Publicación:
The being that underlies the teacher as a personal and social change agent

dc.creatorAlfonso Fernández, María Ceneida
dc.creatorRíos Arias, Raquel Marcela
dc.date2019-06-17
dc.date.accessioned2023-08-30T00:50:54Z
dc.date.available2023-08-30T00:50:54Z
dc.descriptionThis article presents results of research conducted withteachers in three educational institutions of the third sectorin the municipality of Dosquebradas (Risaralda). Theseteachers refl ected permanently around the visibility of theconstruction of the sense of self, in order to exalt his owncapacity and transforming their environment. The researchtakes the senses emerging from the discourses of teachers,which allow daily value and recognize the representationsthat motivate, give meaning, direction and purpose to theirwork, personal and spiritual actions.The research is a qualitative approach, the study design isbased on the Action Research Participation and focusesthe need to look back to teachers to enhance his work andespecially his personhood, for which some techniques areused as workshops and autobiographiesen-US
dc.descriptionEste artículo presenta resultados de una investigación realizada con maestros de tres instituciones educativas del tercer sector del municipio de Dosquebradas (Risaralda). Estos docentes refl exionaron permanentemente en torno a la visibilización de la construcción del sentido de sí, con el propósito de enaltecer su propia capacidad transformadora y la de su entorno. La investigación retoma los sentidos que emergen de los discursos de los maestros, los cuales permiten diariamente valorar y reconocer las representaciones que motivan, dan significado, dirección e intención a sus acciones laborales, personales - y - espirituales. Tiene un enfoque cualitativo, su diseño metodológico se fundamenta en la Investigación Acción Participación y centra la necesidad de volver la vista hacia los maestros para exaltar su labor y sobre todo su ser persona, para lo cual se utilizan entre otras técnicas, los talleres y las autobiografías.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/397
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10785/15465
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Pereiraes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/397/398
dc.rightsDerechos de autor 2019 Textos y Sentidoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESes-ES
dc.sourceTextos y Sentidos; Núm. 9 (2014); 57 - 86es-ES
dc.source2215-8820
dc.source2215-8812
dc.titleThe being that underlies the teacher as a personal and social change agenten-US
dc.titleEl ser que subyace en el maestro como agente de cambio personal y sociaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication

Archivos