2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/10822Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is settled up. On the other hand, teaching and learning strategies are developed by defining and classifying them in an appropriate mode. This way, teaching strategies like pre-instructional, co-instructional and postinstructional are included, while the learning ones are categorized into supporting, cognitive and metacognitive strategies. Although both of the typologies are explained separately, it is attempted to show the close connection between themAproximación a la conceptualización de los procesos de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario y reflexión sobre la importancia de la utilización de estrategias en los escenarios formativos, como herramienta para el fomento de aprendices autónomos. Se establece una distinción entre el enfoque remedial de la enseñanza y el enfoque autónomo. De igual modo, se desarrollan las definiciones de estrategias de enseñanza y aprendizaje, con su correspondiente clasificación. Así, las estrategias de enseñanza incluyen las pre-instruccionales, coinstruccionales y pos-instruccionales, mientras que las estrategias de aprendizaje se categorizan en cognitivas, metacognitivas y de apoyo. Aunque ambas tipologías se explican por separado se pretende mostrar la estrecha relación que existe entre ellasapplication/pdfDerechos de autor 2008 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESLas estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitarioinfo:eu-repo/semantics/article