2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/10547This article is born from the from the necessity to contextualize academic mathematics, thusachieving a better appropriation of knowledge and the development of mathematical skillsin seventh grade students. In the same way, the aim is to modernize the educational processby articulating the teaching activity with current trends in mathematical teaching, as is the case of mathematization. For this purpose, it was used as a methodology, the educationalethnography of qualitative type and the interview technique with open questions, which allowed to identify the interests of the learners.El presente artículo nace de la necesidad de contextualizar las matemáticas académicas, para lograr una mejor apropiación de los conocimientos y el desarrollo de habilidades matemáticas en los alumnos de grado séptimo. De igual manera, se pretende la modernización del proceso educativo, por medio de la articulación del quehacer docente con las tendencias actuales en la enseñanza matemática, como es el caso de la matematización. Para ello se utilizó como metodología la etnografía educativa de tipo cualitativo y la técnica de entrevista abierta, que permitió identificar los intereses de los educandos.application/pdfDerechos de autor 2019 Revista Grafíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESEducational analysis for the contextualization of mathematics in the daily activities of seventh grade studentsAnálisis educativo para la contextualización de las matemáticas en las actividades cotidianas de los estudiantes de grado séptimoinfo:eu-repo/semantics/article