2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/10919The continuous worryness of the national government and the Colombian universities to improve the quality of the education, are recognized widely. Recent policies and educative lines that determine such preoccupation, have caused that the University extends its work fields and aims to have an organization dedicated to the preparation of its students through the académic/ disciplinar instruction - was its fundamental function -, to bei an Institution dedicated to the formation, which investigation and the social projection. However, it excellent to think that such functions of the University - shaped in its curriculums- they previously need a consideration the human being, who is only possible to be made as soon as the education makes possible to think, that human being,-actor of the educative process,-of a way that totally involves it from his ontology, in addition to it distinguishes him from a gnoseological and him ethical perspective. So to speak the education is understood like a scene in which the actors involved in scene appear like different people and, therefore, the dialectic of their encounter allows them to understand that the education is possible thanks to t them as perfect human beings. Considering these reasons, is this paper which Educability, has been denominated. This text tries to look for the same conceptualización of the educability, has been approached as well proposing that this is the base of all pedagogical reflection, not only from an anthropocentric interpretation, but also from a humanist consideration. } Trough about the following lines it’s to be told the educability and its relation with the education and pedagogy, its characterization and some forms of interpretation.La preocupación continua del gobierno nacional y las universidades colombianas por mejorar la calidad de la educación es reconocida ampliamente. Las recientes políticas y lineamientos educativos que determinan tal preocupación han hecho que la Universidad amplíe sus campos de trabajo y pase de ser una organización dedicada a la “educación” de sus estudiantes a través de la instrucción académico/disciplinar -que era su función fundamental-, a ser una Institución dedicada a la formación, la investigación y la proyección social. Empero, es relevante pensar que estas funciones de la Universidad -plasmadas en sus currículos- necesitan con anterioridad una consideración sobre el ser humano, la cual solamente es posible realizarse en cuanto la educación posibilita pensar a ese ser humano -actor del proceso educativo- de una manera que lo involucra totalmente desde su ontología, pero además, le particulariza desde una perspectiva gnoseológica y ética. Es decir, la educación se entiende como un escenario en el cual los actores involucrados en escena aparecen como personas diferentes y, por lo tanto, la dialéctica de sus encuentros, les permite comprender que la educación es posible gracias a que son seres humanos perfectibles. Considerar estas razones es el papel de lo que se ha denominado Educabilidad. Este texto pretende auscultar en la conceptualización misma de la educabilidad, proponiendo no solo que esta es la basa de toda reflexión pedagógica, sino que debe ser entendida desde una consideración humanista y no sólo desde una consideración antropocéntrica. Sobre la Educabilidad y su relación con la Educación y la Pedagogía, su caracterización como fundamento de la actuación pedagógica y, algunas formas de interpretación, nos referimos en las líneas siguientes.application/pdfDerechos de autor 2006 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESAnotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.info:eu-repo/semantics/article