Facebook Twitter UCP YouTube UCP
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10785/1850
Title: Análisis de estrategias usadas por la comunidad educativa para minimizar la deserción escolar
Authors: Castro Muñoz, Maria Victoria
Grajales Granada, Jenny Patricia
Ruiz Hurtado, Carmenza
Keywords: Deserción escolar;School desertion;Estrategias educativas;Educational strategies;Familia;Family;Escuela;School;Permanencia Estudiantil;Student completion
Issue Date: 18-Nov-2013
Series/Report no.: Monografía de Grado Digital;DDEPDH13
Abstract: The article discusses the impact of educational strategies to reduce the school desertion, established by the educational community of the Educational Center Manzanares Headquarters The Cedral, located in the municipality of Quinchia in Risaralda. The methodology was performed with a hermeneutic approach descriptive phase, was used as an instrument the semistructured interview, participants fell into two groups not deserters and deserters, consisting of students, parents and teachers family; the categories of analysis were school desertion, educational strategies, articulation between the family and school. The results show that while each actor applies strategies, these are disarticulated between the educational community, generating low impact in the permanence.
Description: El artículo analiza el impacto que han tenido las estrategias educativas para disminuir la deserción escolar, implementadas por la comunidad educativa del Centro Educativo Manzanares Sede el Cedral, ubicada en el municipio de Quinchía Risaralda. La metodología se realizó con un enfoque hermenéutico fase descriptiva, se utilizó como instrumento la entrevista semiestructurada, los participantes correspondían a dos grupos desertores y no desertores, conformados por estudiantes, padres de familia y docentes; las categorías de análisis fueron: deserción escolar, estrategias educativas, articulación entre la familia y escuela. Los resultados muestran que si bien cada actor aplica estrategias, éstas se realizan desarticuladamente entre la comunidad, generando bajo impacto en la permanencia.
URI: http://hdl.handle.net/10785/1850
Appears in Collections:Trabajos de grado EPDH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DDEPDH13.pdf
  Restricted Access
448.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open Request a copy


Este ítem esta bajo licencia Creative Commons Creative Commons