2023-08-302023-08-30http://hdl.handle.net/10785/14664The present text just intends to take a glance of the daily life of an ancient social institution, that is a witness of many historical facts such as the change from feudalism to capitalism, the renaissance, the illustration, the industrial, social and d techno-cientific revolution of present time: the university. After a fast review of its history since it began in the XII and XIII centuries, the text continues with a shallow description of its current state, to finally present some reflections about its possible and desirable future. The article focuses, fundamentally, in the representative degree that the university has had in the socio-cultural contexts of each historical moment, through its basic functions of teaching, investigation and extension. In fact starting from its compromise of being the critical conscience of the society, the degree of pertinence of the university is shown in relation to the processes of social, tecnoscientifical and human development.El presente escrito tiene sólo la pretensión de mirar fugazmente el acontecer de una institución social milenaria, que atestigua múltiples acontecimientos históricos como el tránsito del feudalismo al capitalismo, el renacimiento, la Ilustración, las revoluciones industrial, social y tecnocientífica de la época actual: la universidad. Después de un ligero paso por su historia desde su génesis en los siglos XII y XIII, se prosigue con una somera descripción de su estado actual, para finalmente presentar unas cuantas reflexiones sobre su posible y deseable futuro. Es de indicar que el artículo enfatiza, fundamentalmente, en el grado de representatividad que la universidad ha tenido en los contextos socio-culturales de cada momento histórico, a través de sus funciones básicas de docencia, investigación y extensión. Más precisamente, a partir de su misión y su compromiso de ser la conciencia crítica de la sociedad, se muestra el grado de pertinencia de la universidad con los procesos de desarrollo social, tecno-científico y humano. application/pdfDerechos de autor 2004 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESWhat university utopia does the 21st century dream of?¿Con qué utopía de universidad sueña el siglo XXI?.info:eu-repo/semantics/article