Examinando por Autor "Vélez Ramírez, Álvaro Augusto"
Mostrando 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Restringido LA COMUNICACIÓN EN LAS CIENCIAS NATURALES: DESDE UNA EDUCACIÓN REMOTA Y RURAL(Universidad Católica de Pereira, 2021-04-03) Vélez Ramírez, Álvaro Augusto; Suárez Rozo, Diana Lucía; Acevedo Holguín, Erika Yaneth; Villada Yepes, ManuelaLos actores de la educación rural deben reflexionar continuamente sobre la pertinencia de las pedagogías empleadas y sus contextos. La relación educando-educador se ha transformado, debido a una “educación remota”, en este momento coyuntural de Pandemia. Esta investigación buscó identificar las habilidades comunicativas en el área de ciencias naturales, desarrollándose en tres instituciones educativas rurales del Departamento de Risaralda, basado en un análisis cualitativo y de corte etnográfico. Las interpretaciones se generaron a partir de las voces de los educandos, bajo cuatro categorías de análisis. 1) TIC en la Educación 2) MEF-Escuela Nueva 3) Ciencias Naturales 4) Habilidades Comunicativas. Finalmente se concluyó que el uso de dispositivos tecnológicos careció de protagonismo en el desarrollo de nuevos saberes y habilidades, tomando relevancia las interacciones presenciales entre los actores del proceso educativo. Abstract: The actors of a rural education must continually reflect on the relevance of the pedagogies used and their contexts. The student-teacher relationship has been transformed, due to “remote education”, at this juncture of the Pandemic. This research sought to identify communication skills in the area of natural sciences, being developed in three rural educational institutions in the Department of Risaralda, based on a qualitative and ethnographic analysis. The interpretations were generated from the voices of the learners, under four categories of analysis. 1) ICT in Education. 2) MEF-Escuela Nueva. 3) Natural Sciences 4) Communication Skills. Finally, it was concluded that the use of technological devices lacked prominence in the development of new knowledge and skills, with face-to-face interactions between the actors of the educational process taking relevance.Publicación Acceso abierto La experiencia teológica que subyace en la obra “Resistencia y Sumisión” de Dietrich Bonhoeffer(Universidad Católica de Pereira, 2014-07-09) Correa Ramírez, Oscar; Vélez Ramírez, Álvaro Augusto; Arboleda Hincapié, Darío FernandoThe life of renowned theologians becomes essential reference for, since their assumptions and experiences to understand our particular fact situations, so here some reflections are presented, based on the play Resistance and Submission, the German theologian Dietrich Bonhoeffer, who from a traumatic experience of captivity in Nazi concentration camps, he learned to understand and assimilate it with the strength God provided, becoming an example for our Colombian reality fraught with difficult experiences that will definitely be more bearable and endurable if they comprise the light of the message of Jesus Christ as the theologian strongly expressed throughout the workPublicación Sólo datos Habilidades comunicativas: la formación del ser desde el aprendizaje de las ciencias naturales(Universidad Católica de Pereira, 2022-03-28) Suárez Rozo, Diana Lucía; Acevedo Holguín, Erica Yaneth; Vélez Ramírez, Álvaro AugustoUno de los mayores retos en la educación en post-pandemia, es contrarrestar los efectos de la enseñanza en aislamiento social, que evidenció cambios en las formas de relación entre los educandos, sus pares y actores académicos. Es así, cómo desde las de Ciencias Naturales, toma sentido, la lectura que hace el educando de su entorno, al situarse como un agente activo dentro de una sociedad. El proceso metodológico seleccionado respondió a la necesidad de trascender en prácticas educativas, donde se fomente las habilidades comunicativas en los educandos y la formación del ser, en el aprendizaje de las Ciencias Naturales, para contribuir en un aprendizaje basado en los contextos sociales y las realidades educativas actuales, por tal motivo, la naturaleza de la investigación se sitúa bajo un análisis cualitativo de corte etnográfico. Los resultados evidenciaron que el desarrollo de las habilidades comunicativas responden como herramienta de comunicación y de apropiación de conocimiento, incidiendo favorablemente en los procesos de enseñanza-aprendizaje, por ende se encontraron relación existente entre los componentes socio–afectivos y el desarrollo de las cuatro habilidades básicas del lenguaje mediante las diversas interacciones en el aula./Abstract: One of the greatest challenges in post-pandemic education is to counteract the effects of teaching in social isolation, which evidenced changes in the forms of relationship between students, their peers, and academic actors. This is how, from the Natural Sciences, it makes sense, the reading that the student makes of his environment, by positioning himself as an active agent within a society. The selected methodological process responded to the need to transcend educational practices, where communicative skills in students and the formation of being are encouraged, in the learning of Natural Sciences, to contribute to learning based on social contexts and realities. current educational practices, for this reason, the nature of the research is situated under a qualitative analysis of an ethnographic nature. The results showed that the development of communicative skills respond as a tool of communication and appropriation of knowledge, favorably influencing the teaching-learning processes, therefore, a relationship was found between the socio-affective components and the development of the four skills. basics of the language through the various interactions in the classroom.Publicación Acceso abierto Jesús Modelo de la Juventud(2012-07-11) Vélez Ramírez, Álvaro AugustoThemeeting with the studentsteaching practiceNazar inreligious education, was established in a valuable experiencefor me andprofessional futurefor learnersand teachers whochanged theirroutinework to sharemeaningful experiences ina new dynamic thateducationtakesreligiousbuildingas a placeof life projectsregistered inthe hope ofmeeting Christ intheChristianfaith and love, rich in shared experiencesand encountersprofound reflections onthe reality ofhuman-life in Christ as a modelof life andhumantranscendence. Learnerstake onfaith and hopethe meeting withreligious practicelcriteriaandvaluesworthy of thehumancondition-Christian but there arestudents enrolled inreligioussects, took classes witheaseand determination.Publicación Restringido La Misión(Universidad Católica de Pereira, 2009) Vélez Ramírez, Álvaro Augusto