2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/11004The present article tries gets to contribute a few categories that emerge of the pedagogic contemporary theory, in order to contribute to the educational and pedagogic reflection that the universities of Colombia are doing to him in these moments in which, the determinants of normative national character have led to serious questions concerning the manners in which there were understanding and obtained the pedagogic practices and the curricula in the most top education, which supposes a critique that is located over both constructos (practices and curriculum), that is to say, in the plane epistemológico, in order to generate new comprehensions of the educational thing (especially to university level) and the pedagogic thing.El presente artículo procura aportar unas categorías que emergen de la teoría pedagógica contemporánea, a fin de contribuir a la reflexión educativa y pedagógica que las universidades de Colombia se están haciendo en estos momentos, en los cuales , los determinantes de carácter normativo nacional han llevado a serios cuestionamientos en torno a los modos en que se comprendían y agenciaban las prácticas pedagógicas y los currículo s en la educación superior, lo cual supone una crítica que se ubique por encima de ambos constructos ( prácticas y currículo ) , es decir, en el plano epistemológico, a fin de generar nuevas comprensiones de lo educativo (sobre todo a nivel universitario) y lo pedagógico.application/pdfDerechos de autor 2003 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESElementos para una reflexión educativa y pedagógica en la Universidad.info:eu-repo/semantics/article