Rua Gutiérrez, Marta CeciliaOspina Suárez, Olga LuveyMosquera Hurtado, Paula Elida2020-08-052020-08-052020-07-08DDMPDH119http://hdl.handle.net/10785/6186Tesis (Maestría en Pedagogía y Desarrollo Humano). Universidad Católica de Pereira. Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación, Pereira, 2020.El presente trabajo analiza desde un enfoque cualitativo, cómo se manifiestan las interacciones primarias en los estudiantes de la comunidad Embera Chamí, que viven en la ciudad de Pereira, y estudian en la Institución educativa Salamanca. Estos niños son desplazados por diferentes razones de sus zonas de origen. Igualmente determina la forma como las interacciones primarias inciden en las interacciones escolares (interacciones secundarias), y las conductas en los ámbitos formales y no formales del devenir escolar. Para este estudio se usó como metodología de análisis la hermenéutica crítica, por medio de la cual se llegó a la conclusión de que existen procesos de aculturación, en razón de sus nuevas realidades sociales. Abstract: The research of this report focuses on the primary academic interactions manifested by the students of the Embera Chamí culture as they attend classes at Salamanca school located in Pereira, Risaralda. In regards to this research, it is important to keep in mind that these children are forced to move with their families from their home area to the surrounding areas due to various reasons. With this in mind, we wish to determine how the primary interactions (House Rules, Family Values, Beliefs, Culture, Identity, and Language) conflicts with secondary interactions (encompassing Social, Scholastic and Governmental) thus resulting in the indigenous student´s detrimental behaviour of isolation, shyness, and lack of participation in school activities. For the methodological analysis we reference a qualitative approach and utilize semi-structured interviewing as a critical hermeneutics technique for the collection of information. After compiling the data of this research, we can conclude that there are some acculturation processes that the students need to use in dealing with their new social and cultural reality.EspañolAculturaciónAcculturationSocializaciónSocializationCulturaCultureEtnoeducaciónEthnoeducationAnálisis de la socialización primaria de los estudiantes Embera Chamí en el marco de las interacciones escolares en la institución educativa Salamanca de la Ciudad de PereiraOther