2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/11018Is there a reason to teach history in the superior education? Considering the complexity that accompanies development on the last decades, it is necessary to reframe the urge of the historical studies in college, where they should be assumed a exercises for the development of cognitives abilities, as frames of the academic programs that allow the construction of historical marks for reasearch and, fundamentally, like a tool for the ethical and reflective formation that allows the student to contribute to the development of the national conscience. In the following lines we approach some characteristics that make difficult such a pedagogical exercise; a revision of its reason of being for the citizenship formation is also included.¿Tiene alguna razón de ser la enseñanza de la historia en la educación superior? Considerando la complejidad que acompaña el desarrollo de las últimas décadas, es necesario replantear la urgencia de los estudios históricos en la universidad, en donde se deben asumir como ejercicios para el desarrollo de habilidades cognitivas, como contextualizaciones de los programas académicos que permitan la construcción de marcos históricos para la investigación y, fundamentalmente, como una herramienta para la formación ética y reflexiva que le permita al estudiante contribuir al desarrollo de la conciencia nacional. En las siguientes líneas se abordan algunas características que dificultan tal ejercicio pedagógico y se propone una revisión de su razón de ser para la formación de ciudadanía.application/pdfDerechos de autor 2003 Revista páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESAlgunos aspectos de la enseñanza de la historia en la universidad.info:eu-repo/semantics/article