2023-08-302023-08-30http://hdl.handle.net/10785/14597From Durkheim vision we understood education as a process of transmission of the culture and this was achieved by means of teaching sciences, the arts and the jobs. Today the education is guided to an integral formation of the students, to the development of its competitions and actings and to the use of these in an effective, efficient and effective way in certain contexts on which it is necessary to produce transformations. Today, the new vision of the education related to the formation of an integral subject, is supported on the development of the competitions and in the evaluation through competitions. These notions will evoke relevant sense and suitability becoming the axial purpose of the educational processes, as long as a plead for the formation of citizens with autonomy and self-concept, with the identity of creating their own and permanent education, with ethical attitudes and cognitive aptitudes to be applied flexible and appropriately in scene, in front of any situation of the world in a life, in the field of the academy, the work and the daily basis.Desde la visión de Durkheim entendíamos por educación el proceso de transmisión de la cultura y ésta se lograba mediante la enseñanza de las ciencias, las artes y los oficios. Hoy la educación se orienta a la formación integral de los educandos, al desarrollo de sus competencias y desempeños y al uso de éstas de forma eficaz, eficiente y efectiva en contextos determinados sobre los cuales es necesario producir transformaciones. Hoy, la nueva visión de la educación con relación a la formación de un sujeto integral se apoya decididamente en el desarrollo de las competencias y en la evaluación por competencias. Estas nociones evocarán un sentido de pertinencia e idoneidad y se convierten en el propósito axial de los procesos educativos, en tanto pretexto para la formación de ciudadanos con autonomía y autoconcepto, con la identidad de crear su propia y permanente educación, con actitudes éticas y aptitudes cognitivas para aplicar flexible y oportunamente en escena, frente a cualquier situación del mundo de la vida, en el terreno de la academia, el trabajo y la cotidianidad.application/pdfDerechos de autor 2006 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESApuntes para una aproximación diacrónica de las competencias y su interpretación en el contexto educativo. Parte II.info:eu-repo/semantics/article