2022-06-012022-06-01http://hdl.handle.net/10785/10195This article presents the elaboration and implementation experience of a videogame called: facingchallenges, a conquest of my dreams as an instrument that it helps in the intervention and strengthening of coexistence problems, from the need to working aspects of taking care of itself like; respect, discipline, good health, leadership, self-esteem in ninth degree students of the School Hugo Ángel Jaramillo, located in Pereira city, the neighborhood Parque Industrial, specifically in Malaga´s sector. These students are members of dysfunctional families even with a tough context. The videogame allows that student faces several challenges related to watching videos, to analyzing text, reflections and production of mental schemes to generating a re-definition in the notion of categories involved with the taking care of itself to achieving, through of a pre-test and pos-test application, important conclusions like to understand different categories of taking care of itself, not just from the individuality otherwise like an special component of the coexistence within collective.Este artículo presenta la experiencia en la elaboración e implementación de un videojuego llamado “Enfrentando retos para la conquista de mis sueños” (Versión 0.1). Esta es una herramienta de intervención en el fortalecimiento de las dinámicas de convivencia, a partir del trabajo en aspectos del cuidado de sí mismo. Fue aplicado en estudiantes del grado 9-2 de la Institución Educativa Hugo Ángel Jaramillo, en Pereira. Por medio de la aplicación de una encuesta inicial y final, se indagó sobre la comprensión de ese cuidado desde sus diferentes categorías, como parte integral para la convivencia dentro de un colectivo. Se generó una redefinición, por parte de los estudiantes, de las categorías relacionadas con el cuidado de sí mismo.application/pdfDerechos de autor 2014 Revista Grafíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESPractice strengthening of self-care through the implementation of an educational video game on the students of the educational institution Hugo Angel JaramilloFortalecimiento de las prácticas del cuidado de sí mismo a través de la implementación de un videojuego educativo en los estudiantes de la institución educativa Hugo Ángel Jaramilloinfo:eu-repo/semantics/article