bienestar psicológico de los estudiantes que recién ingresan a la universidad son esenciales para un óptimo desarrollo en esta etapa de su vida. Esta es una investigación de corte Cuantitativo con un diseño no experimental de tipo transversal con un alcance de tipo descriptivo; cuyo objetivo es Caracterizar la prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión en estudiantes de Psicología de la UCP y sus factores sociodemográficos asociados. La muestra, estuvo conformada por 69 estudiantes de psicología entre primer y séptimo semestre de Psicología, escogidos por medio de un muestreo estadístico (aleatorio simple) basado en el principio de equiprobabilidad. Se detectaron síntomas ansiosos y depresivos, el 91,3% de la población encuestada muestra un STAI (Estado) Media y Alto y un STAI (Rasgo) Medio y Alto con un porcentaje del 81,2%; mientras que en cuanto al BDI el 23,2% presentaron síntomas depresivos de consideración. Se encontró que ser de primer semestre es un factor de protección para tener un STAI (Estado) medio alto (p=0,027 OR= 0,167 IC=95%; 0,029 – 0,958) al igual, el hecho de tener pareja es un factor protector para no presentar síntomas depresivos (p=0,09 OR=0,202 IC=95% 0,057 – 0,713). Los síntomas ansiosos y depresivos son frecuentes en adolescentes, se hace indispensable diagnosticarlos tempranamente, con el fin de poder brindar una atención oportuna. Se deben implementar estrategias que permitan detectar factores protectores y de riesgo para evitar que se desarrollen trastornos mayores, diseñando programas de educación encaminados hacia una buena salud mental de niños y adolescente.\ Abstract: The mental health and psychological well-being of incoming students are essential for optimal development at this stage of their lives. This is a quantitative research with a non-experimental cross-sectional design with a descriptive type scope; Its objective is to characterize the prevalence of symptoms of anxiety and depression in students of Psychology of the UCP and its associated sociodemographic factors. The sample consisted of 64 psychology students between the first and seventh semester of Psychology, chosen by means of statistical sampling (simple random) based on the principle of equiprobabilidad. Depressive and anxious symptoms were detected, 91.3% of the population surveyed showed a state and a half and high with a percentage of 81.2%; Whereas in the BDI 23.2% present depressive symptoms of consideration. (P = 0.027 OR = 0.167 CI = 95%, 0.029 - 0.958) as well as having a partner is a protective factor for not presenting depressive symptoms (p = 0.09 OR = 0.202 CI = 95% 0.057 - 0.713) . The anxious and depressive symptoms are frequent in the adolescents, it becomes indispensable to diagnose them early, in order to be able to provide a timely attention. It is dedicated to the implementation of strategies that allow the detection of protective and risk factors to prevent the development of major disorders, designing educational programs aimed at the good mental health of children and adolescents.Publicación Acceso abierto Teleconsulta, importancia de la relación terapéutica y adherencia al tratamiento con adolescentes depresivos(Universidad Católica de Pereira, 2022-06-18) Bedoya Sánchez, Alex Iván; Castaño Escobar, Eliana MarcelaEl propósito del presente artículo de revisión fue conocer la importancia de la relación terapéutica en la adherencia al tratamiento de adolescentes con trastorno depresivo, bajo la modalidad de teleconsulta. Para ello, se realizó un sondeo bibliográfico sobre diferentes artículos y estudios investigativos que abordaban temas como la depresión en la etapa adolescente, la relación terapéutica y adherencia al tratamiento en los adolescentes con depresión y las características de la atención bajo la modalidad de la teleconsulta. A manera de conclusión se puede decir que se encontraron aspectos relevantes respecto a la adherencia al tratamiento en adolescentes con depresión y de la relación terapéutica en adolescentes mas no se encontraron documentos con la información requerida para describir las características de la relación terapéutica con adolescentes diagnosticados con un trastorno depresivo por medio de la teleconsulta de la cual si fue posible conocer el marco legal a nivel Nacional. / Abstract: This is the summary in English. The purpose of this review article was to know the importance of the therapeutic relationship in adherence to treatment of adolescents with depressive disorder, under the teleconsultation modality. For this, a bibliographic survey was carried out on different articles and research studies that addressed topics such as depression in the adolescent stage, the therapeutic relationship and adherence to treatment in adolescents with depression, and the characteristics of care under the teleconsultation modality. In conclusion, it can be said that relevant aspects were found regarding adherence to treatment in adolescents with depression and the therapeutic relationship in adolescents, but no documents were found with the information required to describe the characteristics of the therapeutic relationship with adolescents diagnosed with depression. a depressive disorder through the teleconsultation of which it was possible to know the legal framework at the national level.