Publicación:
Communication, narratives and learning process: Television receptions and production of meaning

dc.creatorBurgos, Julian Andres
dc.date2019-08-22
dc.date.accessioned2023-08-30T00:51:04Z
dc.date.available2023-08-30T00:51:04Z
dc.descriptionThis article presents the research results Educational readings of television. Learning on the reception, from narrative analysis of three diff erent programs (documentaries, fi ction stories and tv news) and the readings by 36 adolescent from Manizales. The conclusion was when the television´s narrative has a highly structure propositional generates meaningful learning in audiences. This event has a source from television´s stories are proposed to audience active the meaningful learning process, without the content been explicitly educational. For the comprehension process about social environment, is necessaries a previous condition, the narrative structure of television´s programs must be highly interpellative, in other words, the narrative may contains stories about the world what propitiates the formation of creative association between content programs and the precedent knowledge from audience. This research concludes that the educational potential from television is based in the narrative way condition.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta los resultados de la investigación “Lecturas educativas de la televisión. Aprendizaje en  la recepción” que se realizó a partir del análisis de tres tipos diferentes de programas de televisión (documentales, dramatizados y noticieros) y sus lecturas en 36 adolescentes escolarizados de la ciudad de Manizales. Se concluyó que las narrativas audiovisuales que tienen una estructura altamente propositiva generan aprendizajes significativos en sus audiencias. Esto se da porque a partir de los relatos que son propuestos a los receptores, se activan procesos significativos de aprendizaje sin que dichos contenidos sean explícitamente educativos. Para estos es necesario cumplir una condición previa: que los contenidos que reciben las audiencias sean altamente interpretativos, es decir, que contengan relatos sobre el mundo que propicien la formación de asociaciones creativas entre los contenidos del programa, y el saber precedente con que cuentan las audiencias. Esta investigación permite concluir que el potencial educativo del medio está en sus condiciones narrativas cuya pretensión no es transmitir una verdad, sino contar un modo posible en el que se puede ver el mundo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1033
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10785/15555
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Pereiraes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/1033/1015
dc.rightsDerechos de autor 2019 Textos y Sentidoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESes-ES
dc.sourceTextos y Sentidos; Núm. 3 (2011); 163-186es-ES
dc.source2215-8820
dc.source2215-8812
dc.titleCommunication, narratives and learning process: Television receptions and production of meaningen-US
dc.titleComunicación, narrativas y aprendizaje: La recepción de la televisión y la producción de sentidoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication

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