Examinando por Materia "Educación Religiosa Escolar"
Mostrando 1 - 11 de 11
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Acompañamiento Bíblico en Jóvenes(Universidad Católica de Pereira, 2022-12-13) Diaz Ramirez, Elbedie EsperanzaEl informe de esta práctica docente, constituyó un elemento fundamental para el ejercicio de la enseñanza, porque por medio de esta el docente en formación en Licenciatura en Educación Religiosa (LER), puede estar en contacto con la realidad educativa al transmitir sus aprendizajes y reflexiones, a través de diferentes manifestaciones significativas para la transformación del espacio educativo en el que estuvo inmerso. Además, le permitió confrontar la teoría y la práctica dando lugar a mejorar procesos internos y externos. La práctica docente I y II, también conlleva una serie de responsabilidades como: el constante aprendizaje, la empatía, el reconocimiento de saberes, la planeación de clases, la preparación de materiales, al igual que la relación entre el docente practicante de LER y el estudiante. En el siguiente informe de práctica, se evidencian las planeaciones de clase, e información relevante sobre la misma. Abstract: The report of this teaching practice, constituted a fundamental element for the exercise of teaching, because through it the teacher in training in Religious Education Degree (LER), can be in contact with the educational reality by transmitting their learning and reflections. , through different significant manifestations for the transformation of the educational space in which it was immersed. In addition, it allowed him to confront theory and practice, leading to the improvement of internal and external processes. Teaching practice I and II also entails a series of responsibilities such as: constant learning, empathy, recognition of knowledge, class planning, preparation of materials, as well as the relationship between the practicing teacher of LER and the teacher. student. In the following practice report, the lesson plans are evidenced, and relevant information about it.Publicación Sólo datos Concepción de Educación Religiosa Escolar y Práctica Pedagógica: relación importante para el Maestro de ERE en Formación(Universidad Católica de Pereira, 2022-12-13) Rojas Jiménez, Luisa MaríaEn los últimos 10 años en materia de Educación Religiosa Escolar se han realizado muchos esfuerzos por definir su estatuto epistemológico y pedagógico, sin embargo, hay un elemento fundamental y subjetivo que influye directamente en su enseñanza. Este elemento es la concepción de ERE que tiene el docente, pues de ello, depende su actuación en el aula. Considerando esto, la presente investigación se propuso descubrir ¿Qué concepción de Educación Religiosa Escolar tienen los maestros en formación de la Licenciatura en Educación Religiosa de la Universidad Católica de Pereira y cómo se relaciona con su práctica pedagógica? Por eso, definió teóricamente qué es la concepción, la práctica pedagógica, la Educación Religiosa Escolar, el pensamiento docente y el maestro en formación. También escogió una metodología de alcance relacional, de tipo cualitativa, con diseño de teoría fundamentada y la técnica que utilizó fue la entrevista y observación con participación pasiva. Al finalizar el proceso investigativo, se identificó que ciertos elementos son fundamentales al momento de descubrir la concepción de ERE de cada maestro y que algunas decisiones pedagógicas guardan estrecha relación con dicha concepción. Teniendo en cuenta esto, se pudo evidenciar que existen seis diferentes concepciones de Educación Religiosa Escolar que van desde una ERE abierta a diferentes cosmovisiones, a una ERE donde Jesús es fundamental, tal como lo es para los estándares propuestos por la Conferencia Episcopal de Colombia. Estas concepciones son muy importantes, puesto que son elementos que influyen en la enseñanza de la Educación Religiosa Escolar en el contexto colombiano. Abstract: In the last 10 years in the field of School Religious Education many efforts have been made to define its epistemological and pedagogical status, however, there is a fundamental and subjective element that directly influences its teaching. This element is the conception of ERE that the teacher has, because his performance in the classroom depends on it. Considering this, the present research aimed to discover what conception of School Religious Education do teachers in training of the Bachelor's Degree in Religious Education of the Catholic University of Pereira have and how does it relate to their pedagogical practice? Therefore, it defined theoretically what conception is, pedagogical practice, School Religious Education, teaching thought and the teacher in training. It also chose a methodology of relational scope, of qualitative type, with a grounded theory design and the technique it used was the interview and observation with passive participation. At the end of the research process, it was identified that certain elements are fundamental at the time of discovering the conception of ERE of each teacher and that some pedagogical decisions are closely related to this conception. Taking into account this, it was evident that there are six different conceptions of School Religious Education ranging from an ERE open to other worldviews, to an ERE where Jesus is fundamental. These conceptions are very important, since they are elements that influence the teaching of School Religious Education in the Colombian context.Publicación Acceso abierto El ejercicio docente de la educación religiosa en la Institución Educativa Lestonnac(2013-03-09) Gallego Pérez, Gloria RocíoThe exercise of teaching today presents many challenges. In the area of Religious Education School, these challenges become more visible and allow to elaborate a number of questions, to be addressed in a clear and wellfounded to foster the development of the religious dimension in the students. This exercise of teaching practice in the Educational Institution Lestonnac Pereira, aims to work thoughtful, academic staff and students, so that through him, to develop and deepen the religious dimension inherent in projecting himself and his life forward to the basics it provides.Publicación Acceso abierto Elementos religiosos de los Embera-Katíos, que se pueden integrar al Área de Educación Religiosa Escolar del Centro Etnoeducativo “Dachi Dada Kera” del Resguardo Indígena de Gitó-Dokabú en Santa Cecilia, Pueblo Rico, Risaralda.(Universidad Católica de Pereira, 2018-06-02) Valencia Largo, Jhon Eduar, Pbro.Este ejercicio de investigación, indagó sobre los elementos religiosos de los Embera Katios, presentes en el centro etno-educativo “Dachi Dada Kera”, del resguardo indígena de Gitó Dokabú, en el corregimiento de Santa Cecilia, del municipio de Pueblo Rico, en el departamento de Risaralda, a la luz de la fenomenología de la religión según Mircea Eliade y cómo podrían estos, ser incluidos en el área de Educación Religiosa Escolar (ERE), teniendo en cuenta lo que el Ministerio de Educación Nacional (MEN) ha determinado sobre la etnoeducación y haciendo de la ERE un espacio privilegiado para el diálogo intercultural, en relación con los nuevos estándares de ERE de la Conferencia Episcopal de Colombia (CEC). El tipo de investigación que se utilizó fue la investigación cualitativa de diseño etnográfico, haciendo uso de las técnicas de la observación no estructurada para 60 estudiantes, teniendo como insumos dos diarios de campo y la entrevista no estructurada a 2 líderes indígenas que conocen de su cultura, los resultados aprueban que es posible incluir en el plan de área de ERE, algunos elementos que permitirían a los estudiantes comprender su dimensión religiosa.\ Abstract: This research work, inquired about the religious elements of the Embera Katios, present at the Ethno Educational Center “Dachi Dada Kera”, of the indigenous guard of Gitó Dokabú, in Saint Cecilia, at municipality of Pueblo Rico in Risaralda, in the light of the phenomenology of religion according to Mircea Eliade and how could these be included in the area of School Religious Education, taking into account what the Ministry of National Education has determined about ethno-education and making School Religious Education a privileged space for intercultural dialogue, in relation to the new standards of Religious Education of the Episcopal Conference of Colombia. The type of research that was used was qualitative ethnographic design research, making use of unstructured observation techniques for 60 students, using as input two field journals and the unstructured interview with 2 indigenous leaders who know their culture, the results approve that it is possible to include some elements in the School Religious Education area plan that would allow students to understand their religious dimension.Publicación Acceso abierto “ Euntes Docete” (Id y Enseñad)(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-11) Gutiérrez Gallego, Jhon Fredy, Pbro.Publicación Acceso abierto Hacia la excelencia en la educación religiosa escolar en el Colegio de la Salle de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-11) Yarce Raigosa, Javier de Jesús, Pbro.Publicación Acceso abierto Lo humano primero: práctica Docente en la Institución Educativa Remigio Antonio Cañarte de la ciudad de Pereira(Universidad Católica de Pereira, 2022-12-09) Rojas Jiménez, Luisa MaríaEl presente documento pretende presentar los aspectos más importantes relacionados con la práctica docente I realizada en el periodo 2022-1 en los grados sexto y octavo y con la Práctica Docente II realizada en el periodo 2022-2 en los grados décimo y once en la Institución Educativa Remigio Antonio Cañarte de la ciudad de Pereira con su propuesta denominada “lo humano primero”. Esta práctica tuvo como objetivo presentar el área de Educación Religiosa Escolar como una clase que se preocupa por lo humano, por medio de actividades que fortalecieron cada una de las dimensiones de los estudiantes, para así, hacer de ella un espacio humanizador. Además, buscó aportar a la construcción del proyecto de vida de los estudiantes y a su vez, a la construcción de una nueva sociedad. Abstract: This document aims to present the most important aspects related to the teaching practice I carried out in the period 2022-1 in the sixth and eighth grades and with the Teaching Practice II carried out in the period 2022-2 in the tenth and eleventh grades in the Remigio Antonio Cañarte Educational Institution of the city of Pereira with its proposal called "the human first". This practice aimed to present the area of School Religious Education as a class that cares about the human, through activities that strengthened each of the dimensions of the students, in order to make it a humanizing space. In addition, it sought to contribute to the construction of the students' life project and in turn, to the construction of a new society.Publicación Acceso abierto Jesús te espera con amor : informe final de Práctica Docente I Y II(2012-07-11) Gañán Álvarez, Victoria EugeniaThe education of the Religious school Education is the opportunity to share with the students Jesus message, motivating the reflection and the application of the contents of the subject to the daily life, is to evangelize from the classroom of class highlighting the importance of the spiritual and personal growth across the areas of the knowledge. The educational practice in the Educational Institution Carlota Sanchez, offers the space for the education of the E.R.E, linking in turn to other areas of the knowledge, propitiating the dialog to interdiscipline and driving to the personal and community reflection that takes implicitly the improvement of the quality of life in the own commitment to contribute the construction of a new company, more just, solidary and harmonic.Publicación Acceso abierto Maestro, alfarero de la juventud Institución Educativa Colegio San José(2012-06-20) Rendon Jaramillo, Claudia LorenaEl presente trabajo describe la realización de la práctica docente I y II, ejecutada en el colegio San José de la ciudad de Pereira. Muestra los procesos del trabajo desarrollado por la practicante durante el tiempo estipulado para la práctica profesional, que se realiza en tres momentos: planeación educativa, ejecución y evaluación de las clases en los grados sexto a once. Además de la apropiación y reconocimiento del Proyecto Educativo Institucional (P.E.I) Expone el acompañamiento realizado a las estudiantes en el desarrollo de la práctica donde se empezó a ser maestro ejecutando una serie de actividades que permitieron adquirir herramientas para la experiencia de la labor docente. Como resultado el practicante logra potencializar los conocimientos adquiridos en su formación profesional y llevarlos a la práctica eficazmente.\Abstract : This paper describes the implementation of teaching practice I and II, executed in the College San Jose in the city of Pereira. Sample work processes developed by the practitioner during the allotted time for practice, which takes place in three stages: educational planning, implementation and evaluation of classes in grades six through eleven. In addition to the appropriation and recognition of Institutional Educational Project (PEI) Accompanying exhibits made to students in the development of which began to be a teacher running a series of activities to acquire tools for teaching experience. As a result, the practitioner does potentiate the knowledge acquired in their training and to implement them effectivelyPublicación Acceso abierto Mi primera experiencia en el aula de clase: informe final de la Práctica Docente(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-11) Libreros Melo, Iván Felipe, Pbro.Publicación Acceso abierto Pedagogía aplicada en el aula para el ser y que hacer del docente en la Institución Educativa Escuela Normal Superior del Quindío.(Universidad Católica de Pereira, 2022-12-09) Álvarez Alfonso, Diana MarcelaEn este documento se pretende mostrar la aplicación de la práctica docente I y II que se realizó en el colegio oficial Escuela Normal Superior del Quindío. Al momento de poner en marcha los encuentros planeados, los estudiantes recibieron las enseñanzas dispuestos a la participación y al aprendizaje, de la misma manera la practicante no solo dirigió las clases de Educación Religiosa Escolar, en adelante (ERE) sino que también se logró un gran aprendizaje por parte de los estudiantes, dejando así un parte positivo tanto para la institución educativa como para la Universidad que representaba. This document aims to show the application of the teaching practice I and II that was carried out in the official school Escuela Normal Superior del Quindío. At the time of launching the planned meetings, the students received the teaching willing to participate and learn, in the same way the practitioner not only directed the School Religious Education classes, hereinafter (ERE) but also achieved a great learning on the part of the students, thus leaving a positive part both for the educational institution and for the University it represented.