Publicación:
Lexicon mutations in written texts in the area of educational thought and communication

dc.creatorBonilla Marquínez, Olga Patricia
dc.date2019-06-15
dc.date.accessioned2022-06-01T19:58:26Z
dc.date.available2022-06-01T19:58:26Z
dc.descriptionThe following question arises .What are the assumptions and goals with those involved in lexical and their respective mutations in articles included in a magazine as a base analysis for this research?, the answer is supported from the following authors Conant (2002), Fleck (1986) and Bourdieu (2002), beginning with two refl ections; one them is “possible worlds for science” and the other one “speech and higher education. In order to do it, from a qualitative methodological approach was verifi ed that apart from mutations in the realm of ideas, it is possible to do the same amount regarding lexicon. It is shown that mutations exist that are important from the assumptions and goals, which are forms to fractionate horizons of meaning. It is considered that the different lexicons are not individual but social constructions around an academic discipline, profession or fi elds of interest. What occurs in the dynamic is the refl ection from the emphasis of training discipline and interest towards study phenomena.en-US
dc.descriptionSe presenta la siguiente pregunta ¿Cuáles son los presupuestos y los fines con los que están comprometidos los léxicos, así como sus respectivas mutaciones en los textos incluidos en una revista objeto de análisis para la presente investigación?, la respuesta se respalda desde los siguientes autores Conant (2002), Fleck (1986), y Bourdieu (2002), desplegándose a partir de dos refl exiones; una de ellas “mundos posibles para las ciencias” y la otra “discurso y educación superior”. Para ello, desde una propuesta metodológica cualitativa se verificó que, aparte de las mutaciones en el campo de las ideas, es posible hacer otro tanto en lo relativo al léxico. Se demuestra que las mutaciones existen, que son importantes desde los presupuestos y fines, y que son formas de lotear horizontes de sentidos. Se considera que los diferentes léxicos no son construcciones individuales, sino sociales alrededor de una disciplina académica, una profesión o campos de interés. Lo que acontece en las dinámicas, es elrefl ejo de los énfasis de la formación disciplinar y los intereses hacia los fenómenos de estudio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/334
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10785/11753
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Pereiraes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/334/327
dc.rightsDerechos de autor 2019 Textos y Sentidoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESes-ES
dc.sourceTextos y Sentidos; Núm. 10 (2014); 9 - 28es-ES
dc.source2215-8820
dc.source2215-8812
dc.titleLexicon mutations in written texts in the area of educational thought and communicationen-US
dc.titleMutaciones de léxico en los textos escritos del área del pensamiento educativo y la comunicaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication

Archivos