Publicación: La Evaluación como Productora de Subjetividades
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Editores
Universidad Católica de Pereira
Fecha
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Descripción general
Este trabajo analiza el tipo de subjetividad que pretenden las pruebas Saber en Colombia para los grados 3º y 5º, a partir de un análisis documental, en el cual se tienen en cuenta los lineamientos curriculares de lenguaje y matemáticas, el decreto 1290, la ley general de educación, los estándares básicos de competencias y las pruebas en mención. La metodología fue hermenéutica, con uso de las siguientes categorías de análisis: evaluación, educación y subjetividad. Se encontró que las pruebas SABER pretenden la formación de sujetos homogéneos, productivos y empleables para la sociedad actual.
This paper analyzes the type of subjectivity SABER seeking evidence in Colombia for grades 3rd and 5th, from documentary analysis, which takes into account the curriculum guidelines of language and mathematics, the 1290 decree, the general law of education, basic skills standards and the tests in question. The methodology was hermeneutics, whose categories of analysis were: assessment, education and subjectivity. Outcomes showed that the SABER tests are intended forming homogeneous and productive subjects employable for contemporary society
This paper analyzes the type of subjectivity SABER seeking evidence in Colombia for grades 3rd and 5th, from documentary analysis, which takes into account the curriculum guidelines of language and mathematics, the 1290 decree, the general law of education, basic skills standards and the tests in question. The methodology was hermeneutics, whose categories of analysis were: assessment, education and subjectivity. Outcomes showed that the SABER tests are intended forming homogeneous and productive subjects employable for contemporary society