2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/10124The present research pretends to evaluate in a critical and argued way, some aspects, activities and practices of corporate social responsibility developed by the Centro comercial Unicentro Pereira, with the objective to contribute to the academic, social and business community with a case study in a mall. In the current historical context the companies present a series of transformations that allow them to adapt the demands of current market. The corporate social responsibility (CSR) acts as a catalyst of that problem that allow the companies to mitigate the impact of the economic activities in the surroundings, in order to get an equilibrium that favors the interests of the organization, the community and the environment. The worry that rises in the organizations is to find the way to integrate the CSR in their value chain without it becoming a financial charge at the costs system of the business. Because of that, it is sought to be driven as a growth business factor of aggregate value and improvement of competitiveness. It is taken as a basis the European and North American communities, the Green Book and European Commission. It seeks to strength the strategic focus to lay aside the philanthropic vision that some organizations in Latin America have. It pretends to announce the levels of application of CSR at the mall Centro Comercial Unicentro Pereira, supported by scientific theoretical referents and indicators of measurement like the Indicators of Corporate Social Responsibility from the Argentinean institute of Corporate social responsibility, published annually by the ETHOS institute in Brazil. Besides that, there is allowed under these instruments, to identify the aspects that are linked to the subject of value chain.La presente investigación pretende evaluar de manera crítica-argumentada algunos aspectos, actividades y prácticas de Responsabilidad Social Empresarial desarrolladas por el Centro Comercial Unicentro Pereira, con el fin de aportar a la comunidad académica, social y empresarial un estudio de caso en una gran superficie. En el contexto histórico actual las organizaciones presentan una serie de transformaciones que les permiten adaptarse a las exigencias del mercado actual. La Responsabilidad Social Empresarial (RSE) actúa como un catalizador de dicha problemática que permite a las empresas mitigar el impacto de las actividades económicas en su entorno, para lograr un equilibrio que favorezca los intereses de la organización, la comunidad y el medio ambiente. La preocupación que surge en las organizaciones es encontrar la manera de integrar la RSE en su cadena de valor sin que esta se convierta en una carga financiera en el sistema de costos de la empresa, por tal razón se busca que sea impulsada como un factor de crecimiento empresarial, de valor agregado y de mejora en la competitividad. Se toma como base las comunidades europeas y norteamericanas, el Libro Verde y la Comisión Europea; se busca fortalecer el enfoque estratégico para dejar de lado la visión filantrópica que tienen algunas organizaciones en América latina. Apoyados en referentes teóricos científicos y en indicadores de medición como los Indicadores de Responsabilidad Social Empresarial del Instituto Argentino de Responsabilidad Social Empresarial y publicados anualmente por el Instituto ETHOS de Brasil se pretende dar a conocer los niveles de aplicación de la RSE en el Centro Comercial Unicentro Pereira, además de permitir bajo dicho instrumento identificar los aspectos que se encuentran ligados al tema en la cadena de valor.application/pdfDerechos de autor 2016 Revista Grafíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESCoporate social responsibility at the mall Centro Comercial Unicentro de Pereira. Critical evaluation.Responsabilidad social empresarial en el Centro Comercial Unicentro de Pereira. Evaluación críticainfo:eu-repo/semantics/article