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Publicación Restringido Aplicación de la metodología lean six sigma nivel yellow belt en el proceso de autorizaciones de exámenes especializados de colmédica medicina prepagada(Universidad Católica de Pereira, 2019-01-18) Castaño García, Jennifer; Sepúlveda Valencia, JhonnierDentro de las gestiones del área de calidad siempre ha sido importante la mejora de los procesos mediante la implementación de estrategias que permita la permanencia en el mercado de las organizaciones logrando reducción en los costos de operación y buscando ser sostenibles y rentables en un sector económico determinado a través de la competitividad. La competitividad a su vez ha cerrado la brecha entre calidad y servicio al cliente, tanto así, que hoy en día en servicio al cliente no es solo satisfacer las necesidades de una población objetivo, sino que la noción ha evolucionado al nivel que hoy en día se habla de mejoras sobre las expectativas de los clientes, es decir, dar más de lo que el cliente espera, incluir un factor sorpresa en el producto o servicio logrando que el cliente se quede como un cliente promotor del producto o servicio ofrecido. A raíz de esto, se han implementado diferente metodologías que permita el mejoramiento de los procesos de las organizaciones, en este caso y para este proyecto se desarrolló la metodología Lean Six sigma nivel yellow belt en el proceso de autorizaciones de exámenes especializados en Colmedica medicina prepagada, interviniendo el proceso a través del ciclo DMAIC (Definir, Medir, Analizar, Mejorar y controlar) con el fin de reducir las variaciones en el proceso ajustando lo más cercano a 6α el proceso. En el desarrollo de la metodología de las 5 etapas mencionadas se aplicaron diferentes herramientas administrativas que permitieron identificar los problemas del proceso de autorización de exámenes especializados de Colmedica medicina prepagada a través del Call center, a su vez se dispuso a proponer y aplicar las mejoras resultantes del análisis de las etapas logrando así mejorar el nivel sigma del proceso de 2.4α a 3α.\ Abstract: Inside the management of the area of quality has always been important to improve the processes by implementing strategies that allow the permanence in the market of organizations, achieving in this way reduction in operating costs and seeking to be sustainable and profitable in a determinate economic sector through competitiveness. Competitiveness in turn has closed the gap between quality and customer service, so much so that today in customer service is not only to meet the needs of a target population, but the notion has evolved to the level that today there is talk of improvements on customer expectations. That is, giving more than what the customer expects, including a surprise factor in the product or service, making the client stay as a customer promoter of the product or service offered. As a result of this, different methodologies have been implemented to improve the processes of the organizations, in this case and for this project the Lean Six sigma level yellow belt methodology was developed in the process of authorizations of specialized exams in Colmedica prepaid medicine, intervening the process through the DMAIC cycle (Define, Measure, Analyze, Improve and control) in order to reduce the variations in the process adjusting the process closest to 6α. In the development of the methodology of the 5 mentioned stages different administrative tools were applied that allowed to identify the problems of the authorization process of specialized exams of Colmedica prepaid medicine through the Call center, at the same time it was prepared to propose and apply the resulting improvements of the analysis of the stages, thus improving the sigma level of the process from 2.4α to 3αPublicación Restringido Aplicación de la metodología six sigma en el proceso de pre-radicación de cuentas medicas de la empresa procesos y servicios seccional Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2018-01-25) Ramirez Mena, Yerson Andres; González Ramírez, DanielEl presente trabajo de grado tiene como finalidad la aplicación de la metodología Six Sigma al proceso de pre – radicación de cuentas medicas de la empresa Procesos y Servicios seccional Pereira, para obtener resultados enfocados en la disminución de errores, aumento de productividad y maximización en los tiempos del proceso. Para ello se utilizarán herramientas y metodologías del Six Sigma para realizar un diagnóstico y posterior análisis del proceso en mención, para conocer debilidades y actuar sobre ellas, utilizando información histórica del proceso para la obtención de análisis sobre los mismos. Para concluir, lo anterior permitirá formular mejoras al proceso, la sugerencia de controles y documentos paran cumplir con ello, así como la formulación de conclusiones basadas en los resultados./Abstract:The purpose of this undergraduate work is to apply the Six Sigma methodology to the pre – filling medical account process of the company “Procesos & Servicios” in order to obtain results focused on reducing errors, increasing productivity and maximizing process times. To do this, six sigma tools and methodologies will be used to carry out a diagnosis and subsequent analysis of the process in question, to identify weaknesses and act on them, using historical information of the process to obtain analyzes about them. To conclude, the above will allow formulating improvements to the process, the suggestion of controls and documents to comply with it, as well as the formulation of conclusions based on the results.Publicación Restringido Aplicación de la metodología Six Sigma en la línea Sheer de una empresa productora y comercializadora de persianas(2017-12-06) García Ramìrez, LeonardoLa metodología Six Sigma juega un papel muy importante en la búsqueda de mejora continua en cualquier proceso, es una metodología basada en el uso de diversas herramientas estadísticas y la aplicación de varias herramientas de calidad total las cuales combinadas buscan la perfección en la calidad de los procesos. Este documento ilustra la aplicación de una parte de la metodología Six Sigma en la línea de sheer de una empresa productora y comercializadora de persianas. \Abstract : The Six Sigma methodology play a very important role in the search for continuous improvement in any process, it is a methodology based on the use of various statistical tools and the application of several tools of total quality which combined seek perfection in the quality of the processes. This document illustrates the application of a part of the Sig Sigma methodology in the sheer line of a company that produces and commercializes blinds.Publicación Acceso abierto Aplicación de la teoría de restricciones (TOC) al módulo de camisa manga larga en la empresa Kosta Azul para la mejora en el rendimiento del modulo(Universidad Católica de Pereira, 2017-12-06) Valencia Pupiales, Julian Fernando; Bedoya Osorio, Maria del CarmenEl presente proyecto, describe la aplicación de la teoría de restricciones al módulo de camisa manga larga en la empresa Kosta Azul, donde se logró identificar el procedimiento y los factores relevantes para explotar y eliminar o reducir las restricciones que se tienen en el módulo de camisa manga larga, comenzando con una recolección de datos y un análisis de los indicadores de eficiencia de cada módulo, seguido de esto, se elaboró un flujograma de actividades para conocer la secuencia de las mismas, luego se procedió a revisar los tiempos de cada operación para asignar las operaciones a cada operario y continuar con el balanceo de la línea de producción y la eliminación de cada una de las restricciones, lo cual dio como resultado la propuesta de un nuevo modelo del módulo de camisa manga larga que aumenta la productividad y reduce los tiempo estándar en la fabricación de esta. / Abstract: The present project, describes the application of the theory of restrictions to the long sleeve shirt module in the Kosta Azul company, where it was possible to identify the procedure and the relevant factors to explode and to eliminate or to reduce the restrictions, that are had in the module of shirt long sleeve, starting with a data collection and an analysis of the indicators of efficiency of each module, followed by this, a flowchart of activities was elaborated to know the sequence of the same, then proceeded to review the times of each operation for assign the operations to each operator, continue with the balancing of the production line and the elimination of each of the restrictions, which resulted in the proposal of a new model of the long sleeve shirt module that increases productivity and reduces standard time in making this.Publicación Restringido Aplicación de la teoría de restricciones en el proceso logístico de la cosecha en un Ingenio Azucarero(Universidad Católica de Pereira, 2017-12) Arboleda Palacios, Leidy Patricia; Rivera Torres, LilibethEl presente trabajo de grado, es una caracterización del proceso logístico de la cosecha en un Ingenio Azucarero para identificar sus respectivas restricciones, analizar cómo estas afectan el proceso y proponer un modelo de asignación de recursos para poder gestionarlos de manera eficiente en la medida en que incidan directamente en el buen funcionamiento del proceso. Para esto fue necesario determinar los subprocesos que constituyen al proceso logístico de la cosecha: programación de la cosecha, programación diaria de quema y corte de caña, alce y transporte de caña, entrega de la caña en fábrica y apronte de caña en patio; y aplicar la teoría de restricciones para estudiar el comportamiento, el papel y las variables que afectan a cada uno de estos impidiendo un ciclo de flota eficiente. Se pudo determinar que tanto la molienda, como el alce presentan restricciones importantes para el ciclo de flota y que al ser modeladas por medio de una simulación, se puede obtener una asignación de recursos óptimos./Abstract:This investigation, is a characterization of the logistic process of the harvest in a sugar mill to identify their respective restrictions, analyze how they affect the process and propose a model of allocation resources to manage them efficiently to the extent that directly affect the proper functioning process. For this it was necessary to determine the subprocesses that constitute the logistic process of the harvest: schedule of the harvest, daily schedule of cane burning and cane cutting, elk and cane transport, cane delivery in the factory and cane apron in the yard; and the application of theory of constraints to study the behavior, the role and the variables that affect each of these, preventing an efficient fleet cycle. It was determined by both the milling and the moose present important restrictions for the fleet cycle and that being modeled by a simulation, an optimal allocation of resources can be obtained.Publicación Acceso abierto Aplicación de metodología Six Sigma en la realización de una propuesta de mejoramiento en el área de armado de tanques de la empresa magnetrón S.A.S(Universidad Católica de Pereira., 2019-06-17) Viana Bolaños, Diego Alejandro; Agudelo Londoño, Andres AdolfoLa investigación que se lleva a cabo en este documento, evidencia de que manera se puede implementar la cultura Six Sigma en una compañía, buscando mejorar sus sistemas de producción y asegurando a sí mismo la calidad, ya sea del producto o servicio. La metodología de mejora continúa utilizada consiste en reducir al mínimo los errores llevando la calidad hasta niveles cercanos a la perfección. Conocidos los beneficios de este método basado en el análisis de datos, se propone implementar en la empresa Magnetrón S.A.S, una propuesta de mejoramiento, que permita definir y desarrollar una solución que disminuya los altos consumos de soldadura que se presentan en el área de Armado de Tanques de la organización. Siguiendo la metodología que define, mide y analiza los datos provenientes de las mediciones; se logra determinar cuáles son las variables que afectan los consumos de soldadura, esto permite elaborar propuestas de mejora que incide directamente al proceso y finalmente proporcionar herramientas que permiten controlar en todo momento las variables que afectan el consumo, todo lo anterior aplicado a los lugares de trabajo (cabinas de resoldado potencia y distribución). Abstract: The research carried out in this document, evidences how the Six Sigma culture can be implemented in a company, seeking to improve its production systems and assuring itself the quality, whether of the product or service. The continuous improvement methodology used consists of minimizing errors, bringing quality to levels close to perfection. Knowing the benefits of this method based on data analysis, it is proposed to implement in the company Magnetron SAS, a proposal for improvement, which allows defining and developing a solution that reduces the high welding consumptions that occur in the Armed Tanks Area of the organization. Following the methodology that defines, measures and analyzes the data from the measurements; it is possible to determine which are the variables that affect the welding consumptions, this allows to elaborate proposals of improvement that directly affect the process and finally to provide tools that allow to control at all times the variables that affect the consumption, all the previous applied to the places of work (booths for power and distribution).Publicación Acceso abierto Caracterización del proceso de importación de medicamentos para la ciudad de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2020-07-11) Calderón Chavarro, Oscar Eduardo; Marín Sánchez, Yuliana AndreaLa comercialización de medicamentos forma parte fundamental de la cadena de valor del sector salud, dado que son un medio para contribuir a la calidad de vida de las personas cuando padecen alguna enfermedad. Teniendo en cuenta que todos los países, siguiendo los lineamientos del desarrollo sostenible, deben velar porque se cuente con una cobertura universal en salud, la demanda de medicamentos continuamente se eleva, situación que genera preocupación en especial porque el país no cuenta con una industria suficientemente fortalecida para producir los medicamentos necesarios para abastecer las clínicas, hospitales, droguerías, entre otros. Por tanto, existen medicamentos que no son fabricados en Colombia y que deben ser traídos de otros países, y parte de allí el interés por desarrollar un estudio que permita analizar los aspectos más relevantes del proceso de importación y su impacto en el sector salud. El estudio inicia entonces con la identificación de las empresas de la región que realizan importación de medicamentos, encontrando que no son muchas y que la que se encuentra mayormente posicionada es Audifarma, se procedió a la realización de una entrevista, pero no se obtuvieron los resultados esperados, toda vez que gran parte de la información es considerada confidencial, siendo esta una limitante que tuvo gran impacto en el desarrollo del proyecto. En el desarrollo del segundo objetivo, se estableció el desarrollo del proceso de importación que debe llevarse a cabo para nacionalizar las mercancías en el país, y se analizaron las cifras de las importaciones realizadas por Colombia en los últimos tres años, desde países como Estados unidos, China, España y Corea. En el tercer objetivo, se toman los aspectos relevantes que impactan en la cadena de suministro que inicia con la adquisición de las mercancías y termina con el servicio postventa al cliente. Por último, se definen las conclusiones generales, logrando determinar que los medicamentos hacen parte de los productos más importados en el país, representando para el año 2019 un 2,9% del total del PIB nacional, y teniendo en cuenta que Colombia es considerado un país emergente, las posibilidades de crecimiento para el sector farmacéutico son significativas. Abstract:The marketing of medicines is a fundamental part of the value chain of the health sector, since they are a means of contributing to the quality of life of people when they suffer from any disease. Taking into account that all countries, following the guidelines of sustainable development, must ensure that there is universal health coverage, the demand for medicines is continually rising, a situation that generates concern, especially because the country does not have an industry sufficiently strengthened to produce the necessary medicines to supply clinics, hospitals, drugstores, among others. Therefore, there are medicines that are not manufactured in Colombia and that must be brought from other countries, and part of it is the interest in developing a study that allows analyzing the most relevant aspects of the import process and its impact on the health sector. The study then begins with the identification of the companies in the region that import medicines, finding that there are not many and that the one that is most positioned is Audifarma, an interview was carried out, but the results were not obtained Expected, since much of the information is considered confidential, this being a limitation that had a great impact on the development of the project. In the development of the second objective, the development of the import process that must be carried out to nationalize the goods in the country was established, and the figures of imports made by Colombia in the last three years, from countries such as the United States, were analyzed. , China, Spain and Korea. In the third objective, the relevant aspects that impact on the supply chain are taken, which begin with the acquisition of the merchandise and end with the post-sale customer service. Finally, the general conclusions are defined, managing to determine that medicines are part of the most imported products in the country, representing for the year 2019 2.9% of the total national GDP, and taking into account that Colombia is considered a emerging country, the growth possibilities for the pharmaceutical sector are significant.Publicación Acceso abierto Diagnostico del clima laboral en la empresa COOPIDROGAS(Universidad Católica De Pereira, 2021-07-06) Giraldo Noreña, Jorge MarioResumen en español: De los principales factores que afectan la productividad de las organizaciones y el buen desarrollo de las actividades al interior de los procesos, es el clima organizacional, como un elemento fundamental para cumplir todas las metas propuestas, y para lo cual se deben tener en cuenta aspectos como el buen clima laboral, bienestar social, capacitación laboral, ya que estos aspectos estimulan a los trabajadores a desarrollar sus actividades con mayor interés. Esta investigación se desarrolló en el área de alistamiento de pedidos del CEDI de Coopidrogas ubicado en la ciudad de Pereira, en tres etapas, iniciando con el diseño y aplicación de una encuesta para conocer la percepción de los empleados en materia laboral; luego se determinaron las necesidades de los empleados al interior de la empresa y que los afecta en el desempeño de sus labores a través de la construcción de una matriz DOFA, y finalmente con los resultados obtenidos se plantearon mejoras que beneficien a los empleados en la consecución de los objetivos propuestos. Con esta investigación se espera que el área de alistamiento de pedidos, al implementar las estrategias planteadas, pueda presentar una mejora en la percepción del clima laboral y por ende en la productividad de toda la organización./Abstract: Of the main factors affecting the productivity of organizations and the proper development of activities within the processes, is the organizational climate, as a fundamental element to meet all the proposed goals, and for this, aspects such as a good working environment, social welfare, job training must be taken into account, since these aspects stimulate workers to develop their activities with greater interest. This research was carried out in the area of requisitioning of the CEDI of Coopidrogas located in the city of Pereira, in three stages, beginning with the design and implementation of a survey to know the perception of employees in labor matters; the needs of the employees inside the company were then determined and that affects them in the performance of their tasks through the construction of a DOFA matrix, and finally, with the results obtained, improvements were proposed that benefit the employees in the achievement of the proposed objectives. With this research it is expected that the area of order registration, when implementing the proposed strategies, can present an improvement in the perception of the work climate and therefore in the productivity of the entire organization.Publicación Restringido Diagnóstico para mejorar el proceso de logística de inventarios de la empresa Altipal Pereira S.A.(Universidad Catolica de Pereira, 2017-12-06) Pulgarin Montoya, Alvaro Andres; Hernandez Ladino, Diego AlejandroLas empresas de hoy en día para ser competitivas deben de trabajar en aras de la optimización de sus procesos, logrando la eficiencia, eficacia y efectividad en cada uno de sus procesos, lo cual genera que la organización trabaje en aras de la mejora continua, es por esto que en el presente trabajo tiene como objetivo realizar un diagnóstico para mejorar el proceso de logística de inventarios de la empresa Altipal Pereira S.A. con el fin de minimizar los productos no conformes. Mediante la realización de un diagnóstico del proceso Logística de inventarios, analizando e Identificando las principales causas por las que se generan productos no conformes y finalmente plantear propuestas de mejora a ALTIPAL Pereira S.A para fortalecer la productividad impactando en la disminución de productos no conformes. Para realizar el diagnóstico al proceso, logística de inventarios de la empresa ALTIPAL Pereira S.A. con el fin de minimizar los productos no conformes, se utilizaron herramientas propuestos por la metodología de Six Sigma. En la primera etapa se realizó un diagnóstico utilizando entrevistas no estructuradas al personal implicado con el proceso Logístico. Los resultados fueron analizados por medio de la matriz DOFA. Posteriormente, se revisaron los datos registrados en el software Logicom desde el mes de abril de 2016 hasta el mes de abril de 2017 de la cantidad de producto no conforme valorizado, en donde se aplicó el principio de Pareto para identificar las causas del producto no conforme, Seguidamente, se desarrolló el diagrama causa-efecto para analizar el efecto para cada una de las causas clasificadas para los productos no conformes y el análisis de los cinco ¿por qué? para la causa más representativa./ Abstract: Companies today to be competitive must work for the optimization of their processes, achieving efficiency, efficacy and effectiveness in each of their processes, which generates that the organization works for the sake of continuous improvement, is for this reason, in the present work, the objective is to apply the Six Sigma methodology in the inventory logistics process of the company ALTIPAL Pereira S.A to minimize non-conforming products. By carrying out a diagnosis of the Inventory Logistics process, analyzing and identifying the main causes by which non-conforming products are generated and finally. propose improvement proposals to ALTIPAL Pereira S.A to strengthen productivity by impacting the decrease of non-conforming products. To make the diagnosis to the process, inventory logistics of the company ALTIPAL Pereira S.A. In order to minimize non-conforming products, tools proposed by the Six Sigma methodology are used. In the first stage, an analysis was conducted using unstructured interviews with the personnel involved in the Logistics process. The results were analyzed by means of the DOFA matrix. Subsequently, he reviewed the data recorded in the Logicom software from April 2016 until April of the number of non-conformed products valued, where the Pareto principle was applied to identify the causes of the non-compliant product. Next, how? for the most representative cause.Publicación Acceso abierto Diseñar matriz de capacitación, que sirva de soporte comercial de Tecno Diesel SAS en Dosquebradas para el primer semestre de 2014(Universidad Católica de Pereira, 2014) Agudelo Saldarriaga, Carlos MarioLas organizaciones del siglo XXI han destinado todas sus tácticas competitivas a la creación de nuevas técnicas de marketing que les genere posicionamiento. No obstante, son muy pocas las organizaciones que le han dado prioridad a los sistemas de capacitación internos para establecer adecuadas estrategias y así llegar a crear un vínculo emocional empresa, empleado, cliente y de éste con el producto. De acuerdo con fuertes elementos de competitividad presentes en las relaciones entre empleados quizá uno de los sectores con más presión entre sus empleados y problemas de comunicación al interior de sus organizaciones es el sector automotriz, que en la mayoría de los casos, presenta mayor necesidad de implementar adecuadas estrategias en beneficio de la comunicación, capacitación y el clima organizacional. Los concesionarios se mueven alrededor de la innovación, el servicio, la tecnología y un constante establecimiento de objetivos y metas a corto y largo plazo enfocadas en su mayoría hacia la productividad. Pereira es una ciudad ubicada en el centro del eje cafetero y forma parte del triángulo de oro de Colombia, y un sector emergente de pequeñas y medianas, empresas; Desde un municipio contiguo llamado Dosquebradas opera la sede principal de la empresa Tecno diesel. El fenómeno de la globalización en la economía regional unido a la ubicación estratégica, hacen que esta zona sea atractiva para las empresas destinadas a la comercialización y distribución dentro del sector automotriz. Es así, como la empresa Tecno diesel, durante treinta y cinco años ha comercializado sus repuestos, filtros, lubricantes, y prestación de servicio técnico, consolidándose como una empresa próspera y productiva del sector privado de la región. Debido a la competencia y a la continua demanda de calidad exigida por los públicos internos y externos en las organizaciones, las empresas hoy día deben adoptar estrategias de capacitación interna que no sólo estén enfocadas al producto y al mercadeo, sino además, al bienestar y la adecuada motivación del capital humano que debe intervenir de forma positiva en las actitudes, relaciones, conocimiento, percepción y eficiencia del personal en cada una de las áreas de trabajo de la organización. 7 La falta de planeación en torno a la capacitación interna en las organizaciones, genera situaciones de incertidumbre que terminan causando efectos negativos en la motivación, el sentido de pertenencia y la actitud del capital humano frente a la compañía. La instrucción debe ser pilar esencial en la búsqueda de empleados altamente motivados, así como los procesos que se dan en torno al trabajo en equipo y la sinergia. De acuerdo a lo anterior y teniendo en cuenta las herramientas que dentro de la Empresa existen para la capacitación e incidir en la motivación, la investigación pretende diseñar una matriz de capacitación interna para la empresa Tecno diesel enfocado principalmente a la formación y motivación de los empleados de dicha compañía; claro está, a partir de estrategias sólidas y concretas que de alguna u otra forma mejoren los resultados comerciales trazados por la organización. Para ello, la idea inicial del proyecto es observar la situación actual de la empresa y verificar su efectividad, para a partir de esto, proponer una matriz de capacitación interna direccionada a dar solución a los requerimientos internos y los vacios existentes; además la motivación de los empleados con el fin de moldear o reestructurar los procesos de en la organización a través del diseño de ciertas acciones que permitan una adecuada instrucción, flujo de información interno y buenos índices de motivación reflejados finalmente en la productividad del personal de la organización. Los sujetos de la investigación serán los empleados del área comercial de la sucursal de Dosquebradas, con los que se realizará un estudio exploratorio y se les aplicará un instrumento a modo de encuesta y/o entrevista que permita conocer el estado, de la capacitación interna de Tecno diesel y la influencia de la misma en el capital humano de la empresa./Abstract: In recent years more productive enterprises in different places have shown great interest for the training and the training of their workers, because of the legal provisions, the improvement of quality of life and increase in productivity, designing programmers with technical guidelines that must be met to develop skills. We understand that training and training constitute an educational form, whereby workers are able to increase their sills, knowledge and skills; concrete answers can be found in the present of the project of creation of an array of training and commercial support of Tecnodiesel sas; for the commercial office of Dosquebradas, and in order to achieve the objectives, establishes the integration of the Advisor of the project and the University, with the support of the company, and its officers, seeking to promote labor competition, for the mutual benefit company and employee. This thesis refers to the elements of structural and functional as well as objectives, programmers and actions that have been required in favors of the project, definitions, processes, and benefits. Now that every worker needs to be upgraded and all organization requires more competent personnel and resource optimization this thesis will be useful to those seeking to do training in the company truly useful educational formula truly useful educational.Publicación Acceso abierto Diseño de banco de prueba para el aseguramiento de la calidad en los equipos locales del cliente en la empresa Claro(Universidad Catolica De Pereira, 2016-12-09) Ramirez Muñoz, Diego AlexanderLos sistemas de entretenimiento y comunicación en la actualidad son parte esencial en la sociedad moderna, debido al acelerado crecimiento de la tecnología y a las posibilidades que tenemos de interactuar con esta. El sector de las telecomunicaciones presenta problemas frente a la estabilidad de los servicios prestados, debido al incorrecto funcionamiento de los equipos utilizados para este fin, aumentando costos de mantenimiento y afectando el indicador de satisfacción del usuario, Incurriendo en desventajas competitivas, por la afectación de la calidad del producto, por ende esta investigación se encuentra encaminada en construir el banco de pruebas para identificar las irregularidades que presenta un equipos CPE, antes de ser utilizado en la operación. Al visualizar un aumento en recurrencias (un cliente solicita servicio técnico más de dos veces en un mes) se ven afectados los indicadores y así la calidad del servicio haciendo que se multe a la empresa. En este caso se tratará lo que concierne al mantenimiento de equipos como módems y decodificadores y como el indicador de calidad disminuye debido a la falla o intermitencia de los equipos CPE instalados, los cuales muestran una variedad de fallas. De continuar afectando el Nivel de satisfacción del Usuario (NSU), la compañía puede experimentar una reducción de las utilidades netas, debido al alto costo de mantenimientos y recurrencias en los clientes. La investigación para detectar las fallas de los CPE, incurre directamente aumentando el NSU, y reduciendo los costos requeridos para la atención de las fallas. Al implementar el banco de pruebas se ve como se disminuyen los costos de mantenimiento al poner a producción equipos en buen estado, además aumentar los niveles de satisfacción del cliente y disminución de las recurrencias de fallas. \Abstract : Entertainment and communication systems today are an essential part of modern society, due to the accelerated growth of technology and the possibilities we have of interacting with it. The telecommunications sector presents problems in relation to the stability of the services provided, due to the incorrect operation of the equipment used for this purpose, increasing maintenance costs and affecting the indicator of user satisfaction, Incurring in competitive disadvantages, by the affectation of The quality of the product, so this research is aimed at building the test bench to identify irregularities presented by a CPE equipment, before being used in the operation. When viewing Increased UN recurrences (Request Customer Technical Service des more than twice in month UN) are affected and thus Indicators Service Quality Making It fining the company. In this case what will be discussed concerning the maintenance of equipment as modem's and set top boxes Quality As the indicator decreases due to the failure or intermittent CPE equipment installed, which show a variety of failures. If it continues to affect the user satisfaction level (NSU), the Company may experience a reduction of net profits, due to the high cost of Maintenance and recurrences in customers. Research to Detect Failures of the CPE, failures directly incurs increasing the NSU, and reducing the costs required to address the failures. By implementing the Test bed is seen as Maintenance Costs are decreased to put production equipment in good, also increase levels of customer satisfaction and decreased recurrences of failures.Publicación Acceso abierto Diseño de la documentación de un sistema de gestión de seguridad y salud en el trabajo (SST) en la empresa “SERVICIOS E INSUMOS HERNÁNDEZ SAS” en la ciudad de Pereira.(Universidad Católica de Pereira, 2020-07-11) Salamanca Villa, Angie J.En este proyecto se realizaron todas las fases, desde el inicio, hasta el cierre de un SG-SST (Sistema de Gestión de Seguridad y Salud en el Trabajo) según la resolución 0312 de 2019, este diseño ayuda a prevenir accidentes e imprevistos que son factores que interfieren en el desarrollo normal de la actividad en la empresa “Servicios e insumos Hernández SAS” en la ciudad de Pereira. Fue necesario hacer un análisis de las normas preventivas para determinar qué tan eficaces son dentro de la empresa. Además, se llevó a cabo el diagnóstico del estado actual del SG-SST en la empresa Servicios e insumos Hernández SAS donde se examinó de manera profunda la actualidad que afrontan los empleados en términos de integridad. Después de elaborar toda la documentación pertinente se dio cumplimiento a los requisitos de la resolución entregando un panorama eficaz para la seguridad y salud de los trabajadores y así para evitar que la organización incurra en multas o sanciones por no acatar la normatividad. Abstract: In this project, all phases were carried out from the beginning to the closure of an SG-SST (Occupational Health and Safety Management System) according to resolution 0312 of 2019, this design helps prevent accidents and unforeseen events that are factors that interfere in the normal development of the activity in the company "Servicios e insumos Hernández SAS" in the city of Pereira. An analysis of preventive standards was necessary to determine how effective they are within the company. In addition, a diagnosis of the current status of the SG-SST was carried out at the company Servicios e insumos Hernández SAS, where the current situation faced by employees in terms of integrity was thoroughly examined. After preparing all the relevant documentation, the requirements of the resolution were complied with, providing an effective overview for the safety and health of workers and thus to avoid that the organization incur fines or penalties for not complying with the regulations.Publicación Restringido Diseño de plan de servicio al cliente para la empresa Angiografia de Occidente S.A Sede Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2017-12-05) Trejos López, LorenaSe diseñó un plan de servicio al cliente para la empresa Angiografía de Occidente S.A Sede Pereira, tomando como punto de partida la calidad del servicio y la satisfacción del cliente entorno a la organización. El presente trabajo de investigación realizó un diagnóstico al cliente interno y externo, donde surgieron las diferentes matrices de análisis para desarrollar una mejora a la situación de la ips, tomando como referencia los elementos con que ya cuenta. Finalmente, se estructuraron los lineamientos necesarios para elaborar el plan de mejoramiento y de acción en la organización, cuando decida implementarlo, priorizando las estrategias de mayor necesidad y mostrando la manera correcta de alcanzar la mejora en el servicio del usuario de manera rápida y eficazmente. / Abstract: A customer service plan was designed for the Company “Angiografía de Occidente S.A” located in Pereira, taking as a starting point the quality of service and customer satisfaction around the organization. In the present work of investigation a diagnosis of the internal and external client was made, where the different matrices of analysis arose to develop and improvement to the situation of the IPS, taking as a reference the elements that already has. Lastly, the necessary guidelines to elaborate the improvement and action plan of the organization was structured, when it decides to implement it, prioritizing the strategies of greatest need y showing the correct what to achieve improvement in the user’s service quickly and efficiently.Publicación Restringido Diseño de propuesta de plan para el direccionamiento estratégico en el área administrativa del almacén y taller eduarmuelles s.a.s de la ciudad de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2019-01-18) Salazar Orrego, Sandra MilenaCon una visión acerca de la importancia de la realización del Direccionamiento Estratégico, las PYMES deben adoptar un modelo de planificación que les permita la consecución de sus objetivos y metas a largo plazo. Con la intervención al área administrativa del Almacén y Taller Eduarmuelles, diseñando un plan de Direccionamiento Estratégico a su medida, se pretende incrementar la efectividad en el desarrollo de su proceso administrativo, y aquellos que se benefician directa o indirectamente de su planeación y ejecución, que actualmente se están afectando por las difusas políticas internas administrativas y desarrollo deficiente de sus métodos de trabajo. De acuerdo a lo anterior se sugiere complementarlo con el apoyo de recursos humanos, técnicos y tecnológicos que le ayuden a alcanzar la efectividad deseada. \ Abstract: With a vision about the importance of the implementation of the Strategic Direction, SMEs must adopt a planning model that allows them to achieve their long-term goals and objectives. With the intervention to the administrative area of the Warehouse and Taller Eduarmuelles, designing a plan of Strategic Direction in its measure, it is intended to increase the effectiveness in the development of its administrative process, and those that benefit directly or indirectly from its planning and execution, which they are currently being affected by diffuse internal administrative policies and poor development of their work methods. According to the above, it is suggested to complement it with the support of human, technical and technological resources that help it reach the desired effectivenessPublicación Restringido Diseño de puesto de trabajo con equipo de corte para teja termo acústica que mejore la seguridad y eficiencia en una empresa comercializadora de cubiertas(Universidad Católica de Pereira, 2020-05-26) Ocampo Macias, Jercy Hedier; Quintero Ocampo, John JairoEn este proyecto de grado se investiga sobre la problemática que surge en las empresas que distribuyen y comercializan tejas termo acústicas de 12 metros, las cuales por requerimiento de los clientes surge la necesidad de ofrecer el servicio de corte debido al largo de las tejas, el proceso de corte se realiza con una sierra circular o en ocasiones con una sierra sable de forma manual y en el área de tránsito vehicular, exponiendo al operador y la mercancía de sufrir un accidente, esto nos lleva a investigar sobre puestos de trabajo con las mejores características del puesto con máquinas y herramientas idóneas que mejoren la operación de corte de teja termo acústicas. En el desarrollado de esta investigación se logró identificar la falla que se tiene al hacer esta operación de la forma manual, se logra diseñar el puesto de trabajo fijo con la maquina instalada sobre la misma estructura donde se almacenan las tejas termo acústicas, con un sistema de rieles que desplazan la sierra circular sobre los 12 metros de la teja para realizar el corte en la medida requerida por el cliente, suprimiendo así el corte sobre el suelo evitando cualquier accidente o riesgo ergonómico que pueda tener el operario. Durante la investigación y elaboración del puesto de trabajo se tuvieron en cuenta las opciones más viables tanto en economía como en funcionalidad, obteniendo como resultado una máquina que realiza los cortes de las tejas con menos desgaste físico del operador, mejor postura y calculo en los cortes, aunque sigue siendo manual se adaptó a la altura apropiada del operador.\Abstract: In this graduation project is investigated on the problems arising in companies that distribute and market tiles thermal noise of 12 meters, which for customers requirement arises the need to offer cutting services due to the length of the tiles, the cutting process is carried out with a circular saw or sometimes with a saber saw manually and in the area of vehicular traffic, exposing the operator and merchandise of an accident, this leads us to inquire about jobs with the best job characteristics with appropriate machines and tools to improve the cutting operation of thermo acoustic tile. This developed study achievement identify the fault that has to do this operation manually, it is achieved by designing the permanent job with the installed machine on the same structure where thermal acoustic tiles are stored, with a rail system displacing circular on 12 meters from the tile for cutting to the extent required by the customer, thus eliminating the cut on the floor avoiding any accident or ergonomic risk that the operator may have the saw. During the investigation and processing of the job they were considered the most viable options both in economy and functionality, resulting in a machine that performs the cutting of the tiles with less physical wear of the operator, better posture and calculation on cuts although I still manually adjusted to the proper height of the operator.Publicación Acceso abierto Diseño de un modelo de distribución física de alimentos para los restaurantes escolares en Pereira enfocado a la reducción de costos de transporte.(2017-06-15) Bedoya Vargas, Yeison Adrián; Jaramillo Grisales, Jeffer Daniel; Toloza Carrillo, Damián EnriqueEl Proyecto “Diseño De Un Modelo De Distribución Física De Alimentos, Para Lograr La Reducción de Costos de Transporte y Entrega de los Almuerzos a Los Restaurantes Escolares en Pereira”, desarrolla el modelo de un sistema actual de transporte de alimentos para restaurantes escolares basado en la Ley 115 de 1994 y el Decreto No. 3075 de 1997, con la finalidad de resolver los problemas de ineficiencia operativa por parte de los proveedores de los alimentos. El problema de optimización de redes busca determinar la manera óptima de hacer llegar los productos alimenticios desde los centros de distribución hacia cada uno los puntos de demanda, a fin de minimizar los costos de envío. En su primera parte se establece el problema de investigación, los objetivos y la justificación. En seguida se revisan los fundamentos teóricos necesarios para la elaboración del modelo de transporte de alimentos, como la logística, cadena de suministro, distribución física y transporte. Luego se caracteriza el sistema actual de transporte de alimentos para restaurantes escolares de la ciudad de Pereira, identificando sus proveedores, su proceso de fabricación, ubicación de los centros de distribución, los modos de transporte utilizados, las cadenas de suministro y consumidores de los alimentos del Programa de Alimentación Escolar – PAE. Posteriormente se diseña el mapa de rutas de los puntos de origen a los puntos de destino, explicando previamente las 10 rutas pertenecientes al operador Fundación Vivir Sirviendo y las 5 rutas del operador Construyamos Colombia. Finalmente se establece el modelo de distribución física de alimentos para restaurantes escolares en la ciudad, en busca de disminuir los cotos de transporte al mínimo posible; y también se obtienen las conclusiones y recomendaciones del trabajo. The “Diseño De Un Modelo De Distribución Física De Alimentos, Para Lograr La Reducción de Costos de Transporte y Entrega de los Almuerzos a Los Restaurantes Escolares en Pereira”, develops the model of a currentfood transportation system for school restaurants based on Law 115 of 1994 and Decree No. 3075 of 1997, Withthepurpose of solving the problems of operation alinefficiency by the food suppliers. The problem of network optimization seeks to determine the optimal way to get food products from the distribution centers to each demand point, in order to minimize shipping costs. In its first part, the research problem, objectives and justification are established. Next, the theoretical foundations necessary for the elaboration of the food transportation model, such as logistics, supply chain, physical distribution and transportation, are reviewed. The current system of transportation of food for school restaurants in the city of Pereira is characterized, identifying their suppliers, their manufacturing process, location of distribution centers, modes of transportation used, supply chains and consumers of food of the Program of School Feeding (Program of Alimentation school – PAE). Subsequently the route map of the points of origin is designed to the destination points, previously explaining the 10 routes belonging to the operator fundacion Vivir Sirviendo and the 5 routes of the Construyamos Colombia operator. Finally, the model of physical distribution of food for school restaurants in the city is established, in order to reduce transportation costs to the lowest possible level; and also the conclusions and recommendations of the work are obtained.Publicación Acceso abierto Diseño de un modelo de gestión por competencias para la empresa Multimasivos Ltda.(Universidad Católica de Pereira, 2017-12-06) Cardona Lizalda, Laura; Martinez Quintana, Juan ManuelLas organizaciones deben de adaptarse a las condiciones cambiantes del entorno económico y competitivo, generando la necesidad en las pequeñas empresas de estar a la vanguardia en técnicas que aporten valor agregado a sus procesos y las diferencien de sus competidores, puntualmente, buscando personas empoderadas y capaces de estar alineadas con los objetivos de la organización. A través de la técnica de Evaluación por Competencias se desarrolla y estandariza el modelo de Medición por Competencias para MULTIMASIVOS LTDA, la cual se adapta a su modelo de trabajo y posee las herramientas necesarias para realizar una efectiva identificación de las habilidades inherentes y necesarias para los cargos de la empresa. La investigación se desarrolla a través de la caracterización de la organización, la determinación de los elementos clave que integran los procesos de gestión humana de la empresa y proponer el diseño de los procesos de selección, gestión de desempeño y capacitación para la organización. Finalmente, se entrega a MULTIMASIVOS LTDA la herramienta definida a través de la cual pueda tener control de su talento humano, creando las ventajas competitivas requeridas en el mercado./Abstract : The organizations should adapt to the conditions to the economic structure and financial stability. Small businesses have generated a vast amount of volume of competititors. Small businesses are also looking to empower and utilize individuals who share the same ideology and standards as the company or business at hand. Evaluations are set to produce and enforce the standard of which Multimasivos LTDA adapt this standard and format. These tools are set in place to identify individuals who posses the standards and ideology that the small business or company enforce. Research and development is conducted and developed through the characteristics of the organization and determination of key elements that intergrated the process of management of the company and structural integrity through training and management of the organization. Finally, MULTIMASIVOS LTDA is given the tools through which it can have control of its talents, creating the competitive advantages required in the market.Publicación Acceso abierto Diseño de un modelo logístico para el despacho del material (soldaduras) de la empresa Ingenio Risaralda S.A.(Universidad Católica de Pereira, 2015) Hurtado Ríos, Luis Mauricio; Rua Velásquez, Anyelo GiovannyEl propósito principal del presente proyecto es determinar las características del proceso logístico de almacenamiento de la empresa INGENIO RISARALDA S.A con el fin de determinar las fallas existentes y posibles mejoras a realizar mediante posibles planes de acción que se pueden ejecutar en la organización en búsqueda de su mejoramiento. Para el logro de los objetivos se realizó una investigación utilizando diferentes herramientas en el área de almacén donde se profundiza en todo el tema de almacenamiento, además de un seguimiento en los cuales se analizó la evolución y desarrollo del proceso de área en estudio. / Abstract: The main purpose of this research is to determine the characteristics of the logistics of enterprise storage INGENIO RISARALDA S.A. To identify the existing faults and show what the possible plans of action that can be executed in the organization looking for improvement And for this research was carried out using as a tool area warehouse manager interview explores where the whole issue of storage. For the achievement of research was carried out using as a tool area manager interview explores where the whole issue of storage, plus a follow in which we analyzed the evolution and development of process area studyPublicación Restringido Diseño de un modelo logístico para el proceso de suministros en el almacén de integración nacional de la empresa Suzuki motor de Colombia S.A. de la ciudad de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2015) Ortiz Hernández, Alejandro; Bermúdez Meza, Jhon JairoEl objetivo de la presente investigación es realizar una Propuesta para la construcción de un modelo Logístico para el almacén de integración nacional de la empresa Suzuki Motor de Colombia S.A. del municipio de Pereira (Risaralda), compuesta por siete capítulos, donde en el capítulo I se plantea y formula el problema, se definen los objetivos tantos generales como específicos y se justifica el estudio, en el capítulo II se hace referencia a los marcos teórico, conceptual, normativo y estado del arte consultados que aplican para el modelo, en el capítulo III se define el tipo de estudio a utilizar en la investigación, fuentes, cobertura y población del mismo, en el capítulo IV se define de acuerdo al diagnóstico y de su análisis identificar los factores claves para proponer la solución, en el capítulo V se presenta la propuesta del modelo logístico con sus respectivo soporte, en el capítulo VI se realizan las conclusiones y recomendaciones de la investigación y propuesta realizada. Con todo lo anterior buscamos garantizar que el modelo propuesto se ajuste a los requerimientos de Suzuki Motor de Colombia S.A.\ Abstract: The objective of this research is to make a proposal for the construction of a logistics model for warehouse of national integration of the company Suzuki Motor de Colombia SA located in the municipality of Pereira (Risaralda), composed of six chapters, where Chapter I considers and formulates the problem, are defined general objectives and specific objectives and the study is justified, in Chapter II is reference to the theoretical framework , conceptual, normative and viewed art status applied to the model, in Chapter III is defined the study type which use in research, sources, coverage and the same, in Chapter IV is defined according to diagnosis and of analysis to identify the key factors to propose the solution, in Chapter V is presented the proposed logistic model with their respective support, in Chapter VI the conclusions and recommendations of the research and proposal made With all that we seek to ensure that the proposed model fits the requirements of Suzuki Motor de Colombia S.A.Publicación Acceso abierto Diseño de un plan integral de atención al cliente a los empleados del call center de la ciudad de Pereira, para prestar un servicio de alta calidad(Universidad Católica de Pereira, 2019-01-29) Restrepo Andrade, Jenniffer; Cardona Vásquez, TatianaEn la actualidad, el servicio es parte fundamental para generar un diferenciador frente a la competencia, muchas organizaciones de la ciudad de Pereira están tratando de mejorar el servicio al cliente para ello es importante competir con un buen servicio para aumentar la productividad de la compañía. Sin embargo, en el presente proyecto se propone diseñar un plan integral de atención al cliente a los empleados del call center de la ciudad de Pereira, para prestar un servicio de alta calidad, fundamentados en lineamientos claros que permitan direccionar a los colaboradores de la organización a mejorar la calidad del servicio. Para ello se elaboró un diagnóstico de la situación actual, análisis organizacional y una recolección de información donde se obtuvo como resultado la importancia de diseñar un plan que mejore la satisfacción del servicio para cumplir con el indicador de calidad de la organización, para darle solución a la problemática planteada.\ Abstract: Currently, the service is a fundamental part to generate a differentiator against the competition; many organizations in the city of Pereira are trying to improve customer service, since it is important to compete with a good service to increase the productivity of the company. However, in this project it is proposed to design a comprehensive customer service plan for the employees of the call center in the city of Pereira, to provide a high quality service, based on clear guidelines that allow the employees of the organization to improve the quality of service. To this end, a diagnosis of the current situation, an organizational analysis and a compilation of information was developed, which resulted in the importance of designing a plan that improves the satisfaction of the service to comply with the organization's quality indicator, order to solve it. . The problematic raised