Examinando por Materia "pedagogical practices"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Restringido La Educación Virtual y el uso de las TIC en las Prácticas pedagógicas de la Universidad Católica de Pereira(2013-11-12) Bejarano González, Alexander; Moreno Restrepo, Claudia; Suarez Vivas, Diego MauricioThe article is the product of a research and a reflection on "virtual education and the use of ICT in the teaching practices at Universidad Católica de Pereira ", which as part of a diagnostic, enables a reflection of a group of students from the Cohort XXIII of Specialization in Education and Human Development at the Universidad Católica de Pereira, regarding: What the pedagogical practices associated with the use of ICT in virtual education by a group of teachers from the same institution are. The nature of this study exposes pedagogical practices associated with the use of ICT in the education, which are explicit throughout virtual education at Universidad Católica de Pereira (UCP). The sample for this study consisted of 18 teachers who guide different courses in undergraduate and graduate academic programs at UCP, who are hired as full time teachers, and have served the institution for more than 10 years. The findings are highlighted from surveys, interviews and documents review. The results showed that despite UCP has continuous virtual training processes for teachers; teaching practices are just limited to the use of video beams, which can also be understood from students’ point of view, as if ICTs were only represented by the use of this only one resource.Publicación Acceso abierto Prácticas pedagógicas en la educación sexual con niños y niñas de 2 a 6 años: la experiencia de las madres comunitarias en HCBI(UNIVERSIDAD CATÓLICA DE PEREIRA, 2021-03-18) VILLADA VERGARA, YOLIDA ESMERALDA; RODRIGUEZ VELASQUEZ, OLGA LUCIAEl presente trabajo se deriva de la investigación desarrollada en el marco de la Maestría de Pedagogía y Desarrollo Humano de la Universidad Católica de Pereira, con el objetivo de comprender las prácticas pedagógicas que incorporan las madres comunitarias en la educación sexual de los niños y niñas de 2 a 6 años de edad en el programa de la Modalidad Integral HCBI. Tuvo un enfoque cualitativo, se aplicó el método y la entrevista biográfica. En los resultados se identificaron algunas prácticas pedagógicas utilizadas por las madres comunitarias de dicha modalidad en la educación sexual, en las que interviene la influencia de las experiencias personales y de su quehacer pedagógico, y la manera como estas incorporan dicha perspectiva en su quehacer para formar a los niños y niñas. Se concluye que las prácticas pedagógicas que emplean las madres comunitarias se sustentan en el juego, el reconocimiento del entorno, la literatura y el arte; estas son una herramienta fundamental en los procesos de enseñanza-aprendizaje, pueden promover una transformación en la educación sexual de la primera infancia y fortalecer pensamientos y experiencias que se trasmiten en los ámbitos familiares y en los espacios de interacción.Abstract:The present work is derived from the research developed within the framework of the Master Degree in Pedagogy and Human Development of the Catholic University of Pereira, with the aim of understanding the pedagogical practices that community mothers incorporate in the sexual education of boys and girls from 2 a to 6 years of age in the HCBI Comprehensive Modality program. It had a qualitative approach; the method and the biographical interview were applied. The results identified some pedagogical practices used by the community mothers of this Modality in sexual education, in which the influence of personal experiences and their pedagogical work related to sexual education intervenes, and the way in which they incorporate this perspective in their work to train boys and girls. it is concluded that the pedagogical practices used by community mothers are based on play, recognition of the environment, literature and art; these are a fundamental tool in the teaching-learning processes, they can promote a transformation in early childhood sexual education and strengthen thoughts and experiences that are transmitted in family settings and in interaction spaces.