Publicación:
Development of educational practices in the fi eld of citizenship skills

dc.creatorBasto Buitrago, Claudia Elena
dc.creatorDíaz Garcés, María Cristina
dc.creatorOspina Acevedo, Claudia Fiorella
dc.creatorTabares Giraldo, Liliana Patricia
dc.date2019-07-13
dc.date.accessioned2022-06-01T19:58:30Z
dc.date.available2022-06-01T19:58:30Z
dc.descriptionThis research summary describes educational practices around the citizenship skills, which are developed by eight teachers of the Ramon Martinez Benítez educational institution in the municipality of Cartago, as well as their degree of rapprochement and assimilation on the topic. This paper is also based on a qualitative research through a phenomenological design and an in-depth interview. Besides, there is also an addressedapproach through the analysis of three categories: educational practices, the relationship teacher-student, and citizenship competences; the latter, transversalising the whole investigation. Regarding the fi ndings, there is a presence of emerging categories such as personal and social developmentthrough the formation of values and citizenship, which imply recognition as subjects of rights, as well as the emotional competencies as a transformative element for coexistence, the dialogue and conciliation as a strategy, and the educational practice for citizenship skills as an end.en-US
dc.descriptionEste texto describe las prácticas educativas en torno a las competencias ciudadanas, desarrolladas por ocho docentes de la Institución Educativa Ramón Martínez Benítez en el municipio de Cartago, así como su grado de acercamiento y apropiación del tema. El artículo se basa en una investigación cualitativa, con diseño fenomenológico y entrevista en profundidad. Se aborda el análisis de tres categorías: prácticas educativas, relación maestro-educando y competencias ciudadanas; esta última, transversal a toda la investigación. En relación con los hallazgos, se encuentra la presencia de categorías emergentes como el desarrollo personal y social a través de la formación de valores y de una ciudadanía, que implica el reconocimiento como sujetos de derechos; y las competencias emocionales como elemento transformador en la convivencia, el diálogo y la conciliación como estrategia y fi n de la práctica educativa en competencias ciudadanas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/557
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10785/11801
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Pereiraes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/557/567
dc.rightsDerechos de autor 2019 Textos y Sentidoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESes-ES
dc.sourceTextos y Sentidos; Núm. 6 (2012); 51 - 78es-ES
dc.source2215-8820
dc.source2215-8812
dc.titleDevelopment of educational practices in the fi eld of citizenship skillsen-US
dc.titleDesarrollo de prácticas educativas en el tema de competencias ciudadanases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
dspace.entity.typePublication

Archivos