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    Diseño de un programa de extensionismo tecnológico con enfoque territorial del Centro Agropecuario SENA Risaralda para el sector de agroindustria alimentaria del departamento y diseño de plataforma web para tratamiento de información y evaluación de impacto
    (Universidad Católica de Pereira, 2018-11-18) Echeverri Álzate, Diana Lorena; Ortiz Hernández, Paula Andrea
    La pyme agroalimentaria de países en desarrollo, experimenta bajos niveles de competitividad atribuidos en gran medida a barreras regulatorias y baja capacidad innovadora, sumada al desencuentro entre la oferta y demanda de conocimiento, que sugiere nuevas formas de impulsar procesos de aprendizaje y acumulación de capacidades tecnológicas. Teniendo en cuenta lo anterior, se desarrolló un estudio transversal descriptivo, para determinar la demanda tecnológica de 158 mipymes agroalimentarias del departamento de Risaralda; a partir del diagnóstico de sus capacidades tecnológicas; clasificándolas en ”Básicas”; “Intermedias” y “Avanzadas”, según su grado de adaptación al cambio técnico. Se evaluaron 22 indicadores según su nivel cumplimiento; asociados a 9 enfoques: producto, proceso, organización, comercialización, gestión del conocimiento e información, uso del conocimiento tecnológico, impulso de la identidad territorial y vinculación con el Sistema Nacional de Ciencia Tecnología e Innovación SNCTeI. Los resultados analizados desde la demanda, permitieron establecer un grado de relacionamiento con la oferta de servicios tecnológicos y de soporte empresarial del SENA; pero se evidencian problemas de coordinación, fallas asimétricas de información y acceso limitado a programas de fortalecimiento de la innovación; que justifican medidas intervencionistas como la extensión tecnológica; que a su vez dan soporte a la propuesta: “Programa piloto de extensionismo tecnológico para el sector agroalimentario del CASA Risaralda” , cuyo modelo operacional se articula con un “prototipo de plataforma web para gestión de la información y evaluación de impacto institucional y de la mipyme” / Abstract: The pyme agrifood of developing countries, experience low levels of competitiveness attributed largely to regulatory barriers and low innovative capacity, coupled with the mismatch between the supply and demand for knowledge, which suggests new ways of promoting learning processes and accumulation of technological capabilities. Taking into account the above, a cross-sectional descriptive study was developed to determine the technological demand of 158 agrifood mipymes from the department of Risaralda; from the diagnosis of their technological capabilities; classifying them in "Basic"; "Intermediate" and "Advanced", according to their degree of adaptation to technical change. 22 indicators were evaluated according to their compliance level; associated with 9 approaches: product, process, organization, marketing, knowledge and information management, use of technological knowledge, promotion of territorial identity and links with the National System of Science Technology and Innovation NSSTaI. The results analyzed from the demand, allowed to establish a degree of relationship with the offer of technological services and business support of the SENA; but there are coordination problems, asymmetric information failures and limited access to programs to strengthen innovation; that justify interventionist measures such as technological extension; which in turn support the proposal: "Pilot program for technological extension for the agrifood sector of CASA Risaralda", whose operational model is articulated with a "prototype web platform for information management and evaluation of institutional impact and mipyme".
  • PublicaciónAcceso abierto
    Descripción del nivel de la contribución de la participación ciudadana y de estrategias que fortalezcan las políticas de desarrollo local en el municipio de Dosquebradas - Risaralda para el período 2020 - 2022 en el marco del Plan de Desarrollo: Dosquebradas Empresa de todos.
    (Universidad Católica de Pereira, 2022-02-11) Ospina Rincón, Sandra Lucía; Hiller Ibargüen, Einstein Dadwin
    La baja participación ciudadana, la pérdida de confianza en las instituciones públicas y la precaria información utilizada, habían influido negativamente en el adecuado ejercicio del derecho a la participación ciudadana para el desarrollo local en el municipio de Dosquebradas. Al momento no se había realizado un análisis que permitiera conocer los efectos que las diferentes intervenciones públicas generaban en la población durante el plan de desarrollo. Por ello, se hizo necesario plantear estrategias que permitieran incentivar la colaboración activa entre el sector público, el privado y la sociedad civil. Dado esto, el objetivo de este trabajo fue describir el nivel de contribución de la participación ciudadana en las políticas de desarrollo local durante el periodo 2020-2022 en el marco del Plan de Desarrollo: Dosquebradas Empresa de todos. Para llevarlo a cabo se estipuló un enfoque metodológico de investigación cualitativo, con el fin de analizar la percepción social de este problema. Los resultados logrados fueron vincular a la ciudadanía, las entidades del sector público, del sector privado y las organizaciones sociales, mediante mesas sectoriales, involucrando actores claves del desarrollo, conocedores de las problemáticas y potencialidades del municipio. The low citizen participation, the loss of trust in public institutions and the precarious information used, had negatively influenced the adequate exercise of the right to citizen participation for local development in the municipality of Dosquebradas. At the time, no analysis had been conducted to determine the effects that the different public interventions generated in the population during the development plan. Therefore, it became necessary to propose strategies to encourage active collaboration between the public, private and civil society sectors. Given this, the objective of this work was to describe the level of contribution of citizen participation in local development policies during the period 2020-2022 within the framework of the Development Plan: Dosquebradas Empresa de todos. To carry it out, a qualitative research methodological approach was stipulated, in order to analyze the social perception of this problem. The results achieved were to link citizens, public and private sector entities and social organizations, through sectoral roundtables, involving key development actors, knowledgeable about the problems and potentials of the municipality.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Factores de riesgo en la aplicación de la política de educación en línea: estudio de prospectiva en Risaralda - Colombia
    (Universidad Católica de Pereira., 2022-10-11) Duque García, Juan A; Ramirez Hoyos, Andres R; Nuñez Cabrera, Geovanny; Rodriguez Giraldo, Laura D
    La política de educación mediada por tecnologías de la información y las comunicaciones aspira a propiciar la apropiación social del conocimiento y los procesos educativos a lo largo del departamento de Risaralda. Sin embargo, se han identificado algunos problemas que podrían obstaculizar el cumplimiento de los objetivos de la política. Por lo tanto, es necesario identificar los factores de riesgo en la aplicación de la misma y el cumplimiento de las metas para desde hoy, iniciar la prevención de dichos factores y la solución de problemas, así como el diseño de un plan de contingencia. La presente propuesta de investigación elabora un estudio de prospectiva a través de la Matriz de Impacto Cruzado Multiplicación Aplicada a una Clasificación (MICMAC) y Matriz de Alianzas y Conflictos: Tácticas, Objetivos y Recomendaciones (MACTOR) que relaciona los factores de riesgo y las alianzas y tensiones entre actores claves en el proceso, como gobernantes departamentales y municipales, docentes, padres de familia, estudiantes, entre otros. El estudio de prospectiva se realizó en el departamento de Risaralda, Colombia. Se obtuvo como resultado una priorización de los factores de riesgo que sirva como insumo para la gestión de los programas del gobierno y diseño de políticas públicas, así como también las estrategias recomendadas a seguir, incluido el estudio de prospectiva. La matriz MICMAC sirve para priorizar los factores de riesgo y sobre ellos diseñar los escenarios. The policy of education mediated by information and communication technologies aims to promote the social appropriation of knowledge and educational processes throughout the department of Risaralda. However, some problems have been identified that could hamper the implementation of policy objectives. Therefore, it is necessary to identify the risk factors in the implementation of the policy and the fulfilment of the goals for today, to initiate the prevention of these factors and the solution of problems, as well as the design of a contingency plan. The present research proposal elaborates a prospective study through the Matrix of Cross-Impact Multiplication Applied to a Classification (MICMAC) and Matrix of Alliances and Conflicts: Tactics, Objectives and Recommendations (MACTOR) that relates risk factors and alliances and tensions between key actors in the process, such as departmental and municipal governments, docents, parents, students, among others. The prospective study was conducted in the department of Risaralda, Colombia. The aim is to achieve as a result a prioritization of risk factors that serve as input for the management of government programs and public policy design, as well as to design the recommended strategies to be followed, including the prospective study. MICMAC matrix allows us to focus the analysis on the risk factors, and building the scenarios on those risks.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Caracterización de los Centros Logísticos de Risaralda desde la percepción técnica en los factores de tecnología, infraestructura y formación del talento humano, como potenciadores del plan de internacionalización de Risaralda formulado en el año 2020
    (Universidad Católica de Pereira, 2022-07-08) Bedoya Ramírez, Darío Hernando; Cardona Orozco, Jhon Fredy
    La logística es un actor fundamental en la competitividad de las empresas ya que incluye todas las operaciones relacionadas con la adquisición y distribución de bienes y servicios que requiere o produce una empresa, y trata de la gestión del flujo de materiales y el flujo de la información de una empresa, desde el momento mismo en que el cliente piensa en el producto y/o servicio hasta que lo recibe. Este proyecto de investigación tiene como objetivo realizar una caracterización de los Centros Logísticos del departamento de Risaralda, a partir de unos factores endógenos como la tecnología, la infraestructura y la formación del talento humano, para describir sus aportes como actores potencializadores al Plan de Internacionalización de Risaralda 2020. En este sentido, se determinó un enfoque metodológico de investigación cualitativo, descriptivo y un tipo de estudio interpretativo y transversal. / Abstrac: resumen en inglés. Logistics is a fundamental actor in the competitiveness of companies since it includes all operations related to the acquisition and distribution of goods and services that a company requires or produces, and deals with the management of material flow and the flow of information of a company, from the same moment in that the customer thinks in the product and/or service until it receives it. This research project aims to carry out a characterization of the logistics centers of the department of Risaralda, based on endogenous factors such as: technology, infrastructure and training of human talent, to describe their contributions as potentializing actors to the plan Internationalization of Risaralda 2020. In this sense, a methodological approach to qualitative, descriptive research and a type of interpretive and transverse study was determined.
  • PublicaciónAcceso abierto
    El Misterio del Capital Social en los Procesos Asociativos
    (Universidad Católica de Pereira, 2022-04-04) Iregui Serna, María Alejandra; Agudelo Tapasco, Diego Alejandro
    Los procesos asociativos agropecuarios sostenibles son un eje fundamental para el desarrollo económico, social y ambiental de los territorios rurales en Colombia. Por lo anterior, el trabajo indaga sobre el capital social como ese conjunto de factores intangibles de una comunidad que facilitan la coordinación, la cooperación y la confianza para obtener beneficios mutuos y que son indispensables para la sostenibilidad de las asociaciones agropecuarias. La investigación se realizó en el municipio de Quinchía -Risaralda, utilizando la técnica de estudio de caso con la Asociación de Productores de Cacao - ASOCACAO. Como resultado, factores determinantes del capital social como el acceso a la información y la comunicación, la capacidad de liderazgo, el trabajo en equipo, la resolución de conflictos, la participación e iniciativa de los asociados, la confianza y la cooperación, resultaron tener bajos niveles, predominando los intereses particulares sobre los colectivos, dificultando el logro de los objetivos y la permanencia en el tiempo de la organización./Abstract: Sustainable agricultural associative processes are a fundamental axis for the economic, social and environmental development of rural territories in Colombia. Due to the above, the work investigates social capital as that set of intangible factors of a community that facilitate coordination, cooperation and trust to obtain mutual benefits and that are essential for the sustainability of agricultural associations. The research was carried out in the municipality of Quinchía -Risaralda, using the case study technique with the Association of Cocoa Producers - ASOCACAO. As a result, determining factors of social capital such as access to information and communication, leadership capacity, teamwork, conflict resolution, participation and initiative of associates, trust and cooperation, turned out to have low levels, with particular interests prevailing over collective ones, hindering the achievement of objectives and the organization’s permanence over time.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Análisis del cumplimiento de las políticas públicas aprobadas durante las vigencias 2014 al 2019 en el marco del plan de desarrollo “Dosquebradas empresa de todos 2020-2023
    (Universidad Católica de Pereira, 2022-02-22) Bueno Mendoza, Yolima María; Castaño Escobar, Alexander; Suárez Hincapié, Ana Milena
    La presente investigación, tiene como propósito conocer sobre el ejercicio de lo público en cuanto a la formulación, implementación, seguimiento, evaluación y ajuste de las políticas públicas. Analizar cuáles han sido esos resultados en los procesos de seguimiento y evaluación de políticas públicas que fueron aprobadas durante la vigencia 2014 al 2019 y a partir de allí, indicar de manera precisa cuales son los aspectos encontrados y generar acciones de mejora que permita generar los resultados e impactos en la cadena de valor pública a la población objetivo. De esta manera, la Alcaldía del Municipio de Dosquebradas, y después de aprobado el Plan de Desarrollo 2020-2023 “Dosquebradas empresa de todos”, tiene como reto el proceso de seguimiento, evaluación de las políticas públicas, para ello durante la vigencia 2020 se realizó el proceso de evaluación de seis políticas públicas, correspondiente al periodo de ejecución 2014- 2019, en la que permite entregar insumos por cada una de las dependencias y/o entidades del orden municipal, departamental o en su defecto nacional y que han ejecutado las acciones de la política. Posterior a este realizar un análisis de seguimiento a las políticas públicas para evidenciar el actuar del sector público, teniendo en cuenta la importancia de articular acciones enmarcadas en el Plan de Desarrollo. De igual manera es importante determinar el nivel de cumplimiento y para el mismo se requiere la implementación de la metodología de Gestión Pública Orientada a Resultados (GPOR) y partiendo de ella analizar del mapa de actores, la construcción y análisis de la cadena de valor y la identificación de los cuellos de botella que se encuentra en cada uno de los eslabones y la Evaluación Ejecutiva E+2, que permite obtener resultados de cada una de las acciones y generar una propuesta para rediseñar, ajustar, actualizar o formular una nueva política pública. La investigación permitió analizar el proceso no solo de aprobación sino de seguimiento e implementación de políticas públicas aprobadas en el periodo comprendido entre el 2014 al 2019. En este sentido, se determinó un enfoque metodológico de investigación cualitativo, descriptivo y un tipo de estudio, documental y de observación. /Abstract: The purpose of this research is to learn about the exercise of the public in terms of the formulation, implementation, monitoring, evaluation and adjustment of public policies. Analyze what those results have been in the monitoring and evaluation processes of public policies that were approved during the period 2014 to 2019 and from there, indicate precisely what the aspects found are and generate improvement actions that allow generating the results and impacts in the public value chain to the target population. In this way, the Mayor's Office of the Municipality of Dosquebradas, and after the approval of the Development Plan 2020-2023 "Dosquebradas company of all", has as a challenge the process of monitoring, evaluation of public policies, for this during the 2020 validity carried out the evaluation process of six public policies, corresponding to the execution period 2014-2019, in which it allows the delivery of inputs by each of the dependencies and/or entities of the municipal, departmental or, failing that, national order and that have executed the policy actions. After this, carry out a follow-up analysis of public policies to demonstrate the actions of the public sector, taking into account the importance of articulating actions framed in the Development Plan. In the same way, it is important to determine the level of compliance and for this, the implementation of the Results-Oriented Public Management (GPOR) methodology is required and, based on it, to analyze the map of actors, the construction and analysis of the value chain and the identification of the bottlenecks found in each of the links and the E+2 Executive Evaluation, which allows obtaining results from each of the actions and generating a proposal to redesign, adjust, update or formulate a new public policy . The research allowed to analyze the process not only of approval but also of monitoring and implementation of public policies approved in the period between 2014 and 2019. In this sense, a methodological approach of qualitative, descriptive research and a type of study, documentary and observation.
  • PublicaciónRestringido
    Primacías urbanas en el Región Administrativa y de Planificación del Eje Cafetero, RAP EC.
    (Universidad Católica de Pereira, 2022-02-14) Galvis Moreno, Diana Milena
    Identificar la evolución de las jerarquías urbanas en la RAP Eje Cafetero a partir de los principios rango-tamaño y las condiciones primaciales existentes, fue el objetivo de la presente investigación de tipo descriptivo que permitió analizar el comportamiento poblacional de los 100 municipios que conforman esta unidad administrativa y determinar las condiciones de desigualdad en la distribución poblacional, partiendo de los cuatro censos poblacionales entre 1985 y 2018; concluyendo que en la RAP EC no se cumple la Ley de Zipf, y que la mayor población se concentra en las ciudades principales o en los municipios subsiguientes, dejando a las poblaciones que se ubican en los mayores rangos, con desigualdades poblacionales evidentes que podrían afectar el desarrollo de las economías locales que se basan principalmente en el campo. /Abstract: Identifying the evolution of urban hierarchies in the RAP Coffee Region, based on the rank-size principles and the existing primatial conditions was the objective of this descriptive research that allowed analyzing the population behavior of the 100 municipalities that make up this unit. administration and determine the conditions of inequality in population distribution, based on the four population censuses between 1985 and 2018; concluding that in the RAP EC Zipf's Law is not fulfilled, and that the largest population is concentrated in the main cities or in the subsequent municipalities, leaving the populations that are located in the highest ranges, with evident population inequalities that could affect the development of local economies that are mainly based in the countryside.
  • PublicaciónRestringido
    Atractivos turísticos en Dosquebradas, escenarios de impacto para la economía local. Un análisis a la labor realizada por la alcaldía de Dosquebradas vigencia 2019
    (Universidad Católica de Pereira, 2021-07-21) Dago Robert, Sanchez Osorio
    El presente ejercicio de investigación tiene como misión exaltar al municipio de Dosquebradas, Risaralda, Colombia, desde sus atractivos turísticos, reconociendo la categoría de Turismo como un renglón de la economía local, regional y mundial. Así mismo, se busca establecer por medio de la revisión documental y trabajo de campo la inversión y articulación con la Administración Municipal durante la vigencia 2019 para el periodo de Dosquebradas COMPROMISO DE TODOS. /Abstract : The task of this investigation exercise is to exalt the municipality of Dosquebradas, Risaralda, Colombia, from the attractive tourism, acknowledging the category of the tourism as a principle line for the local, regional and world-wide economy. This is how we seek to establish investments and articulation with the municipality administration by revising the documents and fieldwork during the 2019 validity for the period of Dosquebradas’ “EVERYONE’S COMMITMENT”.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Lineamentos estratégicos para el desarrollo Local – Rural del corregimiento de la Florida en el municipio de Pereira (Risaralda) desde un enfoque de participación ciudadana.
    (Universidad Católica de Pereira, 2020-07-09) Vargas Marín, Yessica María; Osorio Londoño, David
    Resumen en español: El presente documento contiene los lineamientos de gestión para adelantar un proceso de planeación estratégica en el Corregimiento de La Florida (Pereira), los cuales fueron desarrollados a partir del fenómeno del Turismo, evaluando sus impactos en los ejes socioeconómico, socioambiental, sociopolítico y sociocultural, considerando el método de investigación descriptiva que fue potencializado con un enfoque de participación ciudadana. Metodológicamente se realizaron las siguientes actividades: Entrevistas y conversaciones informales con miembros de organizaciones comunitarias, la academia y personas con presencia activa en la zona; lecturas de textos académicos e informes de la Administración Pública y consultas en sitios web, que sirvieron de insumo para elaborar el diagnóstico de la región, reconociendo igualmente, las consecuencias derivadas para este sector por cuenta del COVID 19. Finalmente se formularon los lineamientos estratégicos concluyendo en la necesidad de fomentar el desarrollo agrícola sin desconocer las ventajas que puede ofrecer el turismo sostenible para el Corregimiento. Abstract: This document contains the management guidelines to advance a strategic planning process in the Corregimiento de La Florida (Pereira), which were developed from the Tourism phenomenon, assessing its impacts on the socio-environmental, socio-environmental, socio-political and sociocultural axes, considering the descriptive research method that was potentialized with an approach to citizen participation. Methodologically the following activities were carried out: Informal interviews and conversations with members of community organizations, academia and people with active presence in the area; readings of academic texts and reports of the Public Administration and consultations on websites, which served as input to elaborate the diagnosis of the region, also recognizing the consequences of this sector on behalf of COVID 19. Finally, the strategic guidelines were formulated concluding on the need to promote agricultural development without ignoring the advantages that sustainable tourism can offer for the Corregimiento.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Configuraciones del buen vivir en las narrativas de habitantes de Veredas del Sur de Santa Rosa de Cabal.
    (Universidad Católica de Pereira, 2020-01-24) Galeano Gutiérrez, Juan David
    Resumen: El buen vivir es una propuesta teórica y normativa alternativa al desarrollo, nutrida por las cosmovisiones de los pueblos nativos de América Latina y diversas corrientes de pensamiento. Este trabajo busca comprender cómo se configuran los ideales y aspiraciones del buen vivir en Veredas del Sur de Santa Rosa de Cabal, en Risaralda Colombia. Se propone un diseño cualitativo mediante la aplicación de la teoría de redes al análisis de textos. El trabajo revela una concepción de buen vivir rural nutrida por el modo de vida rural, presentado una variada gama de elementos, propiedades o cualidades y distintos actores que constituyen esta buena vida. Es una concepción multidimensional que aborda aspectos materiales e inmateriales donde la interacción y presencia con los otros es fundamental./ Abstract: Good living is a theoretical and normative proposal alternative to development, nurtured by the worldviews of the native peoples of Latin America and various currents of thought. This work seeks to understand how the ideals and aspirations of good living are configured in Veredas del Sur in Santa Rosa de Cabal, in Risaralda Colombia. A qualitative design is proposed through the application of network theory to text analysis. The work reveals a conception of good rural living nourished by the rural way of life, presented a varied range of elements, properties or qualities and different actors that constitute this good life. It is a multidimensional conception that addresses material and immaterial aspects where interaction and presence with others is fundamental.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Acciones de liderazgo encabezadas por mujeres habitantes de los corregimientos: Morelia, Palmilla-La Estrella, Tribunas, Arabia y Altagracia que aportan al desarrollo de la región
    (Universidad Católica de Pereira, 2019-10-22) Osorno Arrubla, Sor Janeth
    Las dinámicas sociales y productivas del campo que imperaban hace algunas décadas, presentan valiosas transformaciones actualmente. De una actividad meramente agrícola, se ha expandido a campos como el turismo, el comercio, la industria, la pesca, la artesanía, la ganadería, minería y la extracción de recursos naturales. También ha presentado cambios en el rol de sus habitantes: las mujeres asumen nuevas responsabilidades y lideran proyectos que propenden por el desarrollo de sus comunidades. Este trabajo indaga, precisamente, las acciones de liderazgo encabezadas por las mujeres habitantes de los corregimientos: Morelia, Palmilla-La Estrella, Tribunas, Arabia y Altagracia que aportan al desarrollo de la región con el fin de contribuir con la visibilización de la mujer rural en la ciudad de Pereira; a través de un acercamiento en el trabajo de campo, se logran identificar algunos personajes femeninos destacados que dedican su vida a liderar procesos en su comunidad. Así, se dilucida un camino de esfuerzos tanto propios como colectivos que buscan dignificar la vida en el sector rural, dándole el justo lugar al trabajo en el campo y al reconocimiento de la cultura y la tradición de sus corregimientos. Los resultados obtenidos han sido dispuestos a través de una página web conectada a la alcaldía de Pereira. /Abstract: The social and productive dynamics of the country site that prevailed a few decades ago, present valuable transformations today. From a purely agricultural activity, it has expanded to fields such as tourism, commerce, industry, fisheries, handicrafts, livestock, mining and the extraction of natural resources. It has also presented changes in the role of its inhabitants: women assume new responsibilities and lead projects that tend to develop their communities. This work investigates precisely the leadership actions led by the women inhabitants of the townships: Morelia, Palmilla-La Estrella, Tribunas, Arabia and Altagracia that contribute to the development of the region in order to contribute to the visibility of rural women in the city of Pereira; Through an approach in the field work, some outstanding female characters who dedicate their lives to lead processes in their community are identified. Thus, it is elucidated a path of efforts both own and collective that seek to dignify life in the rural sector, giving the right place to work in the field and the recognition of the culture and tradition of its corregimientos. The results obtained have been arranged through a web page connected to the mayor's office of Pereira.
  • PublicaciónAcceso abierto
    El Sistema de Gestión y el Modelo Estándar de Control Interno (MECI) en la consolidación de un Enfoque Estratégico Institucional fundamentado en las TIC’s, en el Hospital Nazareth del Municipio de Quinchía
    (Universidad Católica de Pereira, 2018-07-06) Trejos Gutiérrez, James Antonio
    A través de esta investigación se propone fortalecer el Sistema de Gestión y el Modelo Estándar de Control Interno (MECI) al nuevo Modelo Integrado de Planeación y Gestión -MIPG- en la consolidación de un Enfoque Estratégico Institucional fundamentado en las TIC’s, en el Hospital Nazareth de Municipio de Quinchía, a través del desarrollo de diferentes etapas que inicia desde un diagnóstico del estado actual de los procesos y procedimientos de registros, documentación e información, la propuesta de un sistema de información que garantice oportunidad y veracidad para la toma de decisiones, además, de la formulación de un plan de mejoramiento que permita el fortalecimiento y la solución a las situaciones internas del hospital. En este sentido el proyecto abordó una metodología de investigación descriptiva de tipo experimental con un enfoque cuantitativo, fundamentado en el método de consistencia interna basado en el coeficiente de alfa de Cronbach, mediante la aplicación de una encuesta en la escala Likert, para determinar el grado de confiabilidad de los resultados en relación con el enfoque teórico y conceptual planteado en el trabajo de investigación. Asimismo, el método de distribución de frecuencias que permitió medir la tendencia de las variables. A partir del análisis se refleja la necesidad de la implementación de un plan de acción que permita la consolidación del Modelo Integral de Planeación y Gestión al interior de la institución y el desarrollo una cultura organizacional fundamentada en el control, el seguimiento, la evaluación, la gestión del conocimiento, el mejoramiento continuo, la calidad y los principios de integridad y legalidad, lo que conlleva a eliminar reprocesos y mejorar la prestación del servicio público./Abstract: Through this research, it is proposed to strengthen the Management System and the Standard Internal Control Model (MECI) to the new Integrated Planning and Management Model -MIPG- in the consolidation of an Institutional Strategic Approach based on ICTs, at the Nazareth Hospital of the Municipality of Quinchía, through the development of different stages that start from a diagnosis of the current state of the processes and procedures of records, documentation and information, the proposal of an information system that It guarantees opportunity and truthfulness for decision-making, in addition, the formulation of an improvement plan that allows the strengthening and solution to internal hospital situations. In this sense, the project addressed an experimental descriptive research methodology with a quantitative approach, based on the internal consistency method based on Cronbach's alpha coefficient, by applying a survey on the Likert scale, to determine the degree of reliability of the results in relation to the theoretical and conceptual approach proposed in the research work. Also, the frequency distribution method that allowed to measure the trend of the variables. From the analysis, the need for the implementation of an action plan is reflected that allows the consolidation of the Comprehensive Planning and Management Model within the institution and the development of an organizational culture based on control, monitoring, evaluation, knowledge management, continuous improvement, quality and the principles of integrity and legality, which leads to eliminating reprocessing and improving theprovision of public service.
  • PublicaciónRestringido
    Cadenas de valor en el área rural del departamento de Risaralda, a través de la formación brindada por el SENA y las estrategias de Gobierno Electrónico del MINTIC, en el Sector Agropecuario
    (Universidad Católica de Pereira, 2018-07-06) Franco Cárdenas, Beatriz Elena; Henao Montoya, Patricia
    La presente investigación de carácter descriptivo, tiene como objeto de conocimiento, proponer un modelo teórico de cadena productiva que fomente tejido empresarial en el área rural del Departamento de Risaralda, integrando tecnologías de la información y la comunicación para la administración de la información y la comercialización de los productos, facilitando el acceso a servicios de apoyo para los actores o eslabones que la conforman. A través de la investigación, que inició con la identificación de algunos modelos teóricos existentes sobre cadenas productivas en el sector agropecuario en Colombia, América Latina, Centro América, Europa, Asia, África y Estados Unidos; y la caracterización de las potencialidades productivas del sector agropecuario del Departamento de Risaralda que dinamizan el crecimiento y el desarrollo económico y social del área rural, se diseñó un modelo teórico pertinente sobre cadenas productivas, que pueda ser dinamizado por el Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA) y el Ministerio de las Tecnologías de la Información y la Telecomunicación (MINTIC) en articulación con otras entidades públicas y privadas del orden nacional, con su respectiva interfaz para una plataforma que facilite la administración del modelo de cadenas productivas generado y la comercialización de los productos, promoviendo una relación comercial voluntaria y justa entre productores y consumidores y facilitando la capacidad de negociación del productor rural. La característica principal de esta investigación, es invitar al lector a contrastar las características y agentes económicos que intervienen en diferentes modelos teóricos de cadenas productivas en Colombia, con otras economías emergentes y países desarrollados, presentando énfasis en la lectura crítica de la presencia de las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como un eslabón independiente o a modo de staff, la representación de la inteligencia de mercados y la prospectiva, así como la existencia de un nivel de apropiación de conceptos de desarrollo sostenible dentro de los modelos de cadenas productivas enseñados. Para analizar la problemática de las cadenas productivas, propiamente en el Departamento de Risaralda, es necesario mencionar que de las 34 cadenas que se encuentran registradas en el orden nacional ante la Dirección de Cadenas Productivas, Risaralda se encuentra registrada en sólo en 4 cadenas y con cultivos que no se configuran como los principales cultivos del territorio. Dichos sistemas productivos con mayor cantidad de área sembrada, están siendo dinamizados a través del programa de Alianzas Productivas del Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural, estrategia que presenta enormes diferencias respecto a la consolidación de un modelo de cadena productiva. Otro aspecto importante que se debe analizar a través de la lectura del documento, son las relaciones sistémicas de cooperación entre los actores de los eslabones de una cadena de producción y otros agentes de la sociedad. Dentro de dichos actores, se encuentran los productores, quienes fueron protagonistas en la presente investigación para el diseño de un modelo de cadena productiva que respondiera a las necesidades del entorno, pues se realizaron una serie de encuestas aplicadas a 144 productores de los 14 Municipios del Departamento de Risaralda, analizando descriptivamente múltiples variables. Los objetivos propuestos para la investigación fueron: Identificar los modelos teóricos existentes sobre cadenas productivas en el sector agropecuario. Identificar las potencialidades productivas del sector agropecuario del Departamento de Risaralda que dinamizan el crecimiento y el desarrollo económico y social del área rural. Establecer el modelo teórico más pertinente sobre cadenas productivas dinamizado por el SENA en el área rural del Departamento de Risaralda. Diseñar una interfaz para una plataforma que facilite la administración del modelo de cadenas productivas generado y la comercialización de los productos. Como estrategia para eliminar la brecha o rezago en materia tecnológica del sector agropecuario en comparación con otros sectores productivos, se formula a partir de la cadena productiva diseñada, una interfaz de plataforma Web que facilite la administración del modelo de cadenas productivas generado y la comercialización de los productos, en atención a los siguientes componentes del Ministerio de las Tecnologías de la Información y la Comunicación del gobierno de Colombia (MINTIC): Servicios por medios electrónicos, gobierno abierto, privacidad y seguridad de la información y TIC para la Gestión. La plataforma tecnológica se denomina Aplicagro, se encuentra en el centro de la cadena productiva como un eslabón independiente y debe administrarse como una empresa de desarrollo de software que presta los servicios de programación como compañía comercial que se dedica en un ámbito más amplio a la programación algorítmica. A dicha plataforma, compuesta por 9 módulos básicos (página de inicio, módulo subastas, módulo producción, módulo transformación, módulo de comercialización, tienda virtual, módulo para recuperadores de residuos, módulo inteligencia de mercado y el módulo servicios de apoyo), conformados a su vez por diferentes submenús, tienen acceso todos los actores de la cadena productiva en atención a la función del Ministerio de las TIC de Colombia, que contempla incrementar y facilitar el acceso de todos los habitantes del territorio nacional a las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones y a sus beneficios, máxime cuando es apremiante el uso de las TIC en el sector agropecuario para la gestión de los flujos de información, de estrategias de comunicación y de servicios de apoyo estructurados que garanticen una relación formal entre los agentes. Abstract: The present investigation of descriptive character, has like object of knowledge, to propose a theoretical model of productive chain that foments enterprise fabric in the rural area of the Department of Risaralda, integrating technologies of the information and the communication for the administration of the information and the commercialization of the products, facilitating access to support services for the actors or links that comprise it. Through research, which began with the identification of some existing theoretical models on productive chains in the agricultural sector in Colombia, Latin America, Central America, Europe, Asia, Africa and the United States; and the characterization of the productive potentials of the agricultural sector of the Department of Risaralda that stimulate the growth and the economic and social development of the rural area, a pertinent theoretical model was designed on productive chains, that can be stimulated by the National Service of Learning (SENA) and the Ministry of Information and Telecommunications Technology (MINTIC) in coordination with other public and private entities of the national order, with its respective interface for a platform that facilitates the management of the model of productive chains generated and the commercialization of products, promoting a voluntary and fair commercial relationship between producers and consumers and facilitating the negotiating capacity of the rural producer. The objectives proposed for the research were: Identify the existing theoretical models on productive chains in the agricultural sector. Identify the productive potentials of the agricultural sector of the Department of Risaralda that stimulate the growth and economic and social development of the rural area. Establish the most relevant theoretical model on productive chains stimulated by the SENA in the rural area of the Department of Risaralda. Design an interface for a platform that facilitates the management of the model of productive chains generated and the commercialization of the products. As a strategy to eliminate the technological gap or lag in the agricultural sector in comparison with other productive sectors, a Web platform interface is formulated from the designed productive chain that facilitates the management of the model of productive chains generated and the commercialization of the products, in response to the following components of the Ministry of Information Technology and Communication of the Government of Colombia (MINTIC): Services by electronic means, open government, privacy and information security and ICT for Management. The technological platform is called Aplicagro, it is at the center of the production chain as an independent link and must be managed as a software development company that provides programming services as a commercial company that is dedicated in a wider scope to programming algorithmic To this platform, composed of 9 basic modules (homepage, auctions module, production module, transformation module, marketing module, virtual store, waste recovery module, market intelligence module and the support services module), conformed to In turn, through different sub-menus, all actors in the production chain have access to the role of the ICT Ministry of Colombia, which envisages increasing and facilitating the access of all inhabitants of the national territory to Information Technologies and communications Technologies, especially when it is urgent to use ICT in the agricultural sector for the management of information flows, communication strategies and structured support services that guarantee a formal relationship between agents.
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    Caracterización del perfil de los técnicos impartidos por el servicio nacional de aprendizaje-SENA y las empresas pertenecientes al sector estratégico de tercerización de procesos de negocios BPO&O en la ciudad de Pereira
    (Universidad Católica de Pereira, 2018-11-08) Durán Martínez, María Isabel; Zúñiga Blandón, Adriana Marcela
    El sector estratégico BPO ha sido uno de los dinamizadores de la economía del país, favoreciendo el desarrollo mediante la exportación de servicios y la generación de empleo, principalmente, ha contribuido con la empleabilidad de personas pertenecientes a poblaciones vulnerables tales cómo madres cabezas de familia, migrantes y jóvenes en su primer empleo. Por su ubicación geográfica la ciudad de Pereira ha sido escogida como centro de operaciones para muchas de las empresas prestadoras de servicios de BPO, lo que ha contribuido a disminuir los niveles de desempleo y a mejorar las condiciones de vida de las familias de la región. Teniendo en cuenta que las empresas pertenecientes a este sector requieren de empleados con determinados perfiles ocupacionales, el SENA dentro de su oferta educativa tiene los programas de formación en Técnico en Gestión Comercial y Telemercadeo en Contact Center y Técnico Expert on Business Process Outsourcing, creados específicamente para atender las necesidades de estas empresas de contar con el personal adecuadamente calificado. Este estudio pretende identificar si los dos programas ofertados por el SENA para atender los requerimientos de formación del sector BPO están respondiendo a las expectativas de las empresas, y a las necesidades del sector. Para esto se aplicaron una serie de encuestas tanto a egresados como empresas dónde se preguntó sobre, expectativas, necesidades, intereses y posibilidades. Finalmente, y de acuerdo con los resultados obtenidos mediante la aplicación de los instrumentos mencionados, se presentan las conclusiones y recomendaciones respectivas que se esperan contribuyan a la toma de decisiones de los actores implicados en el desarrollo del sector BPO en la región. ABSTRACT The BPO strategic sector has been one of the driving forces in the country's economy, favoring development through the export of services and the generation of employment, mainly contributing to the employability of people belonging to vulnerable populations like single mothers, migrants and young people in their first job. Due to geographical location, the city of Pereira has been chosen as the center of operations for many of the BPO service providers, which has contributed to lower unemployment levels and improve the living conditions of families in the region. Bearing in mind that the companies belonging to this sector require employees with certain occupational profiles, the SENA within its educational offer has the training programs like Technical in Commercial Management and Telemarketing in Contact Center and Expert Technical in Business Process Outsourcing, both programs were created specifically to meet the needs of these companies to have adequately qualified people. This study aims to identify if the two programs offered by SENA to meet the training requirements of the BPO sector are responding to companie’s expectations and needs of the sector. Thus, a series of surveys were applied to both graduates and companies where they were asked about, expectations, needs, interests and possibilities. Finally, and in accordance with the results obtained through the application of the instruments, the respective conclusions and recommendations that are expected to contribute to the decision making of the actors involved in the development of the BPO sector in the region are presented.
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    La oferta tecnológica virtual en Risaralda y su pertinencia para el desarrollo regional, un estudio desde los intereses académicos
    (Universidad Católica de Pereira, 2018-07-06) Ramírez Sánchez, María Adelaida
    El presente trabajo investigativo estudia los intereses educativos de los aspirantes a la formación tecnológica del Servicio Nacional de Aprendizaje SENA, con el fin de conocer si se encuentran alineados con la oferta educativa que hay en la región y las necesidades del sector productivo. Esta investigación aborda varias etapas, que inician con la revisión documental de la oferta de programas educativos virtuales ofertados por las instituciones educativas de la región, así como la revisión de las vacantes de empleo que se publican en el Observatorio Laboral de la Agencia Pública de Empleo del SENA. En un segundo momento, se aplicaron encuestas a los aspirantes a la oferta educativa de la Regional de Risaralda del SENA, así como entrevistas a representantes de cada uno de los actores del desarrollo económico del departamento: Empresa, Estado y Academia. Para finalizar, se realizó el procesamiento y la correlación de los diferentes resultados obtenidos en cada una de las categorías analizadas, resaltando que los intereses educativos de los aspirantes a la formación tecnológica del SENA, no se encuentran relacionados con la oferta educativa virtual que se ofrece en la institución. / Abtract: This research focuses on the educative interests of the candidates of the technological training for work of SENA, to verify if they are aligned with the educational offer in the region and the needs of the market. The research covers different stages, starting with the documents revision of the virtual programs offered by the educational institutions of the region. Also the job vacancies published by the labor observatory of the Job Agency from SENA. On the second stage, surveys made to the applicants to the educational offer of the Regional Risaralda of SENA, as well as interviews to representatives of each of the performers of the economic development of the department: Companies, State and Academy. Finally, the processing and correlation of the different results obtained in each of the analyzed categories was carried out, highlighting that the educational interests of the candidates for the technological training of SENA, are not related to the virtual educational offer that the institution provides.
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    Caracterización de las dimensiones de cohesión territorial (Percepción técnica). Área Metropolitana Centro Occidente, 2018
    (Universidad Católica de Pereira, 2019-07-05) Henao Ceballos, Laura Carolina; Muñoz Gómez, Luisa Fernanda; Duque Chica, Olga Constanza
    Esta investigación estudia la percepción técnica de la Cohesión Territorial en el Área Metropolitana Centro Occidente (AMCO), la cual se encuentra conformada por una ciudad capital, Pereira y dos municipios contiguos Dosquebradas y La Virginia, el estudio caracterizó las dimensiones político-institucional, físico-ambiental, económico-productivo y socio-cultural de la cohesión territorial, donde se encontró que las principales potencialidades y disparidades se concentraron en la dimensión físico ambiental. Posteriormente con los resultados de la investigación se recomendó, incentivar la formación académica de funcionarios adscritos a los temas de la planeación y el ordenamiento territorial, de tal forma que se superen sus niveles experiencial, empírico y activista, elaborar indicadores pertinentes de cohesión territorial que se conviertan en la piedra angular para llevar a cabo procesos de medición y evaluación. Él estudió concluyó con que es evidente la brecha entre los municipios de Dosquebradas, Pereira y La Virginia, siendo este último el que presenta mayor gap en relación con los niveles de desarrollo -desarticulación institucional y débil cohesión en la jurisdicción territorial del AMCO./Abstract: This research studies the technical perception of Territorial Cohesion in the Central West Metropolitan Area (AMCO), which is made up of a capital city, Pereira and two contiguous municipalities Dosquebradas and La Virginia, the study characterized the political-institutional, physical dimensions -environmental, economic-productive and socio-cultural territorial cohesion, where it was found that the main potentialities and disparities were concentrated in the physical environmental dimension. Subsequently, with the results of the research, it was recommended to encourage the academic training of officials assigned to the topics of planning and territorial organization, in such a way that their experiential, empirical and activist levels are exceeded, to elaborate pertinent indicators of territorial cohesion that become the cornerstone to carry out measurement and evaluation processes. He studied concluded that the gap between the municipalities of Dosquebradas, Pereira and La Virginia is evident, the latter having the greatest gap in relation to the levels of development - institutional disarticulation and weak cohesion in the territorial jurisdiction of the AMCO.
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    Propuesta para actualizar el Estatuto Orgánico de Presupuesto EOP del Municipio de Dosquebradas, Risaralda, que permita dinamizar el desarrollo integral
    (Universidad Católica de Pereira, 2019-07-05) Jaramillo Osorio, Huberney; Gil Serna, Harol Albeiro
    La presente investigación se establece en el contexto del desarrollo territorial y para ello se pretende la actualización del Estatuto Orgánico de Presupuesto-EOP- del municipio de Dosquebradas- Risaralda- Colombia-. En este sentido se caracterizó el municipio con el fin de determinar su actual nivel de desarrollo, lo que permitió a la vez actualizar a través de una profunda compilación el EOP del municipio. Esto posibilitó en la investigación recomendar los ajustes necesarios del Presupuesto de ingresos y gasto público; es decir, inversión y funcionamiento. El estudio comparó las normas del EOP de orden nacional con el municipio e íntegro en una sola las normas más representativas. Se trata de, una investigación que permite en un futuro a otros municipios ajustar y actualizar sus Estatutos Orgánicos Presupuestales./ Abstract: The present research is given in the context of territorial development and aimed at updating the Organic Budget Statute -EOP of a municipality of Dosquebradas, Risaralda- Colombia. In this sense, the municipality was characterized in order to determine its current level of development, which at the same time made it possible to update the EOP of the municipality through a deep compilation of juridical normas and rules. Therefore, it was possible in thise research to recommend the necessary adjustments of the Budget of income and public expenditure, that is, investment and operation. The study compared the rules of the national and municipal EOP and integrated both into one statute with the most representative standards. It is an investigation that allows in the future other municipalities to adjust and update their Organic Budget Statues.
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    Diseño e implementación del plan estratégico para el centro de investigación, innovación y Observatorio Social de Risaralda
    (Universidad Católica de Pereira, 2019-07-05) Correa Parra, José Fernando
    El bienestar define la capacidad de las familias y las comunidades de acuerdo a sus condiciones físicas y mentales, y estas mismas condiciones permitirán lograr sus objetivos en la vida con relación a su trabajo, estudio y vivienda. Mejorando sustancialmente la calidad de vida de las personas en el medio donde subsisten. Es así como a través del Plan de Desarrollo Risaralda Verde y Emprendedora 2016 – 2019 logra adaptar estos conceptos en sus programas y subprogramas garantizando el derecho a la salud y al bienestar de toda la población, de forma equitativa e incluyente. Lo anterior por sí solo lograría la continuidad de todos los programas desde la Secretaría de salud departamental, y lo que busca esta investigación es ir un poco más allá de la generalidad de todos los gobiernos. Se incursionará en las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) pero éstas a través de la gestión de herramientas y aplicaciones que permitan la permanente recolección de información y datos en múltiples circunstancias de prevención, educación, asistencia, diagnóstico y control y llevarlas al campo de la Investigación y el Desarrollo I+D, con el fin de lograr evidencias que acrediten la toma de decisiones a todo nivel del gobierno departamental y de todas las instituciones, asociaciones, y otros entes que determinarán y generarán la construcción de las políticas públicas que beneficien y aseguren el bienestar de la población Risaraldense y por qué no, de toda la región del Eje Cafetero./Abstract: Well-being defines the capacity of families and communities according to their physical and mental conditions and these same conditions will allow them to achieve their goals in life in relation to their work, study and housing. Substantially improving the quality of life of people in the environment where they subsist. This is how, through the Risaralda Verde y Emprendedora 2016 - 2019 Development Plan, it manages to adapt these concepts in its programs and subprograms, guaranteeing the right to health and well-being of the entire population, in an equitable and inclusive manner. The above alone would achieve the continuity of all programs from the Ministry of Health departmental, and what this research seeks is to go a little beyond the generality of all governments. Information and Communication Technologies (ICT) will be explored but these will be managed through tools and applications that allow the permanent collection of information and data in multiple circumstances of prevention, education, assistance, diagnosis and control and take them to the field of Research and Development R & D, in order to achieve evidence that accredits decision-making at all levels of the departmental government and all institutions, associations, and other entities that will determine and generate the construction of public policies that benefit and ensure the well-being of the Risaraldense population and, why not, the entire region of the Coffee Region.
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    Bonos de impacto social como mecanismo para la financiación de proyectos de generación de empleo inclusivo:
    (Universidad Católica de Pereira, 2019-06-17) Ciro Calderón, Yeison Andrés
    Resumen. Esta investigación explora los Bonos de Impacto Social (BIS) como mecanismo de financiación basada en resultados y de la cual se reconocen resultados exitosos a nivel mundial asociados a la superación de indicadores de pobreza. Los BIS pueden ser utilizados para financiar proyectos sociales y, en este trabajo, se propondrán como alternativa para el desarrollo económico local y la generación de empleos inclusivos en Pereira (Risaralda). La ruta metodológica de la investigación se concentra en explorar los conceptos centrales de la cooperación al desarrollo y el desarrollo territorial local, en presentar los componentes estratégicos básicos para llevar a cabo un proyecto de esta categoría y ahonda en las experiencias de caso y aprendizajes de los BIS adelantados en Colombia como referentes de éxito. /Abstract. This research explores new and enhances financial mechanisms for social programs and projects, a necessity towards adapting to a changing and competitive environment of international financing, and private and public funding. Ins this project, we explore the Social Impact Bonds, A result-bases financing mechanism that can be used to finance social projects for inclusive job creation in Pereira, Risaralda, by stablishing the basic strategic components to carry on a project like this, and research on the case experiences carried on in Colombia as referents for the development of these strategies.
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    La estructura de la red de ciudades de la formación espacial Ciudad Región Eje Cafetero, Colombia
    (2018-07-06) López Soto, Ana María
    A través del estudio de la estructura de una red de ciudades es posible comprender las dinámicas que se desarrollan en un espacio geográfico. En este trabajo se estudia la estructura de la red de ciudades presente en la formación espacial nombrada como Ciudad Región Eje Cafetero, en el centro occidente de Colombia, con el apoyo del software AGRAPH e información sobre flujo de población entre ciudades como indicador de interacciones espaciales. Los principales resultados muestran condiciones de centralidad para Armenia, Pereira y Manizales, y mayor nivel de integración a la red por parte de Armenia. / Abstract: Through a city research network it is possible to understand the dynamics take place in a geographical space. In this paper, it is studied the city research network present in an area named City-region Eje Cafetero, located in the colombian mid-west territory; with the support of AGRAPH software and the results of population flow between cities as an indicator of area interactions. The main results show centrality conditions for Armenia, Pereira and Manizales, and a higher level of integration to the network by Armenia.