Examinando por Materia "Juventud"
Mostrando 1 - 16 de 16
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Análisis de las prácticas discursivas a cerca del cuidado de sí en un grupo de estudiantes entre los catorce (14) y dieciséis (16) años de edad, de la Institución Educativa Nuestra Señora de Guadalupe(2013-11-12) Jurado Mejía, Víctor Manuel; Silva Taibel, Yazbek Paulin; Agudelo Ramírez, LilianaThe following article shows the most relevant aspects about the research conducted at the educational institution Nuestra Señora de Guadalupe, on care practices in a group of students between fourteen (14) and sixteen (16) years old, who have curiosity on topics such as; their appreciation toward life, the way they perceived and process of subjection to those are faced. Joined social contexts that make young people, are likely to generate problematic. Take it as research methodology archeology; from the perspective of Foucault, as well as analytical fields which the author states, emphasizing self-care, as construction of ethical processes in young peoplePublicación Acceso abierto Articulos de línea de investigación psicologia social : socializacion politica y dinamicas psicosociales(Universidad Católica de Pereira, 2014-03-04) Botero Botero, Laura; Quiroga Gallego, EloisaEl desplazamiento forzado se ha convertido en una de las principales problemáticas sociales del país, los altos índices de personas que se registran en las entidades públicas y privadas muestran que esta población no presenta diferencia en edad, sexoo condición social. Uno del departamento con más altos índices de desplazamientos y de recepción de personas es Risaralda. Para esta población se propone una opción de organización por medio de las Redes comunitarias, donde los objetivos de las red priorizan sobre los individuales y facilitan el alcance de metas para la población. El papel del psicólogo comunitario en este espacio es de asesoramiento y acompañamiento en los procesos que se establezcan en el interior de la red. Este artículo pretende dar cuenta de cómo los agentes socializadores intervienen en el proceso de aprendizaje y de cambio que llevan a cabo la población juvenil de nuestro país Colombiano acerca de los contenidos del mundo, que de cierta manera influyen en el curso de la realidad social y política, sustentado desde la psicología política. Teniendo presente el papel que desempeña los agentes socializadores tanto primarios como secundarios en los procesos de cambios del contexto socio-político, reconociendo e interpretando las problemáticas que se vivencian actualmente en su entorno, dándose la posibilidad de actuar sobre el mundo para generar cambios en él, partiendo de procesos de concientización, donde facilite la promoción de empoderamiento, la construcción de su autonomía, de sociedades más prosperas, democráticas y más equitativas./Abstract : Forced displacement has become a major social problems of the country, high rates of people who are recorded in public and private entities show that this population presents no difference in age, gender or social status. One of the department with higher rates and displacement of people is receiving Risaralda. For this population is proposed an option of organizing through the Community Networks, where the objectives of the network prioritize on the individual and facilitate the scope of targets for the population. The role of psychologist community in this area is advisory and support in the processes that are established within the network. This article aims to give an account of how socializing agents involved in the learning process of change and carrying out the youth population of our country Colombian about the contents of the world, that somehow influence the course of social reality and policy, underpinned by political psychology. Bearing in mind the role socializing agents in both primary and secondary processes changing socio-political context, recognizing and interpreting the problems that are currently vivencian in their environment, with the possibility of acting on the world to generate changes in it , Based on awareness processes, which facilitates the promotion of empowerment, the construction of their autonomy, company more prosperous, more democratic and equitable.Publicación Acceso abierto La Catequesis de Confirmación un paso definitivo hacia el logro de la Identidad Cristiana(2012-07-11) Arboleda Hincapié, Darío FernandoThis paper presents the fundamentals of pastoral experience to a proposal aimed catechetical, which starts from the reading of the reality of young people preparing for the sacrament of confirmation. Try to involve the youth's everyday experience in catechetical work, looking for that during the process, will find in the person of Christ and his word a life experience strengthened by the grace of the Spirit. Here you can find some important guidelines about the general route to be followed by a proposal of this type catechetical and the impact that a task of this magnitude.Publicación Acceso abierto Colectivo Creativo en la I.E.Gabo, una experiencia de Identidad Colectiva y Subjetividades que emergen a través del Arte(Universidad Católica de Pereira, 2018-06-06) Jordán Giraldo, Ana María; Mejía Ramos, Jhon Jaiver; Uribe Blandón, EdilbertoEste proyecto de investigación de carácter cualitativo, busca comprender, cómo la participación de los jóvenes del colectivo creativo en la institución educativa “Gabo” de la ciudad de Cartago, incide en la constitución de subjetividades; este grupo es conformado por estudiantes de los grados 9°, 10° y 11°, que convergen en jornada extra clase en actividades relacionadas con la pintura y la radio en la emisora escolar. La investigación, está fundamentada teóricamente en Thomas Luckman, Peter Berger, German Muñoz, y Martha Naussbaum, para reconocer como interviene la interacción, la condición juvenil y las capacidades humanas en los integrantes del colectivo, el cual es considerado, como un espacio de participación y expresión artística, donde se aborda desde la propuesta de Germán Muñoz, subjetividades que emergen en la interacción de los jóvenes. Se muestra un proceso metodológico a través de la fenomenología propuesta por Creswell, basado en las experiencias vividas de sus integrantes, por medio de entrevistas dialógicas, cartografías de cuerpo y la interpretación de sus propias obras; mostrando como resultado, que la conformación de colectivos creativos permite transformar a los jóvenes en la sociedad, como seres propositivos, expresivos y creativos, que participen en el desarrollo de la humanidad, rompiendo las fronteras que la sociedad les impone.\ Abstract: This qualitative research project seeks to understand how the participation of young people of the creative collective in the educational institution "Gabo" of the city of Cartago, affects the constitution of subjectivities; This group is conformed by students from 9th, 10th and 11th grades, who converge on extra classes activities related to painting and school´s radio station. The research is theoretically based on Thomas Luckman, Peter Berger, German Muñoz, and Martha Naussbaum, to recognize how the interaction, the youthful condition and the human capacities are being developed in the members of the collective, which is considered as a space for participation and artistic expression, where subjectivities is approached from the proposal of German Muñoz, through interaction of the young people. It shows a methodological process through the phenomenology proposed by Creswell, based on the lived experiences of its members, through dialogical interviews, body cartographies and the interpretation of their own works; showing as a result, that the creation of creative collectives allows young people to be transformed into society, as proactive, expressive and creative beings, who participate in the development of humanity, breaking the borders that society imposes them.Publicación Acceso abierto Desafíos para lograr visión sistémica sobre la sexualidad y la juventud(Universidad Católica de Pereira, 2018-11-07) Vergara Ochoa, Kriss DahianEl objetivo del presente documento es identificar las comprensiones que tiene los jóvenes sobre su vida sexual, para sumirla de manera responsable. Se recurre a la revisión de literatura teniendo como eje central la juventud y la sexualidad, bajo un enfoque sistémico. De esta manera se consultaron diversos documentos, artículos científicos y textos donde se ha reflexionado sobre cada tema. La juventud implica una serie de cambios biológicos y psicológicos en los cuales se incluye unas expectativas frente a la sexualidad, parte de ellas se enfocan en desarrollar relaciones más íntimas y emocionales con una pareja, lo que implica que dichas relaciones implican diferentes manifestaciones de sexualidad que pueden ir contra los preceptos y estándares socialmente aceptados, lo que conlleva a conflictos en distintos escenarios, la familia, la escuela y comunidad sobre todo cuando se abordan temas ligados a la identidad de género, preferencia sexual e incluso una postura crítica frente a estos elementos. Se concluye según la literatura revisada que predomina una visión reduccionista enfocada en los derechos, prácticas sexuales y reproductivos, dejando a un lado otras dimensiones de la sexualidad, lo cual se ha derivado de políticas públicas en salud, haciendo necesario trabajar sobre temas como diversidad e inclusión. Abstract The objective of this document is to identify the understandings that young people have about their sexual life, to divest it responsibly. The review of literature is used, having as a central axis youth and sexuality, under a systemic approach. In this way, various documents, scientific articles and texts were consulted, where each topic was reflected. Youth involves a series of biological and psychological changes that include expectations about sexuality, part of which focuses on developing more intimate and emotional relationships with a partner, which implies that these relationships involve different manifestations of sexuality they can go against the socially accepted precepts and standards, which leads to conflicts in different scenarios, the family, the school and the community, especially when addressing issues related to gender identity, sexual preference and even a critical stance towards these elements . It is concluded according to the reviewed literature that a reductionist vision focused on rights, sexual and reproductive practices predominates, leaving aside other dimensions of sexuality, which has been derived from public health policies, making it necessary to work on issues such as diversity and inclusion.The objective of this document is to identify the understandings that young people have about their sexual life, to divest it responsibly. The review of literature is used, having as a central axis youth and sexuality, under a systemic approach. In this way, various documents, scientific articles and texts were consulted, where each topic was reflected. Youth involves a series of biological and psychological changes that include expectations about sexuality, part of which focuses on developing more intimate and emotional relationships with a partner, which implies that these relationships involve different manifestations of sexuality they can go against the socially accepted precepts and standards, which leads to conflicts in different scenarios, the family, the school and the community, especially when addressing issues related to gender identity, sexual preference and even a critical stance towards these elements . It is concluded according to the reviewed literature that a reductionist vision focused on rights, sexual and reproductive practices predominates, leaving aside other dimensions of sexuality, which has been derived from public health policies, making it necessary to work on issues such as diversity and inclusion.The objective of this document is to identify the understandings that young people have about their sexual life, to divest it responsibly. The review of literature is used, having as a central axis youth and sexuality, under a systemic approach. In this way, various documents, scientific articles and texts were consulted, where each topic was reflected. Youth involves a series of biological and psychological changes that include expectations about sexuality, part of which focuses on developing more intimate and emotional relationships with a partner, which implies that these relationships involve different manifestations of sexuality they can go against the socially accepted precepts and standards, which leads to conflicts in different scenarios, the family, the school and the community, especially when addressing issues related to gender identity, sexual preference and even a critical stance towards these elements . It is concluded according to the reviewed literature that a reductionist vision focused on rights, sexual and reproductive practices predominates, leaving aside other dimensions of sexuality, which has been derived from public health policies, making it necessary to work on issues such as diversity and inclusion.Publicación Acceso abierto Educación religiosa, contagiar a Dios para la vida(Universidad Católica de Pereira, 2014-06-14) Triana Torres, Linda Catalina del PilarThis work is the result of work done in the educational community school Sacred Heart of Jesus Sisters Bethlemitas, education provided to them school students in grades 6 - 7 - 8 – 9 – 10 - 11 and those with great satisfaction acknowledged God in their lives and are giving way in their family and social realities to contribute to the future of the youth.Publicación Acceso abierto Experiencia de Dios: formación espiritual en las estudiantes de los grados 10º y 11º del colegio Bethlemitas(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-09) Triana Torres, Hna. Linda Catalina del PilarThis work is an innovative tool for those who are agents in pastoral or Pastoralists passionate to proclaim the message of Christ in youth, seeking to strengthen the experience of God in youths aged 10 and 11, providing spiritual strengthening of the young in their walk everyday for the future, this is a fruit of love work, vocational Bethlehemite, prayer and deep affection for the youth population, to strengthen their relationship with God from a valuable tool for those who wish to take on this challenge.Publicación Acceso abierto La infracción de la ley en manos del adolescente: ¿un nuevo sintoma?(Universidad Católica de Pereira, 2010-07-12) Pérez Bermúdez, Paula AndreaEl artículo aquí expuesto trató las nociones de adolescencia-juventud y delincuencia juvenil desde algunas disciplinas de las ciencias sociales, la historia, la sociología y la antropología; particularizándolas desde la perspectiva psicoanalítica, freudiana y lacaniana, haciendo uso de conceptos tales como acto, sentimiento de culpa, responsabilidad subjetiva y síntoma, con el fin de responder a la pregunta por la posibilidad de que el acto delictivo en la adolescencia sea o no un síntoma contemporáneo, concluyendo que a nivel social lo es, pero a nivel particular sólo se convierte en ello, si el adolescente infractor asume una posición ética frente a lo que dice y hace./ Abstract: The article presented here dealt with the notions of adolescence-youth and youth crime from several disciplines of social sciences, history, sociology and anthropology; particularized from a psychoanalytic perspective, Freudian and Lacanian, making use of such concepts as act, feeling of guilt, responsibility and subjective symptoms, in order to answer the question about the possibility that the criminal act in adolescence is not a symptom or contemporary, concluding that the social level it is, but a particular level only becomes therefore, if the juvenile offender takes an ethical stance against that he says and does.Publicación Acceso abierto Juventud fermento en la masa Grupo Juvenil JUBETH(Universidad Católica de Pereira, 2014-06-12) Triana Torres, Linda Catalina del PilarJUBETH proposal is a juvenile, striking for women and men today, in the Sacred Heart School in Jesus Bethlemite, JUBETH an style of religiosity, joy a, youth, meeting with needed, spirituality Bethlehemite because experience the hedges to a God who has inserted into the reality of modern man, JUBETH create agents of change and life with Jesus.Publicación Sólo datos Juventud y Democracia: Percepciones sociales de la democracia en el entorno educativo. El caso de la Escuela Normal Superior el Jardín de Risaralda(Universidad Católica de Pereira, 2022-10-09) Valencia López, Luz MeryEl proyecto busca interpretar las percepciones sociales de la democracia escolar que tienen los estudiantes de la Escuela Normal Superior “el Jardín de Risaralda”. Es un estudio de corte cualitativo de diseño etnográfico. Las categorías de análisis fueron: percepción de la democracia, la ética. La población estuvo constituida por estudiantes de la educación media, tomando como muestra a 12 estudiantes líderes. Los instrumentos usados fueron la entrevista semiestructurada de grupo focal y la encuesta. Aunque el estudiantado mantiene cierta desconfianza en la democracia escolar en cuanto a su implementación, afirman que el gobierno escolar debe ser fortalecido tanto en la formalidad como en la práctica. La imagen de la política nacional es altamente negativa, los políticos profesionales son anti ejemplos. Abstract: The project seeks to interpret the social perceptions of school democracy that the students of the Escuela Normal Superior "el Jardín de Risaralda" have. It is a qualitative study of ethnographic design. The analysis categories were: perception of democracy, ethics. The population consisted of high school students, taking 12 student leaders as a sample. The instruments used were the semi-structured focus group interview and the survey. Although the student body maintains a certain mistrust in school democracy in terms of its implementation, they affirm that the school government must be strengthened both formally and in practice. The image of national politics is highly negative, professional politicians are anti examples.Publicación Restringido Un proyecto de vida al estilo de Jesús para los agentes de la pastoral juvenil de la Diócesis de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2017-05-27) Arango Araque, Jessica RoxanaEn medio de una cultura cambiante, donde los jóvenes están en una constante búsqueda por el sentido de la vida, deseosos de encontrar auténticas razones para soñar y luchar, la Iglesia hace un llamado a presentar a Jesús de una manera atractiva y apasionante para que los jóvenes que caminan sin un rumbo fijo, lo descubran como el compañero de los grandes ideales, de los verdaderos proyectos, aquellos que perduran y dan felicidad. Es tarea de la pastoral juvenil, mostrar a un Jesús vivo, joven, cercano, alegre. Un Jesús en busca del joven herido, afligido, vacío y sólo, a quien quiere proponerle un proyecto de vida distinto al que muestra el mundo, no un proyecto de vida superficial y egoísta, sino una proyecto a su estilo. Un proyecto de vida basado en el amor. In the midst of a changing culture, where young people are in constant search for the meaning of life, eager to find real reasons to dream and fight, the Church calls to present Jesus in an attractive and exciting way so that the Young people who walk without a fixed course, discover it as the companion of the great ideals, of the true projects, those that last and give happiness. It is the task of youth ministry to show a living, young, close, joyful Jesus. A Jesus in search of the wounded, afflicted, empty and lonely young man, to whom he wants to propose a project of life different from that which the world shows, not a project of superficial and selfish life, but a project in his style. A life project based on love.Publicación Acceso abierto Proyecto de vida y construcción social, dos tareas indispensables hacia el bienestar humano de estudiantes de la Institución Educativa Sagrada Familia del municipio de Apia.(Universidad Católica de Pereira, 2014-01-31) Arboleda Hincapié, Darío FernandoTeaching practice II was developed as part of a proposal that would tend to motivate young people the importance of building a life, while looking with such construction can propose their strategies to the social construction task as crucial to our current reality. On the basis of this proposal is explicitly involved so the Christian message as the key to a better life for all. Teaching practice I here is the result reflected a very special experience with a group of students with particular characteristics, which have been proposed, from religious education and the reflections in it implied a way to promote personal growth processes and out of the crisis caused by situations such as drug use, prostitution, abuse, family breakdown, early motherhood, among others.Publicación Acceso abierto Sentidos subjetivos políticos de un joven participante del colectivo multicultural “Ave del río” de la ciudad de Pereira, 2018(Universidad Católica de Pereria, 2019-01-21) Sánchez Rivera, Daniel FelipeEl presente artículo de investigación tiene como objetivo central la problematización de los sentidos subjetivos políticos de un joven que ha participado en el colectivo multicultural “Ave del río” de la ciudad de Pereira. A continuación, se desarrollarán los conceptos de política y juventud a la luz de los aportes de los sentidos subjetivos y la subjetividad política. La investigación se realizó con joven de 14 años de edad que ha sido participe de las diferentes actividades realizadas por el colectivo; se realizaron entrevistas semi-estructuradas y apoyándose en el método biográfico para poder indagar con mayor claridad las configuraciones subjetivas en relación al ámbito de lo político. \Abstrac: The main objective of this research article is to problematize the subjective political senses of a young man who has participated in the multicultural group "Ave del río" in the city of Pereira. Next, the concepts of politics and youth will be developed in light of the contributions of the subjective senses and political subjectivity. The research was carried out with a 14-year-old girl who has participated in the different activities carried out by the group; Semi-structured interviews were conducted and supported by the biographical method to be able to investigate with greater clarity the subjective configurations in relation to the field of politicsPublicación Acceso abierto Sentidos subjetivos políticos de un joven participante del colectivo multicultural “Ave del río” de la ciudad de Pereira, 2018(Universidad Católica de Pereira, 2018-11-26) Sánchez Rivera, Daniel FelipeEl presente artículo de investigación tiene como objetivo central la problematización de los sentidos subjetivos políticos de un joven que ha participado en el colectivo multicultural “Ave del río” de la ciudad de Pereira. A continuación, se desarrollarán los conceptos de política y juventud a la luz de los aportes de los sentidos subjetivos y la subjetividad política. La investigación se realizó con joven de 14 años que ha sido participe de las diferentes actividades realizadas por el colectivo; se realizaron entrevistas semi-estructuradas y apoyándose en el método biográfico para poder indagar con mayor claridad las configuraciones subjetivas en relación con el ámbito de lo político./ Abstract: The main objective of this research article is to problematize the subjective political senses of a young man who has participated in the multicultural group "Ave del río" in the city of Pereira. Next, the concepts of politics and youth will be developed considering the contributions of the subjective senses and political subjectivity. The research was carried out with a 14-year-old girl who has participated in the different activities carried out by the group; Semi-structured interviews were conducted and supported by the biographical method to be able to investigate with greater clarity the subjective configurations in relation to the field of politics.Publicación Acceso abierto Ser joven hoy desde la categoría de género(Universidad Católica de Pereira, 2016-10-11) Moreno Vásquez, Diana Patricia; Ramírez Franco, Luz AleydaEn este informe se muestra una experiencia de la línea de investigación narrativas pedagógicas inclusivas en contextos educativos vulnerables, estudio de caso Institución educativa Suroriental de Pereira, donde se trabajó el impacto de los relatos fotográficos en el respeto por la identidad de género, a partir de la construcción de significados y sentidos de los jóvenes de grado décimo. Un contexto con una población vulnerable, en donde se diseñaron e implementaron estrategias de aula como Talleres de sensibilización, cine foro, autobiografías, muro de la libre expresión, fotografía y narrativas fotográficas. Logrando la construcción de significados y sentidos a través de cada experiencia vivida y compartida. La metodología de investigación correspondió a un análisis categorial cualitativo donde se desarrollaron categorías como: Internalización, narrativas pedagógicas y juventud.\ Abstract: In this report is shown an experience in the investigation line of pedagogical narratives inclusive in vulnerable school contexts, studying the case of the “Institución educativa Suroriental” of Pereira, where the topic worked was the impact of photographic stories in the respect of the gender identity, from the construction of meanings and senses of tenth grade students. A context with a vulnerable population, in which were designed and used strategies of classroom like sensitivity exercises, cinema Forum, autobiography, the wall of the free expression , photos and photographic narratives. Achieving the construction of meaning and senses through every lived and shared experience. The methodology of investigation corresponds to a qualitative categorical analysis where there were developed categories like: internalization, pedagogical narratives and youth.Publicación Acceso abierto Significados acerca del Hip Hop y su vinculación con prácticas de empoderamiento en un grupo de jóvenes del barrio Otún en el municipio de Dosquebradas durante el 2017-2018(Universidad Católica de Pereira, 2018-06-15) Londoño Ospina, Manuela; Londoño Castaño, YomaraEsta investigación se centra en comprender los significados del Hip Hop y su vinculación con el empoderamiento de un grupo de adolescentes del barrio Otún del municipio de Dosquebradas, durante el año 2017-2018. Se realiza bajo la metodología histórico hermenéutica y la entrevista a profundidad y la etnografía como técnicas de investigación, con el fin de conocer cuál es la experiencia de estos adolescentes. Se encontró que estos a partir de su contacto con el Hiphop se han apropiado de nuevos significados, los cuales inciden en su modo de actuar y en generar empoderamiento para la mejora de su comunidad. Este trabajo evidencia cómo el HipHop es una herramienta de transformación social que puede ser usada para próximas intervenciones sociales, además de servir para la mejora de políticas públicas por su alto impacto social./ This research focuses on understanding the meanings of Hip Hop and its connection with the empowerment of a group of adolescents from Otún neighborhood in the city of Dosquebradas, during the years 2017-2018. It was developed base on the hermeneutical historical methodology and the interviews and ethnography as research techniques, in order to know which the experience of these teenagers is. They, because of their contact with the Hip-hop, have been appropriating new meanings which influence their way of acting and providing empowerment for the improvement of their community. This work shows that Hip-Hop is a tool for social transformation that can be used for future social interventions. In addition, it can serve for the improvement of public policies due to its high social impact. Keywords: Hip-Hop, Empowerment, Youth, Art, Social Psychology.