2023-08-302023-08-30http://hdl.handle.net/10785/15469This text emerges from the process of investigation at “ElGuamal” village of the municipality of Supía, Caldas,specifi cally in the oral traditions of the afro-descendantcommunity being told by the elder, who speak fromsituated and self-geo-referenced oral traditions, where thevalue of ownership is confi rmed through the practice oforal tradition, and oriented by a differentiation pedagogyas a methodological design. Evil eye as folk medicine isexposed as a predominant practice, in the perspective ofthe following categories: pedagogy, oral tradition, andlocal policies. Oral tradition and afro memory act as afundamental part in the educative practices of this place,where ancestral knowledge is confi rmed to strengthen thepolitical participation of the diversity.Este texto surge en el proceso de investigación en la vereda El Guamal del municipio de Supía - Caldas, específicamente en las tradiciones orales de la comunidad afro, contada por los mayores, que hablan desde tradiciones orales situadas y autogeo-refenciada. Donde se afirma el valor de lo propio, a partir de las prácticas de tradición oral. Orientado por la pedagogía de la diferenciación como diseño metodológico. Se expone la curandería (mal de ojo), como práctica predominante, en perspectiva de las siguientes categorías: pedagogización, tradición oral y política de lugar. La tradición oral y la memoria afro cumplen un papel fundamental en las prácticas educativas del lugar, donde se afi rma el saber ancestral que fortalece la participación política desde la diversidad.application/pdfDerechos de autor 2019 Textos y Sentidoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESAfrican oral tradition and educational practices in “El Guamal” village (Supía, Caldas)Tradición oral afro y prácticas educativas en la Vereda el Guamal, Supía (Caldas)info:eu-repo/semantics/article